מניו יורק דרך ירושלים: נחשף המשקיע שרוצה לרכוש את אל על

אלי רוזנברג (30), בנו של המיליארדר הניו יורקי קני רוזנברג המתגורר בירושלים, הוא האיש שמעוניין לרכוש את החברה •  בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי נציגו של רוזנברג ביקש להתחיל בהליך בעזרת תא"ל במיל' ראם עמינח

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

אלי רוזנברג (30), אנגלו-סקסי המתגורר בירושלים, נשוי עם ילדים הוא האיש שמעוניין לרכוש את אל על מידי חברה כנפיים ולהפוך לבעל השליטה בחברה. רוזנברג עלה לארץ לפני כמה שנים מארה"ב והוא תושב ישראל - תנאי לקבלת היתר הרכישה מהמדינה. רוזנברג מחזיק בבעלותו עסקי נדל"ן בעיקר בארצות הברית. אביו הוא קני (נפתלי) רוזנברג, מיליארדר המתגורר בניו יורק והבעלים של מספר גדול של נכסים וחברות בתחום הסיעודי והשיקומי ברחבי ארצות הברית.

רוזנברג נחוש לרכוש את החברה למרות מצבה ולמרות מצב ענף התעופה שניזוק קשות בעקבות משבר הקורונה. הוא פנה לתא"ל במיל' ראם עמינח שיבצע עבורו את העסקה. בכוונתו לקנות את החברה "AS IS", בלי מצגים ובמזומן.

אך בזמן שיש קונה, לא ברור שיש מוכר: חברת כנפיים שמהם שואף רוזנברג לרכוש את החברה הדפה את ההצעה של רוזנברג עד כה.

המדינה מחזיקה במניית זהב באל על ולכן עסקת רכישה של חברה כזו חייבת לעבור אישור מיוחד הכולל גם חתימה של מספר שרים בהם שרי הביטחון, האוצר, משרד הדיגיטל (רשות החברות) ומשרד התחבורה. בשבוע שעבר הרוכש העביר את הצעת הרכישה לאל על שהעבירה את ההצעה עברה ממנה לרשות החברות.

התהליך שבו מתמקד הרוכש כרגע הוא השגת ההיתר לרכוש את אל על, כתנאי לעסקה. עד להשגת ההיתר האמור התהליך לא ממשיך. יתרה מכך כנפיים אף לא דיווחה לבורסה עד כה על הצעת הרכישה. אחרי שיושג היתר השאלה מבחינת הקונה היא האם הרכישה תתבצע עוד לפני הנפקת המניות במסגרת המתווה שבו בחרה אל על בסיוע מן המדינה או שהוא יצטרך להמתין ולרכוש את המניות שהמדינה התחייבה לקנות במסגרת המתווה הזה הכולל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75% וגיוס הון בהיקף של 150 מיליון דולר דרך הנפקת מניות. הקונה מוכן לרכוש את החברה מידי כנפיים עוד לפני דילול המניות שלהם במסגרת ההנפקה. דרך עמינח, הרוכש אף שכר את שירותיו של יו"ר תעשייה אווירית הראל לוקר כנאמן לעסקה עד לקבלת ההיתר.

מחברת כנפיים העדיפו שלא להגיב לידיעה. 

כאשר עמינח ביקש להתחיל בהליך שיאפשר למשקיע לקבל את השליטה בחברה, הורה לו מנהל הרשות יעקב (ינקי) קוינט לפנות תחילה למזכיר חברה אל על בהתאם לתקנון החברה. ואכן בשבוע שעבר, עמינח פנה לחברה שהעבירה בקשתו לרשות לחברות והוא ממתין להיתר השליטה.

במקביל אל על מקדמת את צעדיה בדרך ליישום מסלול מתווה הסיוע מהמדינה. החברה חתמה הסכם קיבוצי עם שלושה ועדים מתוך ארבעה, הסכמים אלה שנחתמו עם סקטור הדיילים, סקטור המנהלה והסקטור הטכני. ההסכמים משקפים פיטורים של 1,750 עובדים בשלוש הסקטורים הללו. ההסכמים משקפים חיסכון של 120 מיליון דולר בשנה לחברה. החתימה הבאה שאל על תצטרך להציג היא מול ועד הטייסים המונה 650 עובדים, ככל הידוע שיחות בין הצדדים לא מתנהלות עדיין.

במכתב ששיגר גונן אוסישקין לעובדים הוא דיווח כי "ניכר כי המדינה מחויבת לעזור לאל על בתנאי שאל על תתגייס לעזור לעצמה. הכוונה כי ניישם את התוכנית שהוצגה לאוצר באופן הדוק ובהתאם לשלבים שנקבעו". אל על גם מקווה שלא יהיה עיכוב מכיוון הבנקים ומכיוון המדינה בשעה שכל 45 מטוסיה עומדים על הקרקע ואין לה הכנסות מפעילות (למעט טיסות מטען בודדות במטוסים חכורים).

"נפתלי (קני) הוא מיליארדר שחי בניו יורק והוא מזהה הזדמנות לקנות את אל על במחיר אטרקטיבי", אומר גורם המכיר את הרוכשים. "הוא לא מוטרד מזה שאל על מרוויחה או מפסידה, או בכלל ממצבה של החברה. קנייה של אל על, זה משהו שיכול לגרום לו להתגאות בקהילה שלו". אותם גורם, כמו גורמים אחרים, אומר שמי שעומד מאחורי הקנייה הוא רוזנברג האב. "הבן הוא תלמיד בכולל ויש לו תעודת זהות ישראלית, זה כל הסיפור".

בעמוד הלינקדין של קנת' (רונזברג) הוא מופיע כמנכ"ל וכבעלים של חברת Centers Health Care שמוגדרת כאחת מחברות הסיעוד והטיפול הגדולה בארה"ב. "כבר בגיל צעיר האמין קנת' (קני) שעל כולנו מוטלת אחריות לתרום לקהילה דרך הפעילות העסקית. ככל שנוכחותו ופעילותו בענף הרפואה העמיקה, הוא פעל במטרה לגלם את החזון שלו שהיה בגדר "תנופה פשוטה לקריירה מפוארת".

ב-2001 אחרי שרכש כמה בתי אבות שעמדו לפני קריסה השיק את מרכזי הבריאות (Centers Health Care) שמקיף 50 מתקנים בחמש מדינות בארה"ב. מרכזי הבריאות מעניקים טיפולים סיעודיים וטיפולים מקיפים אחרים. בין המרכזים גם מרכזי גמילה וסיעוד, מרכזי טיפול לחולי איידס, רובם במדינת ניו יורק כך למשל בקורנינג, בברוקלין, מספר מרכזים בברונקס בבואפלו בקווינסברי, בעמוד הלינקדין שלו מצוין כי לאורך כל הדרך הוא ממשיך להתנדב כפרמדיק, ומספק שירותי בריאות מקוונים לקהילה שלו. "הוא שם את ידיו במקום שבו נמצא ליבו".

Centers Health Care נוסדה ב-1996 על ידי קנת' רוזנברג. ממרכז שהכיל 77 מיטות, צמחה הרשת לעשרות מרכזים ובהם כ-5,000 מיטות. שירותים נוספים שמציעה החברה הם שירותי רפואה דחופה, שירותים לטיפולים רפואיים ביתיים וחברת אמבולנסים פרטית (הגדולה בניו יורק).

גילוי מלא: כותרת הידיעה ציינה במקור את עיסוקו של המשקיע כתלמיד ישיבה, ושונתה לאור חוסר הרלוונטיות של פרט זה לעסקיו מול אל על ובכלל.