עתירה נגד הטבות המס של נתניהו: "פגיעה קשה בעקרון השוויון"

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת ועדת הכספים לאשר הטבות מס רטרואקטיביות לרה"מ בנימין נתניהו

בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

שאלת חוקיות הטבות המס הרטרואקטיביות שאושרו לנתניהו, הגיעה לבג"ץ: התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת ועדת הכספים לאשר הטבות מס רטרואקטיביות לרה"מ בנימין נתניהו, בהם פטור עבור הוצאותיו הפרטיות במעון הפרטי. לטענת התנועה, ההחלטה כולה בלתי סבירה באופן קיצוני, כהחלטה רטרואקטיבית ופרסונלית הפוגעת בעקרון השוויון, ללא כל תשתית עובדתית ודיון ראוי, ובהיעדר כל הצדקה ראויה לכך.

"הראש היהודי ממציא לנו פטנטים. אם לראש הממשלה יש חברים המרעיפים עליו מתנות 'מקובלות בין חברים' בשווי מאות אלפי שקלים, למה לא לנסח את תיקון 168 - הידוע כ'חוק מילצ'ן' - ולהעניק לחברים שירדו מהארץ הטבות מס? למה לא לפטור אותם מחובת דיווח על הונם ועל הכנסותיהם גם כשהם חוזרים לארץ? וכמשמתברר שחוקי המס רחוקים מעין הציבור, למה להיעצר כאן? הזכרנו כבר את סריסי המלך, המקבלים תמורה בעבור שירותיהם. כך מצאנו, כי משרתי המלך שלנו הואילו והציעו שינוי של החוק, שמשמעותו היא שראש הממשלה אינו - חס וחלילה - כאחד האדם", נכתב בעתירה.

עוד נכתב: "הם באים כגנבים בלילה, ומעבירים חוק מיוחד למי שאמור לשמש ראש וראשון לנו, ופוטרים אותו ממס על 'תשלומים, שירותים וטובות הנאה המשתלמים או הניתנים מאוצר המדינה לראש הממשלה או לראש הממשלה לשעבר או לשאיריו, בקשר למילוי תפקידו כראש הממשלה, למעט משכורת וקצבה' (סעיף 9 (1א) לפקודת מס הכנסה). והגנבים בלילה, הסריסים והעבדים, לא שוקטים על שמריהם: ועדת הכספים מאשרת, להערכתי בחוסר סמכות, להחזיר לראש הממשלה סכומים שהוא חויב בהם בעבר כדין. כך הופך ראש ממשלתנו 'לרוכב חופשי'".

"המנהיג השם עצמו מעל הציבור"

בחודש שעבר הגיש מ"מ משרד רה"מ, רונן פרץ, בקשה ליו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני, לדיון בוועדת הכספים בדבר התאמת תנאיו של חה"כ גנץ, בתפקידו כרה"מ החליפי לתנאיו של רה"מ נתניהו, וכן החלה של תנאי תפקיד נוספים להם שני ראש הממשלה המכהן והחלופי יהיו זכאים. ועדת הכספים אישרה את הבקשה ובין היתר אושר מימון ההוצאות בבית נוסף של רה"מ, מימון הוצאות הכלכלה של רה"מ והמתגוררים עמו גם בבית הנוסף, מימון הוצאות ההובלה והאחסון של תכולת ביתו הפרטי של רה"מ, מימון הוצאות אירוח וכן גילום רטרואקטיבי של מס ההכנסה שחייב רה"מ בין 2009-2017 בגין ההטבות והשירותים השונים שראש הממשלה ומשפחתו קיבלו, בין היתר, גם בביתם הפרטי.

ההחלטה חוללה סערה ציבורית, במיוחד נוכח העיתוי התמוהה של הבקשה, בשיאו של משבר כלכלי חמור במשק הישראלי, אך מנגד מומחי מס שונים אמרו כי אינה חריגה ואינה מהווה הטבה מיוחדת עבור נתניהו.

לטענת התנועה לאיכות השלטון מהחלטת ועדת הכספים, שהתקבלה כנטען בחוסר סמכות, עולה חשש כבד למשוא פנים ולשיקולים זרים בהיותה החלטה פרסונאלית ורטרואקטיבית, הנעדרת נימוקים ענייניים העולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי. "אנו עומדים בפני פגיעה קשה בעקרון השוויון, כשההחלטה מעניקה הטבת מס פרסונלית ורטרואקטיבית לאדם אחד, תוך עקיפת הערוצים המקובלים להשגה על שומת מס", נכתב בעתירה.

עוד נכתב בעתירה, כי "ראש הממשלה חייב לבצע עבודתו במשך שעות ארוכות. הוא חייב לארח אורחים, ועל כן הגיוני שהוצאות התחזוקה של מעונו לא יחויבו במס הכנסה. שונה הדבר כשמדובר בהוצאות על אוכל. גם ראש הממשלה - כל עוד הוא בן תמותה - צריך לאכול כדי להתקיים; וכך גם בני משפחתו. במשטר תקין, גם במקרה של אזרח מספר אחת יש לזקוף להכנסתו את שווי הארוחות הממומנות בכספי ציבור, ולחייבו במס".

לטענת התנועה, "אם לראש הממשלה יש בנוסף בית פרטי - לא בית אירוח ששייך למדינה כדוגמת 'בלייר האוס' - הרי בכל משטר מס תקין לא יעלה על הדעת לאפשר לו לנכות את הוצאות החזקת מעון זה כנגד הכנסתו החייבת במס. לא כל שכן הוצאות השבחה. אם הציבור מחליט להחזיר לראש הממשלה את סכומי המס שהוא חויב בהם בעבר, גם החזר הסכומים חייב במס, שאותו יש לחשב בהתאם לנוסחת גילום מוכרת. כך על פי הכללים החלים על כל נישום רגיל. אולם, משאבדה הבושה והציווי היהודי 'הצנע לכת' נמוג והתאדה, היטשטשו כללים ברורים אלה ויש כוונה שלא להחילם על המנהיג השם עצמו מעל הציבור".