ענף הפרסום | בלעדי

רמי יהושע במו"מ לרכישת משרד הפרסום M&C Saatchi

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים עזבו אנשי M&C Saatchi את המשרדים שלהם, ועברו לשבת במשרדי יהושע TBWA • בשלב זה לא ברור באיזה פורמט יפעל המשרד החדש אם הרכישה תצא לפועל

רמי יהושע / צילום: איל יצהר
רמי יהושע / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה מתחיל להפיל חללים בקרב משרדי הפרסום: ל"גלובס" נודע כי הפרסומאי רמי יהושע במשא ומתן לרכוש את משרד הפרסום M&C Saatchi.

המשרד נשלט על ידי הפירמה הבינלאומית שמחזיקה בו כ-80% מהמניות, והפרסומאים אלון הוכדורף וצור גולן שמחזיקים בשאר. גם אם תצא הרכישה לפועל, בשלב הזה לא ברור באיזה פורמט יפעל המשרד החדש - האם הוא ייבלע בתוך משרד הפרסום יהושע TBWA או ימשיך לפעול כמשרד עצמאי נפרד אולם תחת שליטתו של יהושע.

עוד נודע ל"גלובס" כי בימים האחרונים עזבו אנשי M&C Saatchi את המשרדים שלהם, ועברו לשבת במשרדי יהושע TBWA.

משרד הפרסום M&C Saatchi החל לפעול בישראל ב-2015, כאשר שניים מאנשי "דור הביניים" של הענף אלון הוכדורף וצור גולן חברו לחברה הבינלאומית איתה היה להוכדורף היכרות מוקדמת מהתקופה שבה עבד בלונדון.

חיפשו רוכש או שותף חדש בחודשים האחרונים

M&C Saatchi נוסדה על-ידי האחים מוריס וצ'ארלס סאצ'י שייסדו קודם את סוכנות סאצ'י אנד סאצ'י - כיום מקבוצת פובליסיס. סאצ'י אנד סאצ'י הוקמה ב-1970, אך בשנות ה-90 נתגלעו חילוקי דעות בין המייסדים למשקיע הפיננסי דיויד הירו, והאחים פרשו והקימו משרד חדש. החיבור של הוכדורף עם בכירי המשרד החלה עוד בתחילת דרכו המקצועית, כשעבד בסאצ'י אנד סאצ'י לונדון. הצלע הנוספת, צור גולן היה באותה עת שותף בפרסום בן-נתן עם ענת בן-נתן. גולן ונתן נכנסו לשותפות עם הוכדורף והחברה הבינלאומית יחד, אך בהמשך בן נתן יצאה והוכדורף וגולן נותרו השותפים היחידים.

עם הקמת המשרד הצהירו השותפים המקומיים על כוונה להפוך לגורם דומיננטי בשוק, אך בפועל זה הצליח קצת פחות. המשרד אמנם חתום במקרים מסוימים על עבודה קריאטיבית מרשימה, כמו עבודת הפרסום לרולדין, אבל בהסתכלות של חמש שנים אחרי הקמתו, תקרת הלקוחות הבינוניים-קטנים לא נפרצה, והמשרד לא הפך להיות גורם משמעותי בהטווית קו פרסומי יוצא דופן. נראה כי משבר הקורונה היטה סופית את הכף, ובחודשים האחרונים חיפשו השותפים המקומיים גורם משמעותי בענף הפרסום שיקנה את המשרד או ייכנס כשותף.

ל-M&C Saatchi אין תקציבים גדולים

רמי יהושע כבר הוכיח בעבר כי הוא לא מהסס להיכנס לשותפויות עסקיות ולרכוש משרדים. אמנם המשרד שהקים מכר מניות לחברת TBWA הבינלאומית, אולם בניגוד לרוב משרדי הפרסום בהם עסקאות המכירה הביאו לשליטה של גורם בינלאומי, יהושע מכר 25% כך שהוא גם נפגש עם כסף וגם שמר על גמישות בהחלטות.

אמנם על פי החוזה עם TBWA יידרש כפי הנראה את אישורם למהלך, אולם יש להניח כי אם יהושע ירצה בעסקה הוא ימצא דרך לקיים אותה בכל מקרה.

מצד המוכרים קיים כאמור גוף בינלאומי, אך ספק אם הוא יתנגד למהלך. על פי מקורות בענף, החברה הבינלאומית ממילא התכוונה לצאת החוצה באופן דומה לזה שבו JWT יצאו מהסוכנות שלהם בארץ ולמעשה פרקו אותה. למשרד M&C Saatchi יש אמנם מספר תקציבים בישראל אך הם אינם תקציבים גדולים ולכן סביר כי גם אם תתבצע בסופו של דבר העסקה היא לא תהיה תמורת הרבה כסף, ואם המשרד ימוזג לתוך יהושע תהיה זאת דרך קניית התקציבים.

עם זאת, ההיסטוריה העסקית של רמי יהושע מוכיחה כי הוא יודע לפעול בפורמט אחר. יהושע נכנס כשותף לפני מספר שנים במשרד הפרסום לעומק התודעה, השאיר אותו עצמאי וסייע לו לצמוח ולגדול.

רמי יהושע בחר שלא להגיב לידיעה. 

אלון הוכדורף,  מבעלי M&C Saatchi ישראל, מסר בתגובה: "אנחנו ממשיכים להתנהל כ-M&C Saatchi. אכן מתנהל מו"מ בינינו לקבוצת יהושע, שמולם יש לנו קשר שוטף מעולה בגלל הקשר האישי המעולה עם נבו כרמי וגיא שמחון (מנהלי חברת המדיה TMF בה שותף יהושע). המו"מ כפוף לאישורים של תאגיד האם M&C Saatchi אליו אנו משייכים ולבדיקת נאותות מקומית".