חיסונים | ניתוח

ילדים שלא זכו להתחסן מפוליו מנוצלים להוכחת "נזקי החיסונים"

תצלום בן 20 שנועד לקידום המלחמה בפוליו גויס למאבק בחיסונים • אין גבול לציניות • המשרוקית של גלובס

הצילום שפורסם בנושא חיסוני הפוליו באפריקה / צילום: צילום מסך
הצילום שפורסם בנושא חיסוני הפוליו באפריקה / צילום: צילום מסך

"לך להזדיין, ביל גייטס, אתה והחיסונים שלך", כתב לאחרונה ניו זילנדי זועם בפייסבוק, מעל צילום מכמיר לב: כמה ילדים אפריקאים עקומי גפיים מדדים על קביים זולים. "אלה היו תוצאות הניסויים בחיסונים באפריקה", הוא הסביר לקוראים, "ואיש לא נתן את הדין". הצילום הזה חוזר ומופיע ברשת מאז הופעת הקורונה. בודקי העובדות של סוכנות AFP הצרפתית מצאו אותו בגרסאות באנגלית ובפולנית, אבל הגרסה הראשונה שראינו הייתה בספרדית: "הנה מה שגייטס עולל ברפובליקה של קונגו עם חיסוני השקר שלו", נכתב שם, "תוכנית החיסון הרסה את החיים לאלפי בני אדם באפריקה".

קשה לחשוב על הטעיה צינית יותר. תחקירנים מסוכנות ידיעות אחרת, AP, מצאו את המקור לצילום: הילדים הנכים לא קיבלו חיסון ניסיוני, לא לקורונה (כמו שרבים אולי הבינו בעקיפין) ולא לשום מחלה אחרת. הם נפגעי פוליו שצולמו בסיירה לאון ב-1998 בידי צלם ושמו ז'אן-מרק ז'יבו.

"באותם ימים תיעדתי את מבצע החיסון לפוליו בשביל ארגון הבריאות העולמי, והילדים בתמונה הם קורבנות פוליו", ז'יבו הסביר ל-AFP. "הם מדגימים מה קורה כשאין חיסון". לדבריו, בסיירה לאון לא הייתה אפשרות לנתח את הילדים שנפגעו, בגלל מלחמת האזרחים במדינה, והם נאלצו לגדול עם העיוותים.

קצת רקע שאספנו בעזרת חברינו בעמותת "מדעת": נגיף הפוליו, שגורם לשיתוק ילדים, הוא נגיף מעיים עמיד ומידבק מאוד. מכל 200 נדבקים, אחד בממוצע לוקה בשיתוק. אף שהחיסון הראשון פותח בשנות ה-50, בסוף שנות ה-80 הנגיף עדיין שיתק בעולם מאות אלפי ילדים בשנה. מבצע חיסונים גלובלי שהשיק ארגון הבריאות העולמי השיק ב-1988 הפחית את מספר הנפגעים פי 100 והעלים את המחלה מרוב מדינות העולם.

הצילום של ז'יבו נעשה עשר שנים אחרי השקת המבצע, כשהמאבק עדיין לא הוכתר בהצלחה. באוקטובר שעבר הכריז ארגון הבריאות העולמי על מיגור הזן השני משלושת זני הנגיף. בישראל לא נרשמו חולים מאז שנות ה-90. ב-2013 התגלו סימנים לנגיף במערכת הביוב, שהעידו שאנשים מפיצים אותו, אך בזכות התפוצה של החיסונים לא זוהו חולים.

ההאשמה של ביל גייטס בנכות של הילדים מופרכת במיוחד. מיגור הפוליו היה תמיד יעד מרכזי של הקרן של גייטס, שהיא התורם הגדול ביותר לארגון הבריאות העולמי. בשנתיים האחרונות הקרן תרמה לארגון 531 מיליון דולר, 60% מהם לקידום חיסונים לפוליו. אבל גם אם הילדים בסיירה לאון היו קורבנות של חיסון, ולא של היעדר חיסון, גייטס לא היה קשור לכך. הקרן שלו החלה לפעול רק ב-1998, במועד שבו ז'יבו צילם את התמונה.

בשורה התחתונה: הטענה בפוסט לא נכונה. הילדים הנכים בתמונה לא נפגעו מחיסונים שהפיץ ביל גייטס, אלא מנגיף הפוליו. הם צולמו ב-1998 במסגרת פרויקט לתיעוד המחסור בחיסונים לפוליו באסיה ובאפריקה.

לקריאה נוספת:

"התמונה לא מראה ילדים אפריקאים שלקו בנכות בשל חיסונים", AP

"תמונה מ-1998 מציגה חולי פוליו צעירים בסיירה לאון" - AFP

המלחמה בפוליו - אוסף צילומים של ז'אן-מרק ז'יבו

אודות פוליו - עמותת מדעת

"זן פוליו נוסף מוגר בזכות החיסונים" - מכון דוידסון, 24.10.2019