השקעה ענקית נוספת של ישראל קנדה: רכשה את מתחם שערי צדק הישן בירושלים ב-512 מיליון שקל

הצעת החברה היתה גבוהה משמעותית ממחיר המינימום במכרז, שעמד על כ-285 מיליון שקל • היא תשלם עוד 25.5 מיליון שקל דמי פיתוח לשימור מבנה בית החולים במתחם

ברק רוזן ואסי טוכמאייר / צילום: איל יצהר
ברק רוזן ואסי טוכמאייר / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן  ישראל קנדה של אסי טוכמאייר וברק רוזן הוכרזה כזוכה במכרז לרכישת זכויות חכירה במתחם בשטח כולל של כ-17 דונם המצוי בירושלים, הידוע בשם "שערי צדק הישן", בין הרחובות שמואל ברוך ויפו.

הצעת החברה עמדה על כ-512 מיליון שקל בתוספת מע"מ (גבוה משמעותית ממחיר המינימום במכרז, שעמד על כ-285 מיליון שקל), ונוסף על כך, היא תשלם עוד 25.5 מיליון שקל דמי פיתוח לטובת שימור מבנה בית החולים במתחם.

עבור ישראל קנדה, הנסחרת בבורסת ת"א בשווי של כמיליארד שקל, מדובר בעסקה ענקית נוספת לצד רכישתה של חברת מנרב פרויקטים, שצפויה להיות מושלמת בימים הקרובים, בתמורה של כ-560  מיליון שקל.

על מתחם שערי צדק הישן, הסמוך לשוק מחנה יהודה, ניתן  לבנות 240 דירות בסך הכל (בשני מגדלים בני 24 קומות), לצד שטחי מסחר ומשרדים ומבנה לשימור בייעוד של מלון.

ישראל קנדה הפקידה ערבות של כ-63 מיליון שקל. שאר התשלום, כ-475 מיליון שקל, צפוי להיות משולם בתוך 90 יום ממועד הזכייה במכרז. החברה דיווחה כי "הערבות תשלום מתוך מקורותיה העצמיים של החברה, ויתרת התמורה תשולם על ידי החברה ממקורותיה העצמאיים ו/או מאשראי ו/או צירוף משקיעים ו/או גיוס הון ו/או חוב".

בכוונת הרוכשת לקדם תב"ע חדשה למתחם, שמטרתה הגדלת זכויות הבנייה הקיימות עד לרמה של 150 אלף מ"ר.

עוד היא מדגישה כי "נכון למועד  זה, החברה טרם קיבלה את ההיתרים הדרושים לה לבניית הפרויקט. אין ביכולת החברה להעריך את מועד סיום הפרויקט בשלמותו ואת אומדן העלויות הצפויות בפרויקט שתלויים בין היתר בזכויות הבנייה שיתקבלו בפועל. החברה בוחנת אפשרות לפעול לשיווק המקרקעין בין כיחידות קרקע, במצבן Is-As ,בין בדרך של בנייה של יחידות מבונות ומכירתן כיזם ובין בדרך של ארגון קבוצת רכישה. בנוסף החברה בוחנת אפשרות להשאיר בבעלותה חלקים מהמתחם כנכס מניב וכן בוחנת להשאיר את המבנה לשימור במטרה להפעיל את המלון".

על פי נתוני רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), למכרז נגשו מספר גבוה של מציעים - מה שמעיד על הביקוש הרב למתחם. בין השמות הנוספים שהגישו הצעות למכרז ניתן למצוא את החברות שיכון ובינוי, קרן ריאליטי, אזורים, פרשקובסקי וחברות בולטות נוספות משוק הנדל"ן. 

מבנה בית החולים הקיים במתחם מיועד לשימור, ועל פי מסמכי המכרז, הוא מיועד לשימוש מלוני בהיקף של כ-50 חדרי מלון, אולם כנסים ואירועים ושטחי מסחר. בית החולים פעל בין השנים 1902 ל-1980, ולאחר מכן עמד נטוש. באמצע שנות ה-90 עבר המבנה שיפוץ, והנהלת רשות השידור התחילה לעשות שימוש במבנה.