להגברת מהירות התגובה: ועדת החוקה דנה ב"חוק הקורונה הגדול"

החוק כולל בין היתר את ההכרזה על מצב חירום בשל הקורונה ואת סמכות הכנסת לבטלה, וכן את הסמכת הממשלה להתקין תקנות שניתן יהיה להגביל בהן בצורה משמעותית את פעילות המשק

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במקביל לישיבת הממשלה בעניין ההגבלות החדשות של הקורונה, נמשך הדיון בוועדת החוקה של הכנסת במה שמכונה חוק הקורונה הגדול - האמור לאפשר לממשלה קבלת החלטות מהירה יותר בתקופת חירום.

החוק כולל בין היתר את ההכרזה על מצב חירום בשל הקורונה ואת סמכות הכנסת לבטלה, וכן את הסמכת הממשלה להתקין תקנות שניתן יהיה להגביל בהן בצורה משמעותית את פעילות המשק בתחומים הבאים: הגבלת הפעילות במרחב הפרטי והציבורי, הגבלת פעילות במקומות עבודה ועסקים, הגבלת אירועים, הגבלת פעילות מוסדות חינוך ומסגרות רווחה, והגבלת פעילות התחבורה הציבורית. בנוסף, בחוק מוצע כי ועדת שרים שתקבע הממשלה תוכל להכריז על חלק במדינה שתהיה בו התפשטות נרחבת של הנגיף כעל "אזור מוגבל" ולהטיל מגבלות חמורות על כניסה ויציאה ממנו.

עוד בהצעת החוק, ייקבעו העבירות הפליליות בשל הפרת הוראות התקנות והעבירות המנהליות והקנסות שבצדן; נוכח הנסיבות שנוצרו עם פקיעת תקנות שעת החירום שהתקינה הממשלה להתמודדות עם הקורונה בתום שלושה חודשים, מאריכה אותן הכנסת בימים האחרונים למספר שבועות במהלכם אמורה ועדת החוקה להשלים את "חוק המסגרת". החוק קובע כי לאחר שנקבעו תקנות כאלה הן יועברו לאישור מהיר בוועדה שהכנסת תקבע לשם כך. ועם זה מקצת ההגבלות אינן מחייבות את אישור הכנסת ובהן קביעת אזורים מוגבלים שעליהם ניתן להטיל סגר חלקי או מלא, הגבלות תנועה על אנשים בשל חשש להדבקה, קביעת קנסות ועונשים אחרים, הסמכת פקחים לאכיפה ועוד. במקרה כזה הצווים והתקנות יכנסו לתוקף מיידי וועדת הכנסת תוכל לבטל אותן רק בדיעבד.

חבר הכנסת יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה אומר ל"גלובס", כי כפי שנהגה הכנסת והוועדה שבראשותו עד כה, כך יהיה גם בהמשך. לדבריו, דרישת הממשלה לקדם את החוק תוך 48 שעות לא התקבלה, שכן זהו חוק מסגרת גדול שחייב לקבל טיפול מלא ומקיף. עוד אמר כי כל התקנות לשעת חירום עברו בחקיקה רגילה עם ביקורת פרלמנטרית ואין בחוק דברים חריגים מדי שאינם תואמים למצב הקורונה.

בכנסת יש ביקורת על הסעיפים הללו ובסיעות האופוזיציה בכנסת יש ביקורת על קיצור ההליכים שמבקשת הממשלה לעשות והן מתכננות מאבק של ממש בקבלתו בנוסח המקורי.