התוכנית של זימבבואה להצלת המטבע שלה: סגירת הבורסה

זימבבואה נכנסת כנראה למצב חירום כלכלי חדש, בהובלת מגפת הקורונה • הבורסה שימשה מקום מקלט למשקיעים מפני עליית אינפלציה

בורסת המסחר בזימבבואה  / צילום: Philimon Bulawayo, רויטרס
בורסת המסחר בזימבבואה / צילום: Philimon Bulawayo, רויטרס

ג'סטין בגוני, מנכ"ל הבורסה של זימבבואה, קיבל בחודש שעבר טלפון לא צפוי: הממשלה החליטה לסגור את הבורסה הטובה ביותר בעולם.

עד ההשעיה, שהוכרזה ב־26 ביוני בציוץ בטוויטר של משרד האינפורמציה, מדד כל המניות בהרארה זינק ב־677% מתחילת השנה, למרות שכלכלנים מקומיים צופים נסיגה של מעל 10% בתמ"ג השנתי של זימבבואה.

הבורסה שימשה כמקום מקלט, שהגן על המשקיעים מן האינפלציה הגואה. הסגירה שלה היא העיוות הפיננסי האחרון במדינה עם היסטוריה של חוסר תפקוד מוניטרי. זכור במיוחד כי נגיד הבנק המרכזי טען פעם שאלוהים אמר לו איך לקבוע את שערי הריבית. הפעם האחרונה שבה נסגרה הבורסה הייתה ב־2008, כשהאינפלציה הגיעה לפי כמה מדידות ל־79,700,000%.

זימבבואה נכנסת כנראה למצב חירום כלכלי חדש, בהובלת מגפת הקורונה. הסגרים במדינות כמו דרום אפריקה פגעו בכספים שמשגרים עובדים מזימבבואה בחו"ל, שהסתכמו בשנה שעברה ב־839 מיליון דולר.

האינפלציה השנתית במחירים לצרכן במדינה נוסקת שוב - 786% במאי - וערך הדולר המקומי קורס.

תדיאס קסאירה, ברוקר מניות בחברת אימרה ניירות ערך בהרארה, אמר שהוא מוצף בטלפונים של לקוחות בפאניקה. "המשקיעים שואלים מה הבעיה, ומתי הבורסה תיפתח מחדש", הוא אמר. "לצערנו, אין לנו תשובות לכך".

14 מיליון איש רעבים

כמעט שליש מ־14 מיליון תושבי זימבבואה זקוקים בדחיפות לעזרה במזון, לפי האו"ם, וחלקים מהבירה הרארה הם ללא חשמל במשך עד שבע שעות ביום.

אבל ישנו מעמד תוסס של משקיעים שמעבירים הוראות בטלפון לברוקרים או באמצעים אלקטרוניים. משקיעים זרים נהרו לבורסה הזימבבואית, שהוקמה ב־1896, כשהם נמשכים לחברות בלו צ'יפ שנסחרות בדולרים של ארה"ב.

כאשר נוצר מחסור בדולרים ב־2016, משקיעים רבים מצאו את עצמם ללא יכולת לפדות את כספם כאשר הכלכלה התרסקה.

השנה, מספר העסקאות בבורסה עלה ביותר משליש בהשוואה לשנה שעברה, כאשר משקיעים מקומיים, כולל קרנות פנסיה, הכניסו את כספם להגנה מפני ההיפר־אינפלציה. כמו בוונצואלה ובאיראן, המניות הפכו לנכס הקשה הנגיש ביותר שיכול לשמור על ערך כשהמטבע המקומי קורס. מניית הבנק המקומי CBZ נסקה ב־4,199% לפני שהבורסה נסגרה.