טראמפ נגד טיקטוק: האם ארה"ב בדרך להחרים את הרשתות החברתיות הסיניות?

בשבוע שעבר בה אמר שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו שהממשל "בוחן אפשרות" להחרים את טיקטוק • בתחילת השבוע יועץ הסחר של הבית הלבן טען שטיקטוק "מעבירה מידע על המשתמשים ישירות לסין"

נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press
נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press

האם טראמפ בדרך להחרים את טיקטוק? מספר אמירות מהבית הלבן בימים האחרונים מראים שזה בהחלט כיוון שנשקל שם. 

כך למשל, בראיון לערוץ פוקס ביום ראשון קרא יועץ הסחר לבית הלבן פיטר נאוורו למנכ"ל החדש של טיקטוק "בובה אמריקאית", וטען שהאפליקציות הסיניות אוספות מידע על האמריקאים ומעבירות אותו לבייג'ין, ושהוא מצפה ל"פעולה חזקה" מנשיא ארה"ב בנוגע לשלל אפליקציות סיניות. 

"מה שאזרחי ארה"ב צריכים להבין זה שהמידע שיש באפליקציות האלה, שבהן הילדים נהנים והכל נראה נוח ונחמד, הוא מגיע ישירות לשרתים בסין, ישר לצבא הסיני, למפלגה הקומוניסטית בסין, ולכל הסוכנויות שרוצות לגנוב את הקניין הרוחני שלנו", כך אמר נאוורו לפוקס, וטען כי "האפליקציות האלה יכולות לגנוב מידע אישי וכלכלי כדי לסחוט אנשים".

נאוורו השמיע טענות דומות גם כנגד אפליקציית WeChat לשליחת הודעות, שבבעלות ענקית הטכנולוגיה Tencent. הוא טען ש"ויצ'אט וטיקטוק הן הצנזורה הגדולה ביותר בסין", וזאת למרות שטיקטוק כלל אינה פועלת בסין עצמה, ובמקומה פועלת אפליקציה דומה בשם Douyin. 

בנוגע לאפשרות שטראמפ יבחר להחרים את האפליקציות, נאוורו אמר שבהודו כבר ננקטו צעדים כנגד מספר אפליקציות מסין.

האמירה של נאוורו מגיעה לאחר שלל טענות מצד ממשל טראמפ שטיקטוק ושאר האפליקציות אוספות מידע ומביאות אותו לממשל הסיני. בעקבות הטענות הללו,  בשבוע שעבר בה אמר שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו שהממשל "בוחן אפשרות" להחרים את טיקטוק. 

בתגובה לאמירות של נאוורו, דובר מטיקטוק מסר ש"הגנה הפרטיות המידע של משתמשי טיקטוק הוא עדיפות עליונה עבורנו. טיקטוק היא חברה פרטית עם מימון ממשקיעי אמריקאיים ידועים. כמו שאמרנו בעבר, מעולם לא שיתפנו מידע עם הממשל הסיני ולעולם לא נעשה זאת אם יבקשו מאיתנו. נקודה". 

נזכיר כי לקראת סוף יוני, נחשף כי התארגנות גדולה של משתמשי טיקטוק גרמה למבוכה עבור טראמפ כאשר מאות נערות ונערים מהרשת החברתית טוענים שהתאגדו על מנת לרשום באופן פיקטיבי מאות אלפי דורשי כרטיסים לעצרת של הנשיא כמתיחה, ובכך גרמו לעצרת הגדולה להיות נטושה למחצה. 

בעבר, טענה טיקטוק שכל המידע על משתמשי ארה"ב נמצאה בתוך תחומי ארה"ב, עם גיבוי שנמצא בסינגפור. בעקבות חוק הביטחון הסיני החדש שמחייב את הרשויות בהונג קונג להכיל את כללי הצנזורה המחמירים של סין על תושביה , טיקטוק נמצאת גם בתהליכי יציאה מהאי