הקורונה מקטינה עסקה ענקית של קרן נוי בתחום הסולארי בספרד ושולחת את עובדיה לבידוד

העסקה שעליה חתמה הקרן היא לרכישת פרויקט לייצור חשמל באנרגיה סולארית בהיקף של כ-340 מגוואט באזור קסטיה לה מנצ'ה, לא רחוק מהבירה מדריד, בהשקעה של כ-300 מיליון אירו • כיום עומדת על הפרק השלמתה של מחצית העסקה

פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג
פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג

עובדי קרן התשתיות נוי נשלחו באחרונה לבידוד, לאחר שאחדים מהם נמצאו חיוביים בבדיקת תסמיני וירוס הקורונה. מהקרן נמסר היום כי עסקיה ממשיכים להתנהל כרגיל.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי השלכות הקורונה מקטינות את עסקת ענק של הקרן בתחום הסולארי בספרד, שנחתמה בסוף 2019. העסקה שעליה חתמה הקרן, בניהולם של פיני כהן, גיל-עד בושביץ ורן שלח, היא לרכישת פרויקט לייצור חשמל באנרגיה סולארית בהיקף של כ-340 מגוואט (עם אופציה להגדלה ל-370 מגוואט) באזור קסטיה לה מנצ'ה, לא רחוק מהבירה מדריד, בהשקעה של כ-300 מיליון אירו. העסקה כללה רכישת שני שדות סולאריים (בהיקף פעילות מצרפי של כ-340 מגוואט) - השדה הראשון באופן מיידי והשני כמה חודשים לאחר מכן.

השלמת העסקה היתה צפויה להפוך את קרן נוי לבעלת השדה הסולארי הגדול בספרד, יחד עם השותף הספרדי - יזם בתחום, שיקבל לידיו כ-10% מהפעילות הנרכשת. ואולם, מגפת הקורונה הובילה את הקרן לחשיבה מחודשת על העסקה ועל שווייה, ואחרי שינויים והתאמות שביקשה לעשות, כולל תימחורה מחדש והורדת המחיר למגוואט שלפיה היא תתבצע, חולקה העסקה לשניים.

כיום עומדת על הפרק השלמתה של מחצית העסקה (מבחינת היקף פעילות), שבמסגרתה תשקיע קרן נוי בעצמה כ-115 מיליון אירו ברכישת כ-170 מגוואט, בעוד המחצית השנייה, שתוכננה להתבצע עם שותפים (משקיעים מוסדיים ישראלים), נהפכה לאופציה, שאותה תחליט הקרן אם לממש בחודשים הקרובים. זאת, בהתאם לתנאים המחודשים שתוכל להשיג עבורה, על רקע תנאי השוק שהשתנו בעקבות התפשטות הווירוס, שהובילו בין השאר לפגיעה בביקושים לחשמל, בהשפעת הגבלות התנועה על האזרחים ושינויים בדפוסי ההתנהלות.

ככל הידוע, בעוד שבמתווה העסקה הראשוני מדובר היה בהשקעה של כ-780 אלף אירו למגוואט, תנאי העסקה הנוכחיים (למחצית הפעילות) משקפים עלות של כ-680 אלף אירו למגוואט. אחרי שקרן נוי הגיעה להבנות על תנאיה המחודשים של העסקה (המצומצמת) מול היזם הספרדי, היא כבר קיבלה את ההיתרים הרגולטוריים הנדרשים, הגיעה להבנות מול קבלן ההקמה, והסגירה הפיננסית שלה מול בנקים בספרד, עבור כמחצית מסכום העסקה, צפויה להיסגר בתוך 60 יום.

מאז שנחתמה העסקה המקורית, ההגבלות הרגולטוריות ושינויים בדפוסי ההתנהלות של האזרחים העלו חששות בקרב מנהלי הקרן לפגיעה בביקושים לחשמל בספרד, ובהתאם, לפגיעה אפשרית בתשואה שתניב העסקה, ולכן עלתה דרישתה מהמוכר לבצע התאמות במחיר העסקה.

קרן נוי הוקמה במאי 2011 וגייסה עד היום כ-6.5 מיליארד שקל באמצעות שלוש קרנות וכן כמה קרנות ייעודיות לפרויקטים נוספים, כמו כביש חוצה ישראל. הקרן האחרונה (נוי 3) גויסה ביוני 2019, בהיקף התחייבויות של 1.6 מיליארד שקל, כשמתוך סכום זה התחייבה הקרן עד כה (לרבות העסקה הזו) לכמחצית מהסכום. עסקה זו, מהגדולות שנעשו עד היום בקרן, מביאה לידי ביטוי את הניסיון הרב שנצבר בקרן ביותר מ-20 פרויקטים שבוצעו עד היום, בהיקף מצטבר של יותר מ-30 מיליארד שקל במונחי עלות הפרויקטים.

בקרנות נוי משקיעים מרבית הגופים המוסדיים הגדולים במשק, לרבות הפניקס, מנורה, אלטשולר שחם, עמיתים, מיטב דש, הלמן אלדובי, פסגות, קרנות המורים והגננות, בנק הפועלים, כלל, מגדל, ילין לפידות, גלעד הוותיקה בנק לאומי ועוד. קרן נוי עלתה לכותרות בחודשים האחרונים לאחר שחתמה על הסכם לרכישת זכויותיה לתמלוגי-על של קבוצת דלק ממאגרי הגז "כריש" ו"תנין", תמורת כ-320 מיליון שקל.