החברה הישראלית שעשויה לקצר את הדרך לחיסון

ביקונקיור, שפיתחה אלגוריתם לסקירת מסמכים מדעיים, תשתף פעולה עם חברת תרופות הנמצאת בשלב מתקדם של פיתוח חיסון לקורונה • הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לחברות המפתחות תרופות לעבור על תוצאות ניסוי המוגשות לגוף רגולטורי כדי לוודא שאין טעויות או חוסר עקביות בנתונים

יורן בר, מנכ"ל חברת ביקונקיור (Beaconcure) / צילום: רונן טופלברג
יורן בר, מנכ"ל חברת ביקונקיור (Beaconcure) / צילום: רונן טופלברג

חברת ביקונקיור (Beaconcure), שפיתחה אלגוריתמים לניתוח אוטונומי של מאמרים מדעיים, צפויה לשתף פעולה עם אחת החברות המתקדמות בפיתוח חיסונים לקורונה, כדי לקצר עוד יותר את תהליך הפיתוח.

הטכנולוגיה של ביקונקיור מאפשרת לחברות המפתחות תרופות לעבור על תוצאות ניסוי המוגשות לגוף רגולטורי כמו ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), כדי לוודא שאין טעויות או חוסר עקביות בנתונים או בטקסט. כך ניתן לחסוך חלק ניכר מתהליך "הלוך ושוב" שעשוי להימשך שבועות ואף חודשים, שבו הרשות מבקשת תיקונים, החברה מחזירה מסמכים מתוקנים, והרשות שוב מציגה שאלות, וכן הלאה. 

שיתוף הפעולה של ביקונקיור עם חברת התרופות נעשה לפי הסכם מסגרת שבו היא בוחנת את ההגשות שלה בתחום התרופות. כעת הטכנולוגיה הזו תיושם גם לצורך קיצור הזמן עד הבאת החיסון לקורונה לשוק, אם החיסון אכן יוכל כיעיל ובטוח כמובן.

ביקונקיור הוקמה ב-2015 כחברה לקריאה אוטונומית של מאמרים מדעיים כדי להציע למדענים השערות מחקר. בתחום הזה נדרש לה זמן רב יותר כדי להוכיח את הערך שלה, אולם החברות שעמן עבדה הפנו את תשומת לבה ליישום אפשרי נוסף - איתור חוסר עקביות בהגשות. כיום היא כבר רושמת הכנסות ראשוניות מיישום זה. התמחור של השירות הוא פר שימוש, ויכול להגיע עד כמה מיליוני דולרים בשנה לחברות הגדולות במיוחד.

מכונות יכתבו למכונות

מייסדי החברה הם יורן בר (מנכ"ל) ואילן כרמלי, שהגיעו מתחום האלגוריתמיקה המתקדמת לפרסום וחינוך. אחד המשקיעים בחברה הוא נועם שטרן פרי, מבעלי חברת האלגו-טריידינג פיינל.

"היום ההגשה של תוצאות ניסוי ל-FDA היא בצורת מאמר. למה? מסיבות היסטוריות", אומר בר. "מה שקורה בפועל הוא שבן אנוש בצד של החברה לוקח טבלאות, מסכם אותן למאמר ואז ב-FDA הולכים ומפרקים את המאמר בחזרה לנתונים. אנחנו נערכים לעולם שבו שיטת העבודה הזו תשתנה באופן מהותי. במקום כתיבה של בני אדם עבור בני אדם, נראה כתיבה של מכונות עבור מכונות. כל המידע מהניסוי ייאסף באופן דיגיטלי ויונגש באופן גולמי ל-FDA, ומערכת המחשוב של ה-FDA תעשה כרייה שלו ותציג לאיש הרגולציה את התוצאה, כאשר המאמר שתכתוב החברה יהיה רק תוספת אך לא האופן העיקרי שבו תוצאות הניסוי ייבחנו. זה יהיה הסוף של הקלסר עם שלושת החורים שבו מחייבים את כל החברות להגיש מסמכי נייר ל-FDA. כך ניתוח התוצאות יהיה הרבה פחות מוטה, חסין יותר מפני טעויות ועשיר יותר".

לדברי בר, ה-FDA כבר היום פתוח לאפשרות של השינוי הזה, וייתכן שהוא יתרחש בתוך שנים ספורות.