קורבן נוסף למשבר הקורונה: חברת ענבר תיירות הגישה בקשה להקפאת הליכים

החוב של חברת התיירות, שהוקמה לפני 26 שנים, עומד על 11.5 מיליון שקל • לענבר תיירות היה מחזור שנתי של 45 מיליון שקל והוא "קרס כמעט ביום אחד בשל משבר הקורונה"

הפגנת ענף התיירות  / צילום: יוסי זמיר
הפגנת ענף התיירות / צילום: יוסי זמיר

חברת ענבר תיירות ונופש פנתה לבית המשפט בבקשה למתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון והקפאת הליכים. דיון בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב יתקיים ב-12 ביולי.

בנימוק לבקשה מפורט כי החוב של החברה לנושיה מסתכם בכ-11.5 מיליון שקל: חוב של 3.4 מיליון שקל כלפי בנק מזרחי טפחות וחוב של 7.5 מיליון שקל כלפי ספקים ובעיקר בתי מלון רבים בארץ. החוב לעובדים לפי הבקשה מסתכם ב-390 אלף שקל וחוב נוסף של 190 אלף שקל לרשויות. גם לקוחות שלא קיבלו את כספם "מדפקים על דלתותיה ומבקשים לקבלים את כספם חזרה". החוב המוערך ללקוחות שטרם קיבלו את כספם חזרה, עומד על 35 אלף שקל.

ענבר עוסקת בתיירות פנים בדגש על קבוצות, כשהיא מתמחה בחופשות ונופשים למגזר הפרטי מזה 26 שנים. עד לקריסתה היא העסיקה 18 עובדים. בבקשה מפורט כי "עם פרוץ הקורונה בוטלו בסיומו של חודש פברואר באופן פתאומי הזמנות במיליוני שקלים". הביטולים כללו את חג הפסח, תקופת השיא של השנה. "הלכה למעשה החברה עברה ביום אחד ממצב של פעילות מלאה לפעילות אפסית וכל ההוצאות אשר היו כרוכות בתכנון אותם נופשים עתידיים נפלו על כתפי החברה". לפי הבקשה, מדובר בעסקאות שהיו אמורות להניב מחזור בגובה של 15 מיליון שקל "ובפועל לא הכניסו ולו שקל אחד". החברה מפרטת כי נאלצה לזכות לקוחות במיליוני שקלים ששולמו על ידם, כאשר כ-85% מהלקוחות קיבלו את כספם.

בנימוק מפורט כי ענבר תיירות היה עסק מצליח שהגיע למחזור שנתי של 45 מיליון שקל "שקרס כמעט ביום אחד בשל משבר הקורונה". עוד מצוין כי בעל המניות קיווה וציפה כי הסיוע של המדינה לתחום התיירות יסייע לחברה לצלוח את המשבר הקשה אליו נקלעה אולם סיוע זה היה כמו פלסטר על פצע פתוח".

בבקשה מפורט הסחרור הכלכלי שאליו נקלעה החברה ועומקו בשעה שהובן לה שאין מדובר במשבר נקודתי "אלא מדובר באירוע שעתיד ללוות את המשק הישראלי במשך תקופה ארוכה, כך שלא נראתה באופק אפשרות להשיב את החברה לפעילות באופן שיאפשר לה להסדיר את חובותיה". בנוסף, בעלי המניות ניסו למכור את החברה ללא הצלחה.

ענבר תיירות היא קורבן נוסף בענף שגובה משבר הקורונה. מאז חודש מרץ ועד היום סוכני הנסיעות ביחד עם הענף כולו קרסו לתוך אפס פעילות בבת אחת. עם מחיקת התעופה והתיירות הנכנסת, הפעילות בקרב משרדי הנסיעות צנחה. 

השבוע הפגינו אלפי עובדים בענף התעופה והתיירות בזעקה לסיוע ממשרדי הממשלה ולהכיר בענף כחריג לאור עומק הפגיעה בו. בענף מייחלים להארכת החל"ת בהתאם לפתיחת השמים שלא נראית באופק ולגיבוש מתווה לעתיד התעופה והתיירות, ענף שבו מועסקים עשרות אלפי עובדים.