בית המשפט העליון בארה"ב: טראמפ חייב לגלות את דוח ההון שלו

ההחלטה תחייב את הנשיא להעביר את המידע הפיננסי שלו לידי התובע הכללי של מדינת ניו יורק • בית הנבחרים האמריקאי לא קיבל גישה למסמכים

דונאלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
דונאלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

בית המשפט העליון בארה"ב קיבל היום (ה') הכרעה דרמטית עבור הנשיא דונלד טראמפ. בית המשפט הכריע לטובת התובע הכללי של מדינת ניו יורק וקיבל את דרישתו לקבל את דוחות ההון של הנשיא.

ההחלטה, כך מדווח בשעה זו בארה"ב, תחייב את הנשיא להעביר את המידע לידי התובעים המדינתיים, אך כפי הנראה הדוחות יוותרו חסויים מעיני הציבור עד לאחר הבחירות לנשיאות בראשית נובמבר 2020. עוד קובע העליון כי הוועדה הרלבנטית בבית הנבחרים לא תוכל בשלב זה לקבל לידיה את הדוחות.

בית המשפט העליון, אשר פוסק בפאנל מורחב קבוע (בכל עתירה) של 9 שופטים, קיבל את ההחלטה ברוב של 7 שופטים נגד 2 שופטים. החלוקה בבית המשפט העליון היא פוליטית כאשר חמישה מתוך תשעת השופטים הם שמרנים וארבעה הם ליברלייים.

נשיא בית המשפט העליון השופט ג׳ון רוברטס הוא זה שכתב את הכרעת הרוב. לדבריו "אין אף אזרח, אף לא הנשיא, הנמצא מעל לחובה הפשוטה לספק ראיות כאשר הוא נדרש לכך במסגרת הליכים פליליים".

לדברי רוברטס, לנשיא טראמפ שמורה הזכות להעלות טענות הרלוונטיות לצווי הגילוי שהוגשו לו מטעם התובע של מדינת ניו יורק.

כאמור, בדעתו של רוברטס צידדו ארבעה שופטים ליברלים. שני שופטים שמרנים נוספים, שהיו מינויים אישיים של טראמפ, ניל גורסוף וברט קאבנו - תמכו אף הם בעמדת הרוב, אם כי סיפקו טיעונים מעט שונים מנשיא העליון. שני שופטים שמרנים נוספים, קלירנס ואליטו התנגדו.

טראמפ צייץ בטוויטר כי הכרעת בית המשפט העליון הנה "רדיפה פוליטית". טראמפ טען שיש לדחות את העתירות נגדו, כיוון שהן ניסיון לקבל מסמכים מעורכי דינו ורו"ח הפרטיים שלו, אולם הפירמות המטפלות בענייניו הודיעו כי ימלאו אחר הצווים השיפוטיים.

אחת מן הטענות של הנשיא הייתה שיש לו חסינות מפני הליכים, כל עוד הוא מכהן כנשיא וכי לבית הנבחרים אין סמכות לדרוש את המסמכים הנוגעים להונו הפרטי.

הועדה הרלוונטית בבית הנבחרים, שביקשה לבחון את החומרים הנוגעים לרכושו של טראמפ, הצדיקה את הדרישה בכך שיש לחשוף את המעורבות העסקית של טראמפ בכל הנוגע לאינטרסים של מדינות זרות. הכל במסגרת הניסיון לטעון שיש על טראמפ השפעה מדיניתית זרה.

הפעמים הקודמות שבית המשפט העליון בארה"ב התערב בזכויות, מעמד וחסינות נשיא ארה"ב הייתה כאשר הנשיא ריצ'רד ניקסון נדרש למסור את ההקלטות של שיחות בתוך החדר הסגלגל וכאשר הנשיא ביל קלינטון נדרש לספק ראיות בנוגע לתביעת הטרדה מינית נגדו.