משרד התקשורת נפגש עם אקספון לוודא שהיא לא נפגעת ממיזוג סלקום וגולן

עסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום קרובה לאישור תחת תנאים מגבילים ונמצאת בישורת האחרונה • המשרד מעוניין לאשרה לפני מכרז הדור החמישי ב–2 באוגוסט • אקספון שהיא החברה הקטנה בשוק עשויה להיות הנפגעת העיקרית מהעסקה

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאמצים במשרד התקשורת לסיים השבוע את אישור עסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום, וזאת על מנת לאפשר לחברות לסגור את העסקה עד ה-2 באוגוסט, שהוא המועד לתחילת מכרז הדור החמישי בסלולר. מקורות במשרד התקשורת מציינים כי בימים האחרונים אף נערכה פגישה בין גורמים במשרד לבין חברת אקספון, שהיא החברה הקטנה בשוק ועשויה להיות הנפגעת העיקרית מהעסקה.

המלצות הצוות המקצועי הועברו לשר התקשורת יועז הנדל שצפוי לאשר בזמן הקרוב את העסקה תחת תנאים מגבילים. אחת הסוגיות שעלו בשיחות בין המשרד לבין סלקום הייתה סוגיית ההשקעות בתשתיות, כאשר המשרד רוצה להבטיח שבתמורה למיזוג ההשקעות יימשכו. סלקום טוענת כי ממילא היא מתכוונת להשקיע במכרז הדור החמישי ובהקמת הרשת ולכן אין סיבה למשרד לחשוש שמא המיזוג ידחה השקעות מצידה.

הסוגיה שנמצאת כרגע באופק הדיונים היא האם יש מקום לחייב את סלקום למנוע העלאות מחיר בגולן טלקום ולאיזה תקופה. כאן המשרד עומד במצב בעייתי כאשר מצד אחד שר התקשורת מעוניין לוודא שהעסקה לא תביא להעלאת מחירים בשוק ללקוחות גולן, אך מצד שני יש כאן התערבות בוטה בתחרות בשוק וניסיון לקבוע מחירים של שחקנים בשוק חופשי.

בעיה נוספת היא העובדה שמשרד התקשורת בעצמו אמר כמה וכמה פעמים שמחירי הסלולר בישראל נמוכים מאוד ושדרוש תיקון בשוק.

בעבר התערב משרד התקשורת במבצע של רמי לוי כאשר החברה שיווקה חבילה סלולרית במחירים שנתפסו על ידי המשרד כמחירים טורפניים. המשרד זימן את רמי לוי לשיחה ודרש ממנו להציע מחירים "שפויים". גם אז ההתערבות של המשרד הייתה בעייתית היות וזה לא תפקידו להתערב בתחרות חופשית בשוק.

אלא שיש להבחין בין הדרג המקצועי לבין הדרג הפוליטי. סביר להניח שהשר הנדל ישאף להטיל מגבלה על מחיר החבילות של גולן אף שלא בטוח האם זה הדבר הנכון מבחינה כלכלית לעשות. מנגד אם שואלים את הדרג המקצועי אזי סביר להניח שהעובדה שרשות התחרות קבעה שמצב התחרות בסלולר טוב מאוד ואגף התקציבים אף הוא סבור שלא תהיה פגיעה בתחרות - כל אלה יקשו מאוד על הדרג המקצועי לבוא ולטעון שיש להתערב במחירי השוק ולמנוע תחרות על ידי חסימת העלאת מחירים, שלא בטוח שסלקום בכלל מתכוונת או יכולה להעלות.

עסקת המיזוג בין סלקום לגולן עוכבה על ידי שר התקשורת יועז הנדל אחרי שחלק מבכירי המשרד טענו שההמלצות לאישור העסקה על ידי המנכ"ל הקודם נתי כהן, לא לקחו בחשבון את עמדות כל הבכירים. הנדל שלא רצה להיתפס כחותמת גומי וכמי שמאשר עסקה כלאחר יד, ביקש מהדרג המקצועי לעשות שוב שיעורי בית ולהגיש לו מסקנות מתוקנות עליהם הוא שוקד בימים אלה.

חלק מהתהליך הבחינה מחדש כלל פגישה עם אקספון שעשויה להיפגע מהעסקה. אקספון שותפה ברשת המשותפת לסלקום לגולן ולה. המיזוג הופך את אקספון לשותפה שווה בחברה המשותפת אך בהיותה חברה קטנה ויחסית חדשה בשוק, היכולת שלה למממן את ההשקעות במכרז הדור החמישי ובהקמת הרשת, היא מוגבלת.

הדבר מעמיד את שיתוף הפעולה שלה עם סלקום בבעיה היות וכללי המכרז מחייבים השקעות ברשתות המשותפות באופן שווה.

על פי מקורות במשרד התקשורת, לא בטוח שהפגישה עם אקספון שינתה משהו מהותי בנכונות של המשרד לאשר את העסקה, אך יחד עם זאת סוגיית התנאים שייקבעו לה נותרו בסמכותו של הנדל. מה שבטוח הוא שהמשרד לא מעוניין לעכב את העסקה באופן שגולן טלקום תיאלץ להתמודד במכרז הדור החמישי.