הגרף היומי: הקורונה והפקקים - מה עושה הגל השני למצב בכבישים?

מניתוח נתונים של חברת Waze עולה כי עוד לפני המגבלות החדשות, במקביל לעלייה במספר החולים, נרשמת גם ירידה במספר המכוניות בכבישים • בראשית השבוע הירידה במספר הקילומטרים היומי בתל אביב הגיעה כבר ל-10% בהשוואה לפברואר

רחוב יגאל אלון בתל אביב בזמו הסגר באפריל / צילום: איל יצהר, גלובס
רחוב יגאל אלון בתל אביב בזמו הסגר באפריל / צילום: איל יצהר, גלובס

מרגישים שבימים האחרונים יש פחות פקקים? אתם כנראה צודקים. נתוני התחלואה הגבוהים בישראל לעומת אירופה מחלחלים גם לכבישים. בחברת Waze השיקו לאחרונה לוח בקרה אינטרנטי המציג את השינויים בהיקף התנועה בזמן תקופת הקורונה, ומאפשר לבחון את השינויים במספר הקילומטרים היומי של משתמשי האפליקציה ברחבי העולם, ביחס לתקופה שקדמה להתפרצות הנגיף בין 11-25 בפברואר 2020. השתמשנו בכלי הזה כדי לבדוק מה קרה בערים מרכזיות באירופה שנפגעו קשה בחודשים הראשונים של המגפה, וערכנו השוואה בינן לבין תל אביב (העיר היחידה בישראל שמשוקללת במדד). הערים האירופיות שנבדקו הן ברלין, רומא ומדריד.

כשהתחלואה החלה להתפשט באירופה, וכמה שבועות לאחר מכן גם בישראל, נרשמה ירידה דרסטית בתנועה בכבישים. כך למשל, ב-29 במרץ, לאחר שהחלו הגבלות התנועה גם בישראל, מספר הקילומטרים הממוצע למשתמש ירד ברומא ובמדריד בכ-95%, בתל אביב ב-61% ובברלין בכמעט 80%.

ככל שחלף הזמן ושוחררו בהדרגה ההגבלות בסגר, התנועה החלה לחזור לשגרה. את ההתאוששות הגדולה ביותר ניתן לראות בברלין, שם ב-20 באפריל מספר הקילומטרים הגיע לכמחצית מהממוצע בתקופת טרום הקורונה. בתל אביב, בזכות הקלה מסוימת במגבלות על המשק באותו השבוע נרשם שיפור דומה.

ברלין ותל אביב המשיכו במגמת ההתאוששות גם בחודש מאי בקצב מהיר יותר מאשר רומא ומדריד. כך לדוגמה, ב-31 במאי היקף הנסועה בתל אביב ובברלין עקף את הממוצע ערב המשבר בעוד שברומא ובמדריד הירידה עדיין הייתה בשיעור של 55% ו-75%, בהתאמה.

שינויים בכמות הנסועה של משתמשי Waze
 שינויים בכמות הנסועה של משתמשי Waze

ואז הגיע הגל השני של התחלואה, שפגע בישראל קשה יותר מאשר במדינות אלו ושלח את העקומה כלפי מטה. מספר החולים החדשים שהתגלו בישראל ב-25 ביוני, לפני כשבועיים, עמד על 532 בערך כמו בספרד, איטליה וגרמניה שהאוכלוסייה שלהן גדולה משלנו בהרבה. במקביל, היקף הקילומטרים היומי בתל אביב ירד ב-5% מהממוצע לפני המשבר.

בתחילת השבוע הנוכחי, כשכבר דובר על החזרת המגבלות על המשק ומספר החולים החדשים היומי בישראל עקף את גרמניה, ספרד ואיטליה, הירידה במספר הקילומטרים היומי בתל אביב הגיעה כבר ל-10% בהשוואה לפברואר. בברלין לעומת זאת נרשמה עלייה של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה, שמשקפת את הפערים בהתאוששות מהמגפה. ברומא ובמדריד עדיין רחוקים מהמספרים של ערב המשבר, אבל העלייה שם היא עקבית. חשוב להדגיש שהכבישים לא מושפעים אך ורק ממצב התחלואה, אלא גם משינויים נוספים כמו עונות השנה, חופשת הקיץ מבתי הספר ועוד. עם זאת, לא ניתן להתעלם שמקביל לעלייה במספר החולים נרשמת גם ירידה במספר המכוניות בכבישים.