דעה

למרות הטענות: ההצבעה לכחול לבן הייתה נכונה והצילה את מדינת ישראל

מאזן הכולל, אותם דברים טובים שעושה הנהגת כחול לבן כבר מתחילים לייצר מציאות אחרת

בני גנץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בני גנץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שבעה שבועות חלפו מאז שבני גנץ החליט להצטרף לממשלת אחדות ולהסכים לרוטציה כראש ממשלה. מאז העיתונות הישראלית שוברת שיאים של עוינות. הדמוניזציה שהיא עושה לכחול לבן מסתכמת במילים כמו: אופורטוניזם, חולשה, הונאה, בגידה או, במקרה הטוב, תמימות. אולם, לאזרחים הרבים שהצביעו למפלגה, כל יום מתגלה סיבה נוספת מדוע ההצבעה הייתה החלטה נכונה. למעשה, היא כבר מסתמנת כבחירה שמצילה את מדינת ישראל, כמדינה ראויה לחיבה ולנאמנות שלנו. להלן מספר סיבות:

מאז 2014, בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות-המדינה נמצאים מתחת למתקפה בלתי פוסקת, דווקא מאותם שרים האמורים להגן עליהם. עם כניסתו לתפקיד כשר המשפטים, אבי ניסנקורן סגר את הפרק האפל הזה בהיסטוריה המשפטית הישראלית, ובינתיים, הוא נראה כזיכרון מר מן העבר. מהדורת החדשות כבר איננה נפתחת עם דיווח על שר משפטים שמגנה את הצוות שלו אשר מעמיד לדין חשודים (לרבות ראש הממשלה). היום זה כבר נראה טירוף שהשופטים המבריקים שלנו המפעילים את הרשות השופטת, הפכו לשנואי נפשו של שר המשפטים.

ניסנקורן מדבר באופן פתוח ותדיר, לא רק על עצמאותו של בית המשפט העליון אלא גם על אותן זכויות האזרח שעליהן בג"ץ מגן. עובדי הציבור הנלחמים יום יום כדי לשמור על ישראל כדמוקרטיה יציבה, זוכים לגיבוי. ואחרי שש שנות חרדה, הציבור, שמבין את החשיבות של רשות שופטת עצמאית ומערכת תביעה א-פוליטית ומקצועית, יכול ליהנות מכמה רגעים של שקט.

מירב כהן, הצעירה בקרב שרי ישראל, לקחה על עצמה את האתגרים העצומים שאיתם מתמודדים האזרחים הוותיקים של המדינה. בתפקידה כשרה ל"שוויון חברתי" כבר הצליחה למסד את מוקד *8840 לאזרחים ותיקים. כהן שכנעה את המשרדים הרלוונטיים למנות נציגים לטפל בבעיות המדווחות במוקד. לאור המשבר הכלכלי, הצליחה כהן להביא לביטול הקצבאות לאוכלוסייה המבוגרת ואף לשכנע את רשות ההגירה לאפשר ל-2,500 עובדים זרים להיכנס לישראל לסייע לאור המצב הקשה בבתי האבות והדיור המוגן.

שר החוץ, גבי אשכנזי, "ירש" משרד שסבל במשך שנים מהזנחה מערכתית, ביטוי להעדר שר שמוקדש כולו לניהול המערכת ולאיכות יחסי החוץ של המדינה. בשיחות עם דיפלומטים בכירים היום אפשר לשמוע את גודל ההקלה. לא רק שאשכנזי השיג כספים כדי לשמר את היכולת הביצועית של המשרד, אלא, שחזרנו לימים התקינים והנורמליים של מינוי שגרירים על בסיס מקצועי. בחירת מנכ״ל מתוך הצוות המקצועי המוכשר של המשרד ואיוש לשכתו עם עובדי מדינה מרשימים, מאפשרים למשרד להתמקד בשיפור התדמית הפגועה של ישראל ובמתן שירותים למאות אלפי אזרחים השוהים בחו״ל.

חברי הכנסת של המפלגה גם כן מקדמים בכנסת את עמדות מצביעיהם. מיקי חיימוביץ למשל, מביאה מחויבות לשמירת הסביבה לעבודתה כיושבת ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה. חלפו כ-46 שנים מאז ש״מר סביבה״, ח״כ יוסף תמירם, פרש מהתפקיד. מאז, ההשפעה הפוטנציאלית של המוסד מבוזבזת על ידי פוליטיקאים נטולי אוריינות סביבתית. במשך הכהונה הקצרה של חיימוביץ, הוועדה משמשת פלטפורמה לליבון קשת רחבה של אתגרים סביבתיים.

דיוני הוועדה עוסקים, בין היתר, בכריית פוספטים בשדה בריר והסכנה לבריאות תושבי ערד, העדר תשתיות ראויות בשכונות חדשות, הפוטנציאל לצמצום פליטות גזי חממה ומגפת הפסולת ברשות הרבים. חיימוביץ מקדמת יוזמות מוחשיות רבות: מהצעת חוק לאסור על משלוחי החיים המחפירים של תעשיית הבקר ועד לקביעת חובת- ניתור המגוון הביולוגי וביסוס עבודה מן הבית, כהסדר נורמטיבי בישראל. רם שפע, בן 35 ויו״ר לשעבר של אגודת הסטודנטים, מוביל את הקמפיין ללגליזציה של קנאביס בכנסת. שפע משתמש בתפקידו כראש ועדת חינוך כדי לקדם מדיניות דומה למדינות נאורות כגון הולנד, קליפורניה ורבות אחרות. הגיע הזמן שמשאבי האכיפה המוגבלים בישראל יוקדשו למיגור הסמים הקשים והפשיעה מסביב להם, במקום להפוך 'מעשן מזדמן' של מריחואנה לעבריין.

הרשימה ממשיכה: שרת-העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, מגבשת 'תוכנית חומש' הוליסטית לעלייה ואסטרטגיה להביא את אחרוני יהודי אתיופיה, המחכים לגאולה. שר התרבות, חילי טרופר, מחבק את קהילת האומנים הייחודית של ישראל בשעתה הקשה - לאחר חמש שנים של השפלה ועלבונות בלתי נסבלים של מירי רגב. איזה פלא שלאלון שוסטר, שר החקלאות החדש, דווקא אכפת מחקלאים, ביטחון מזון, מחקר חקלאי וקיימות. או אסף זמיר, שמביא קול אינטליגנטי, צעיר וחוש הומר אל שולחן הממשלה.

כמובן שכל זה לא היה קורה אלמלא החלטותיו של בני גנץ. גנץ קיבל את ההחלטה הקשה, (אך המתבקשת), לסיים 18 חודשי אנרכיה ולספק ממשלה דמוקרטית לעם-ישראל בעת משבר בריאותי וכלכלי. ידו הרגועה על ההגה’ לצד היד ששלטה באופן בלעדי במשך עשור שנים, כבר שינתה היסטוריה ותוכניות הימין לקידום סיפוח חד צדדי רחב.

למרבה הצער, התקשורת בישראל מעוניינת יותר להשמיע השמצות על גנץ מאשר להקשיב למה שהוא אומר. וקולו מחזיר לזירה הציבורית את המושג ״דרך ארץ״. גנץ מחזק את היועץ המשפטי לממשלה, את זכויות המפגינים ואת אותם ערכים נאורים שצריכים לעמוד במרכז של מדינת ישראל יפה ונאורה.

כך שלמרות הטענות, למצביעי כחול לבן, אין סיבה להתחרט על בחירתם. ברור שההחלטה להצטרף לממשלה הנוכחית כללה פשרות לא סימפטיות. אך, במאזן הכולל, אותם דברים טובים שעושה הנהגת כחול לבן כבר מתחילים לייצר מציאות אחרת. אני לפחות אסיר תודה שהייתה אלטרנטיבה. כתוצאה ממנה, מדינת- ישראל כבר מקום טוב יותר. 

הכותב הוא ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב ויו"ר משותף של עמותת "צפוף - הפורום לאוכלוסייה, סביבה וחברה"