דרמה בשוק התקשורת: משרדי הממשלה במהלך לביטול הפיצול בין ספק לתשתית אינטרנט

טיוטת חוק ההסדרים קובעת לראשונה שיש לפנות למהלך כזה, ולקבוע תקנות מעבר לשם כך

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מהלך דרמטי בשוק התקשורת: כפי שנחשף ב"גלובס", מתכוון משרד התקשורת ביחד עם משרד האוצר להוביל מהלך לביטול הפיצול הנהוג בישראל בין תשתית לבין ספק. סעיף 11 בטיוטת חוק ההסדרים קובע חד משמעית כי הפיצול יבוטל בתיאום בין המשרדים ובכפוף לקביעת הוראות מעבר.

במסגרת חוק ההסדרים סעיף 11 נקבע כך: "בהמשך למדיניות הממשלה על הפחתת רגולציה, ועל מנת לפשט ולייעל את אספקת מוצרי התקשורת, מוצע לרשום את הודעת שר התקשורת כי משרד התקשורת ישלים בתוך 90 ימים בחינה של ביטול חלוקת אספקת שירותי אינטרנט בין שירות תשתית לשירות גישה לאינטרנט, בשים לב לצורך לאזן בין התחרות בשוק לבין רווחת הצרכן ופישוט רכישת שירות אינטרנט בישראל למשתמשי הקצה, לרבות המלצות על הוראות מעבר מתאימות לשמירה על התחרות בשוק, ככל שיידרשו".

כפי שכבר תואר ב"גלובס" רבות בשנים האחרונות, אחד המכשולים הגדולים ביותר לפיתוח שוק האינטרנט בישראל הוא הפיצול בין ספקיות האינטרנט דוגמת סלקום ופרטנר, אקספון וכו', לחברות התשתיות דוגמת בזק והוט. הפיצול שהונהג בשנות ה-90 נקבע על מנת לעודד תחרות בבזק בעקבות התפתחות שווקי הטלקום בכל העולם וכניסת האינטרנט.

מאז חלו שינויים רבים בשווקים בכל העולם והתוצאה היא שההפרדה כפי שהונהגה בישראל הפכה להיות לא רלוונטית ואף פגעה בהתפתחות השוק. השינוי מתאפשר כעת בין היתר בגלל העובדה שהשוק הסיטונאי והגישה לתשתיות בזק הפכה להיות חופשית ופתוחה מחסמים, וכן מהעובדה שלקראת העידן החדש שבו תעבור התקשורת על גבי סיבים אופטיים, מתייתרות בכל העולם ספקיות האינטרנט וכל מי שמעוניין בכך מספק אינטרנט ישירות מקצה לקצה ללא פיצולים.

באיחור רב כעת מכירים במשרד התקשורת ובאוצר שיש לתקן את העיוות, ואולם עדיין מותירים חופש פעולה לקבוע כיצד ייראה הדבר.

חשוב לציין שהשינוי אינו מבשר על ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי והדבר ממתין להחלטת שר התקשורת. יחד עם זאת המהלך בהחלט מבשר על אופטימיות בגזרה זו מבחינת בזק, אך ככל הנראה הדבר לא יקרה בזמן הקרוב.