18 שנה ושום דבר לא זז: ביקורת חריפה בכנסת על העיכובים בהעברת בסיס חיל המודיעין לנגב

ביקורת חריפה בכנסת על העיכובים בהעברת בסיס חיל המודיעין לנגב • חבר הכנסת משה ארבל: "התפיסה הזאת שאנחנו צריכים לדאוג ולרפד את אותה אוכלוסיה מאזור רמת אביב עד הרצליה פיתוח, ולדאוג להם שהכל יהיה קרוב להם לבית היא מופרכת מיסודה"

עפר שלח / צילום: שלומי יוסף
עפר שלח / צילום: שלומי יוסף

ביקורת חריפה בכנסת על העיכובים בהעברת בסיס חיל המודיעין לנגב. בדיון בועדה לביקורת המדינה אמר יו"ר הועדה עפר שלח כי מעבר צה"ל לנגב הוא אחד הפרויקטים החשובים ביותר שעל סדר היום הלאומי, ובה בעת אחת הדוגמאות המחפירות ביותר להחלטה ממשלתית שפשוט לא מתבצעת. 18 שנים חלפו מאז החלטת הממשלה הראשונה בנושא, ואנחנו נמצאים כמעט באותו מקום: צה"ל רוצה אפס סיכונים ביחס למצבו הנוכחי, המשרדים הממשלתיים האחרים, בעיקר האוצר ומשרד התחבורה, מתקשים להציג פתרונות, והכל תקוע.

הנציגים נשמעים כמו בדיונים קודמים מלפני שלוש, חמש או עשר שנים: הם מכירים בחשיבות הנושא, הם דנים עליו, ועדות יתכנסו ויוצעו פתרונות. בינתיים המשרתים קולטים שהצבא לא ממש ממהר, וגם המשרדים האחרים לא יוצאים מגדרם כדי לעזור.

חבר הכנסת משה ארבל, איש ש"ס, היה הביקורתי כלפי החשש מנטישת אנשי הקבע מהמרכז: "יש מוחות טובים ומעולים בפרירפיה שידעו לעשות סייבר והם יהיו מסורים וידעו לעשות את העבודה בצורה מושלמת. יחד עם זאת, צריך לזכור שמדובר בחיילים. התועלת לחייל משירות ב-8200 היא אדירה. היא ההשקעה הכי טובה עבורו. התפיסה הזאת שאנחנו צריכים לדאוג ולרפד את אותה אוכלוסיה מאזור רמת אביב עד הרצליה פיתוח, ולדאוג להם שהכל יהיה קרוב להם לבית היא מופרכת מיסודה. לא יקרה כלום אם חייל יעלה על כלי רכב וייסע, ולא יקרה כלום אם יכשירו חיילים תושבי הפריפריה לשירות ב-8200 - הם לא פחות חכמים שם".

תא"ל עודד בסיוק, ראש חטיבת תכנון במשרד הביטחון הסביר כי מדובר בהעברה של מעל 5,000 אנשי קבע וקרוב ל-12,000 משרתים בסה"כ שמצופים להגיע לבסיס החדש בנגב, אבל הבעיה היא התחרות על משרתי הקבע האיכותיים מול חברות הטכנולוגיה הגבוהה.

בעיה מרכזית שהעלה הייתה של לפחות שעתיים נסיעה מהמרכז לבסיס החדש לכל כיוון: " מה שאומר ש-4 שעות מהיום מבוזבזות על נסיעות. גם כשהמדינה רוצה שיהיו רופאים מומחים מתחום מסויים בבית החולים סורוקה, היא יודעת לעודד אותם. אפשר להתעלם מהמציאות, המחיר של האיכות יהיה גבוה."

הוא דחה את האמירות נגד משרתי חיל המודיעין המסרבים לעבור: "אני מציע שלא לקחת את זה לאזורים של המפונקים עם הכסף. אנחנו כבר היום בתחרות על אותם אנשים. אנחנו מנסים לתת תנאים סבירים והוגנים. להגיד לאנשים האלה לנסוע 4 שעות ביום, נראה לי בעייתי".

תא"ל בסיוק טען כי אמירת שר הבטחון מהשבוע שעבר על החלת המעבר מתואמת עם כל אגפי משרד הבטחון אבל "יש פה הבנה שמצופה שעד חתימת ההסכם, ימצא פתרון תחבורתי סביר - שיהיה על דעת משרד הביטחון ועל דעתנו" בין ההצעות לפתרון בעיית התחבורה היו אוטובוסים שיאספו מנקודות במרכז הארץ או רכבת מיוחדת לבאר שבע ומשם פתרון תחבורתי לבסיס.

יונת מרטון, גם היא ממשרד הבטחון אמרה כי ללא פיתרון הבעיות, משרתי הקבע לא יעברו לנגב: " יש לנו את החודשיים הקרובים לטפל בבעיה. אין ספק שהפתרון הוא רכבת. משרד האוצר והתחבורה חושבים איתנו יחד על הדבר הזה ובעוד חודש נצטרך לפתור את הסוגיה הזאת" .