מקום טוב באמצע: מדד גלובס-פרומתאוס עלה ביוני ב-0.5%

באותה תקופה, מדד ת"א 125 ירד ב-5% ואילו מדד נאסד"ק עלה ב-6% • בסיכום המחצית הראשונה של 2020, למרות התנודתיות העזה בשווקים עקב נגיף הקורונה, מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-10%, לעומת צלילה של 18% במדד ת"א 125 ועלייה של 12.1% בנאסד"ק

דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי
דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי

לאחר מספר חודשים של עליות וירידות חדות על רקע משבר הקורונה, בחודש יוני נסחרו החברות הישראליות בוול סטריט בעלייה מתונה. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, עלה בחודש יוני ב-0.5%, כשבאותה תקופה מדד ת"א 125 ירד ב-5% ומדד נאסד"ק עלה ב-6%. בסיכום המחצית הראשונה של 2020, למרות התנודתיות המשמעותית שנגרמה לשווקים עקב נגיף הקורונה, מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-10%, בעוד שמדד ת"א 125 צלל בשיעור של 18% ואילו מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 12.1%.

מדד גלובס
 מדד גלובס

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בחודש יוני ב-2.7%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-3.4% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הוסיף לערכו 1.6%. זה היה חודש שני ברציפות שבו ראינו הנפקות של חברות ביומד ישראליות בנאסד"ק. לאחר שבחודש מאי הונפקה חברת איילה פארמה, החודש הצטרפה אליה פוליפיד, אשר גייסה 60 מיליון דולר לפי שווי של 272 מיליון דולר "אחרי הכסף". פוליפיד מפתחת טכנולוגיה להובלת תרופות המאפשרת שחרור מקומי ונשלט של מגוון תרופות. באמצעות המוצר שלה ניתן לשחרר תרופות במינונים קצובים למשך זמן ארוך, ובכך למנוע זיהומים באזורים פגועים מבלי ליטול אנטיביוטיקה בכל תקופת הטיפול. לחתמים בהנפקה הייתה אופציה להשקעה נוספת, ולאחר שזו מומשה החברה שלשלה לכיסה 9 מיליון דולר נוספים.

בניגוד לירידות במניות הפארמה, מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט עלו בחודש יוני והובילו את תת-מדד הטכנולוגיה לעלייה של 2.5%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בשיעור של 0.2% ונאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 6.1%. אחת החברות הבולטות החודש בתת המדד הייתה חברת התוכנה לייבפרסון שמנייתה זינקה ב- 11%. החברה, העוסקת בפיתוח פלטפורמות תקשורת, דיווחה ביוני על הצטרפותה לתוכנית השותפים של גוגל. במסגרת מהלך זה, ייעשה שימוש בפלטפורמת החברה על מנת לקשר בין עסקים ללקוחות ישירות, דרך מנוע החיפוש ומאפליקציית המפות של גוגל.

פריון מצאה את עתידה בחיפושים

בין החברות במדד גלובס-פרומתאוס נמצאת פריון נטוורק , שמספקת פתרונות פרסום דיגיטליים המסנכרנים בין פלטפורמות חיפוש, רשתות חברתיות ואתרי תוכן. פריון, הנסחרת בנאסד"ק מ-2006, נסחרת כיום בשווי שוק של 135 מיליון דולר. בפרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי הכנסות החברה מגוונות, הודות לפיתוחים ורכישות שביצעה פריון בשנים האחרונות. עוד הם מציינים לטובה את העובדה שפריון מצליחה להקטין את הסיכון שברכישות, על-ידי מנגנון תשלום מותנה ביצועים בהתאם לביצועי החברה הנרכשת.

בתחום החיפוש, המהותי לחברה, יש לפריון שיתוף פעולה אסטרטגי עם מיקרוסופט, שהוביל את החברות לעבוד על מנוע חיפוש חדש בתחום הפרטיות - אותו השיקה קודפיול, חטיבת החיפוש של פריון, בתחילת השנה. בנוסף, החברה משתפת פעולה גם עם מנועי חיפוש נוספים כגון יאנדקס ששולט בשוק הרוסי, וכן עם חברות תוכן על מנת להעשיר את חוויית המשתמש. בפרומתאוס מציינים כי פריון מציעה פתרונות לפבלישרים (מפרסמים עצמאיים ברשת), גופי תוכן ואתרים כדי לספק לגולשים חוויית חיפוש עשירה הכוללת חוויית קנייה, צריכת תוכן חדשותי ועוד. הפתרונות מבוססים על טכנולוגיה ייעודית שהחברה פיתחה, והם מעניקים לפבלישרים כלים ליצירת ערוצי הכנסה רווחיים.

בתחום הפרסום מספקת פריון פתרונות מיתוג דיגיטליים מסונכרנים בפלטפורמות שונות, ועם לקוחותיה נמנים מותגים מובילים. את השירותים מספקת פריון דרך הפעילויות אותן רכשה בשנים האחרונות. כך לדוגמה החברה הבת MakeMeReach שנרכשה ב-2015, פיתחה פלטפורמה המאפשרת לייעל ולסנכרן קמפיינים בכל הרשתות החברתיות הגדולות ומנועי החיפוש באמצעות כלי בינה מלאכותית - ובכך למקסם את ההשקעה בפרסום דיגיטלי. בין שותפיה ניתן להזכיר את פייסבוק, אינסטגרם, גוגל, טוויטר, סנאפצ'ט ופינטרסט.

חברה בת נוספת של פריון היא Undertone, המספקת פתרונות מיתוג דיגיטליים מסונכרנים בפלטפורמות שונות, שגם היא נרכשה ב-2015 ועם לקוחותיה נמנים מותגים מובילים.

בפרומתאוס סבורים כי אחת ההבטחות הגדולות של פריון היא חברת Content-IQ שרכישתה הושלמה בינואר 2020. מדובר בטכנולוגיה המספקת למפרסמים, מותגים ואתרי תוכן כלים לניתוח קמפיינים, שמאפשרים להם לייעל את הפרסום הדיגיטלי, תוך יצירת תוכן ממוקד ומותאם לקהלי יעד מוגדרים על בסיס בינה מלאכותית. בחברה מאמינים שהרכישה סינרגטית לפעילותה וצפויה לתרום להכנסות ולרווחיות.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "נראה שפריון מבצעת מהלכים שיסייעו לה לצמוח בכל אחד מהמגזרים ויאפשרו להציע פתרון מלא ומסונכרן ב'חבילה אחת', וזאת מתוך מטרה לצמצום התלות בתחום החיפוש".

בפרומתאוס מוסיפים כי פריון פועלת בשיטה של רכישת ורטיקלים שיחזקו וירחיבו את ערוצי השירותים והמוצרים השונים - ופוטנציאל הרכישות אינסופי. כמו גם אפשרויות הצמיחה דרך השקעות טכנולוגיות בדגש על AI ודאטה, או כניסה לאזורים גאוגרפיים חדשים.

מכפיל נמוך אך פוטנציאל אפסייד

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, בדוחות 2019 פריון עקפה את תחזיות ההכנסות ואלו צמחו לראשונה זה שלוש שנים (בכ-3%), מה שהכניס אותה ל-2020 בתנופה חזקה. בעוד שב-2018 ההכנסות מחיפוש ומפרסום התפלגו באופן יחסית שווה, ב-2019 ההכנסות מחיפוש צמחו בכ-37% ומנגד ההכנסות מפרסום צנחו בכ-30%, מה שהביא את התמהיל ל-34:66 לטובת תחום החיפוש שהחברה שיפרה וחיזקה. כעת פריון משלימה את מיזוג Content-IQ לתוך פעילות הפרסום, והמהלך צפוי לחזק פעילות זו בשנים הקרובות.

בגזרת ההוצאות, הוצאות בגין רכישת מדיה ולקוחות מהוות את חלק הארי של ההוצאות באופן עקבי בשנים האחרונות, וב-2019 הן היוו כ-52% מהמחזור וכ-56% מסך ההוצאות. בשורה התחתונה, ב-2019 פריון רשמה גידול של כ- 10% ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) לכ-32.4 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של 2020 נרשם גידול של 23% בהכנסות לכ-66 מיליון דולר, וב-EBITDA המתואם חל גידול של 22% לכ-6 מיליון דולר. בפרומתאוס מציינים לטובה את העובדה שבסוף הרבעון הראשון היו לחברה מזומנים בגובה 55 מיליון דולר בקופה, שכנגדם התחייבויות פיננסיות בהיקף קטן יחסית של 14.6 מיליון דולר. זאת בעוד שלפני ארבע שנים עמד חוב החברה על כ-92.5 מיליון דולר. פריון הצליחה לצמצם משמעותית את החוב ולשפר את נזילותה, תוך צמצום התלות בבנקים ומימון דרך פעילותה השוטפת.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, שוק ההון מתמחר את הפעילות של החברה בכ-104 מיליון דולר (שווי שוק בנטרול חוב ומזומן). לפני משבר הקורונה, החברה צפתה כי בשנת 2020 תניב פעילותה EBITDA מתואם של כ-38-40 מיליון דולר, אך נראה כי בשל המשבר יותר סביר לצפות ל-EBITDA באזור ה-20-25 מיליון דולר, סכום הגוזר לחברה מכפיל של 4-5 על ה-EBITDA החזוי. המכפיל הנמוך אופייני לחברות רבות בתחום הפרסום, הנתון לסיכונים ותהפוכות. אך מצד שני, ככל שהנהלת החברה תצליח בתוכניותיה האסטרטגיות, טמון במניה אפסייד משמעותי. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות