הצלחה מסחררת לחברת הביטוח הדיגיטלי למונייד הישראלית: זינקה ב-135% ביומה הראשון למסחר בניו יורק

חברת הביטוח הדיגיטלי הנפיקה בשווי של 1.6 מיליארד דולר "אחרי הכסף" וגייסה 319 מיליון דולר • לאחר ההנפקה מחזיקים המייסדים, דניאל שרייבר ושי וינינגר, מניות בשווי 100 ו-115 מיליון דולר, בהתאמה

שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

החגיגה שבהנפקה: מנייתה של חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד זינקה ביותר מ-135% ביומה הראשון למסחר בבורסה של ניו יורק למחיר של 52 דולר למניה.

לא מעט ספקות נשמעו בשבועיים האחרונים בנוגע לחברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד, מאז שפרסמה את התשקיף לקראת ההנפקה, שאותה השלימה השבוע. ההכנסות אמנם צומחות מהר, אבל עדיין נמוכות, החברה רחוקה מלהציג תזרים מזומנים חיובי - ובלתי אפשרי להבין מהתשקיף האם ועד כמה רכישת הלקוח משתלמת לה. ועדיין, בחסות הכסף שזורם לשווקים בוול סטריט והשיאים שהמדדים שם שוברים, מתברר כי המשקיעים מוכנים לקחת סיכון.

למונייד כיוונה בשבוע שעבר לשווי שוק של 1.1 מיליארד דולר "לפני הכסף", אבל הצליחה לבסוף להנפיק בבורסה של ניו יורק לפי שווי גבוה יותר, של 1.3 מיליארד דולר. בהנפקה גייסה החברה 319 מיליון דולר (מחיר מניה של 29 דולר), כך ש"אחרי הכסף" עומד שווייה על 1.6 מיליארד דולר.

זהו שווי לא נמוך לחברה שההכנסות שלה בארבעת הרבעונים האחרונים הסתכמו ב-82 מיליון דולר - כלומר, מכפיל ההכנסות 15.5, ומכפיל של 11.5 בניכוי המזומנים שבקופה. עם זאת, השווי עדיין נמוך מסבב הגיוס האחרון בשוק הפרטי, שבו גייסה החברה לפי מחיר מניה של 42 דולר. מניית החברה תתחיל להיסחר תחת הסימול LMND.

בעלי המניות הבולטים בלמונייד הם סופטבנק היפנית (22% לאחר ההנפקה, ששווים כ-350 מיליון דולר); הקרנות סקויה ואלף (8.3% כל קרן, ששווים כ-130 מיליון דולר); ומייסדי החברה, דניאל שרייבר ושי וינינגר, עם 6.4% ו-7.2%, בהתאמה, ששווים 100 ו-115 מיליון דולר, בהתאמה. ג'נרל קטליסט (5.9% - 95 מיליון דולר) ו-XL Innovate (החזקה של 4.2%, בשווי 65 מיליון דולר).

קשה להבין מהתשקיף האם המודל מצליח

למונייד, שהוקמה ב-2015, היא חברת ביטוח דיגיטלי שמתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית. החברה פועלת במרבית המדינות בארה"ב ונכנסה לאירופה לפני כשנה. בחברה ציינו בעבר כי הם אוספים פי 100 יותר נתונים מחברות ביטוח מסורתיות, ועל בסיסם היא מבטיחה להיות זולה ויעילה יותר, וכן מדויקת יותר בתמחור הפוליסות.

טכנולוגיית הבינה המלאכותית שמשמשת את החברה, כוללת אלגוריתמים שמיועדים לבדוק את פוליסות המבוטחים ולמנוע הונאות. הטכנולוגיה הזו מאפשרת ללמונייד העביר למבוטחים תשלום בתוך זמן קצר מרגע קבלת התביעה, שמגיע בחלק גדול מהתביעות לשניות בודדות.

המעבר לרכישת ביטוח בדיגיטל והיעילות התפעולית הם אלה שקורצים למשקיעים, אבל קשה להבין מהתשקיף לעומק אם המודל מצליח. בלמונייד ציינו בתשקיף כי ערך חיי הלקוח גבוה משמעותית מהוצאות השיווק שלהם, וכי הם מאמינים כי הם יחזירו את הוצאות רכישת הלקוח בתוך שנתיים - אבל בלי פירוט נוסף.

עלות רכישת לקוח (חלוקת הוצאות השיווק במספר הלקוחות החדשים) של החברה עמדה ב-2019 על 266 דולר, ואילו ברבעון הראשון השנה היא ירדה ל-222 דולר. כמו כן, בחברה ציינו כי היקף הפרמיה עלה בתוך שנתיים מ-131 דולר ללקוח ל-183 דולר, כך שהפעילות שלה נעשית יעילה יותר.

לפי למונייד, הצורך בביטוח וההוצאות עליו צומחים ביחס ישיר לעושר ולגיל של הלקוחות. למשל, לקוחות שרכשו ביטוח דירה לפני כשלוש שנים, מוציאים כיום 56% יותר על הביטוח. הם מראים כי לקוח חציוני עם פוליסה ראשונית של 60 דולר בשנה (שמשקפת נכסים בהיקף של 10,000 דולר) הוא בגיל 30, פוליסה של 600 דולר מעלה את הגיל החציוני ל-40, ושל 6,000 דולר לגיל 50. זאת ועוד, לקוחות החברה שמבטחים דירות שכורות, שדרגו את הביטוח לאחר שעברו לגור בדירות שבבעלותם.

שוק ההנפקות התאושש בחודש יוני

הנפקת למונייד בוצעה ביום הראשון של הרבעון השלישי של 2020, אחרי רבעון שני פושר למדי בתחום ההנפקות הראשוניות (IPOs) בארה"ב. לפי חברת המחקר Renaissance Capital, ברבעון השני בוצעו 39 הנפקות ראשוניות בוול סטריט וסכום הגיוס המצרפי הגיע ל-14.9 מיליארד דולר.

למעשה, על רקע משבר הקורונה שהיכה בשווקים, חודשים אפריל ומאי היו "החלשים ביותר מאז המיתון הגדול" (הכוונה למשבר של 2008), אבל שוק ההנפקות התאושש וחלון ההנפקות נפתח שוב בחודש יוני. לאחר 10 הנפקות ראשוניות בלבד באפריל ובמאי, ביוני בוצעו 29 הנפקות, שבהן גויסו 86% מהסכום המצרפי שגויס ברבעון כולו.

בסיכום רבעוני, מספר ההנפקות היה נמוך בהשוואה לרבעונים השניים של 2017-2019, אבל ההיקף הכספי של הגיוסים היה נמוך בהשוואה לרבעון השני של 2019 וגבוה בהשוואה לגיוסים ב-2017-2018. לפי Renaissance, תחום הבריאות היווה כשני שלישים מההנפקות, בעיקר חברות ביוטק. בין המנפיקות ברבעון היו 7 חברות סיניות.

על רקע המומנטום החיובי בשווקים ברבעון, התשואה הממוצעת שהשיגו מניות החברות שהונפקו היתה 60.5%, לעומת תשואה שלילית של 11.3% בקרב המניות שהונפקו ברבעון הראשון.

עם המניות שהניבו את התשואות הגבוהות ביותר נמנית Vroom, חברה שהוקמה על ידי ישראלים ומספקת פלטפורמה טכנולוגית למסחר במכוניות משומשות - עלייה של כ-146% במחיר המניה מאז ההנפקה. לעומת זאת, חברת התרופות הישראלית איילה פארמה נמצאת בין ההנפקות שהניבו את התשואות המאכזבות ברבעון - ירידה של כ-33%.

ב-Renaissance צופים המשך פעילות הנפקות נמרצת ברבעון השלישי, על רקע 51 תשקיפים שהוגשו ברבעון השני, רובם בחודש יוני.