הצנזורה מגיעה לרשתות החברתיות: המבחן של ענקיות הטק בהונג קונג

תחת החוק הביטחון הלאומי הסיני שנחקק בשבוע שעבר ומאפשר פגיעה בזכויות האזרח של התושבים בהונג קונג, נראה כי הצנזורה תגיע בקרוב גם לענקיות הטק • עכשיו תוהים משני צדי הגלובוס האם הן ינקטו בעמדה כלשהי בעניין

מעצר מפגינים בהונג קונג ברביעי לפי החוק החדש  / צילום: Kin Cheung, Associated Press
מעצר מפגינים בהונג קונג ברביעי לפי החוק החדש / צילום: Kin Cheung, Associated Press

ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות ניצבות בפני מבחן גדול לחופש הביטוי שלהן בהונג קונג, כשחוק הביטחון הלאומי הסיני החדש מחייב את הרשויות המקומיות בעיר לפקח ולהסדיר את התכנים הלא מצונזרים שלהן.

פייסבוק ושירות אינסטגרם שלה, טוויטר ויוטיוב של גוגל פועלים בחופשיות בהונג קונג למרות ששוק האינטרנט הסיני חסום בפניהן, ו"חומת אש גדולה" מצנזרת בו מידע.

בהונג קונג תושבים רבים התרגלו לשימוש חופשי בחשבונות המדיה החברתית שלהם, כולל התבטאויות בנושאים פוליטיים כמו הבעת תמיכה בהפגנות נגד הממשלה וכעס על המעורבות הסינית הגוברת בענייני העיר.

כעת מגיעה שעת המבחן של חברות הטק הללו: אם הרשויות בהונג קונג יבקשו מהם למחוק חשבונות של משתמשים בגלל התוכן שלהם, סירוב לכך עלול לעורר את בייג'ין לנקוט נגדן אמצעים משפטיים לפי חוק הביטחון הלאומי החדש. שיתוף פעולה יגרום לאובדן של משתמשים ותיקים בעיר ויחשוף אותן לביקורת של פוליטיקאים בארה"ב ובבריטניה.

מבין ענקיות הטק, טוויטר כבר מסרה בהודעה שיש לה "דאגות" מן החוק החדש, ושהיא "מחויבת להגן על האנשים שמשתמשים בשירותים שלנו ובחופש הביטוי שלהם". טוויטר הוסיפה שהיא לומדת את החקיקה החדשה, "בייחוד מפני שכמה תנאים בחוק הם מעורפלים וללא הגדרה ברורה".

מה שטוויטר מדברת עליו הם סעיפים בנוגע לאמצעים לפיקוח הדוק יותר על האינטרנט והתקשורת הזרה אשר כלולים בחוק הביטחון הלאומי להונג קונג. למשל, החוק מגדיר  כעבירות פליליות פעילויות שמוגדרות בצורה כללית כ"בדלנות, חתרנות, טרור וקשירת קשר עם כוחות זרים".

"חברות טק יקבלו בהחלט עוד דרישות להסיר מידע שכביכול פוגע בביטחון הלאומי מהרשויות שנוגעות בדבר", אמר האוצ'ן סון, פרופסור למשפטים באוניברסיטת הונג קונג. הוא מעריך שהחברות יתקלו בקשיים בייחוד במקרים הגבוליים, כמו דרישות להסיר שירים שהמפגינים שרים במחאות שלהם.

בין סעיפי החוק שנכנס לתוקף ביום שלישי שעבר יש ייפוי כוח לרשויות בהונג קונג "לחזק את הפיקוח" ואת הרגולציה של האינטרנט. בסין הניסוח הזה נתפס בדרך כלל כהגבלת ביטוי פוליטי.

פייסבוק וטוויטר עלולות לסבול מירידה חדה בפופולריות שלהן בהונג קונג, אמרה סנדרה מרקו קולינו, פרופסורית למשפטים באוניברסיטה הסינית של הונג קונג. מתנגדי הממשלה משתמשים בפלטפורמות הללו ביד רחבה כדי להביע את דעותיהם ואפילו לתאם כמה פעילויות. היא מעריכה שהקנסות הכבדים שיוטלו ירתיעו כמעט בוודאות הבעת דעות פומבית כזו.

חוק הביטחון הלאומי כבר הניב גל של צנזורה עצמית על רקע החששות מפני ענישה. כמה ימים לפני העברת החוק, כמה משתמשי מדיה חברתית מחקו את חשבונותיהם או הסירו מהם תכנים שנוגעים למחאות נגד ממשלת העיר.