ירידה בהרוגי תאונות בנייה: כתוצאה מהגברת הפיקוח או הקורונה?

בדיון בוועדת העבודה היום הוצגו נתונים המראים ירידה גדולה במספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה • בעוד הירידה יוחסה בין השאר להרחבת הפיקוח, נשמעה ביקורת מחברי הכנסת: "נתונים מנותקים מהמציאות, תוצאה של השבתת המשק בקורונה ולא של אכיפה ופיקוח"

מד"א באתר הבנייה / צילום: מד"א
מד"א באתר הבנייה / צילום: מד"א

נתונים שהוצגו בוועדת העבודה והרווחה בכנסת מראים ירידה של ממש במספר ההרוגים בתאונות באתרי הבנייה בשנת 2020 - 13 מתחילת השנה לעומת 23 במחצית הראשונה של 2020. את הנתונים הציג חזי שורצמן, ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקח עבודה ראשי במשרד העבודה והרווחה, שייחס את הירידה בין השאר להרחבת הפיקוח. מספר ביקורי הפיקוח בענף גדל מתחילת השנה ב-74% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 (מ-3,362 ביקורים ל-5,855) ומספר צווי הבטיחות לסגירת אתרי בנייה גדל גם הוא ב-121%: 698 אתרים ב-2019 אל מול 1,545 ב-2020.

לדברי שוורצמן, המשרד גייס עוד 50 מפקחים ובסך הכל מספרם כעת מגיע ל-110. הוא דיווח כי המפקחים סוגרים עשרות אתרי בנייה מדי שבוע, ולדבריו "נוקטים באפס סבלנות כלפי הפרות בטיחותיות". האתרים נסגרים ל-48 שעות, ואם הפרות הבטיחות לא תוקנו, הסגירה נמשכת. בסוגיית המנופים אמר כי הוקם מאגר מידע של מפעילי מנופים והונפקו כרטיסי רישוי שקשה לזייף.

הוא עדכן כי בין השאר מפקחים על יישום החוק החדש ולפיו עוזר בטיחות מחויב כעת לשהות באתר בכל רגע של פעילות ולבצע דיווח שעתי. אם הוא יוצא לאכול האתר נסגר. לדבריו גם הציבור מעורב ופונה לקו החם שנפתח. "אנחנו מקבלים עשרות פניות של אזרחים ביום ופועלים לפיהן. כתוצאה מקריאות של אזרחים סגרנו בתקופה האחרונה כ-300 אתרים".

אלא שחברי הכנסת לא התרשמו מהנתונים. חברת הכנסת סונדוס סלאח אמרה: "נתונים מנותקים מהמציאות, תוצאה של השבתת המשק בקורונה ולא של אכיפה ופיקוח. ראינו איך הנושא נופל בין המשרדים השונים ועכשיו מבצעים חטא על פשע, ומעבירים את תחום העבודה למשרד הכלכלה שבו השיקולים הם כלכליים גרידא והדגש הוא לא על בטיחות".

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה אמרה כי תוספת המפקחים לא נועדה לענף הבנייה בלבד אלא לכל ענפי התעסוקה, ולכן הגידול אינו כה משמעותי.

דחיל חליל אבו זייד, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות אמר כי הסעיף החשוב ביותר בהסכם הבטיחות שנחתם ב-2018 בין הממשלה להסתדרות סעיף הקובע תקן פיגומים חדש, עדיין לא בוצע בשטח. הוא הדגיש כי רוב התאונות נגרמות מנפילה מגובה. "אני לא מבדיל בין דם לדם ורוב ההרוגים בענף הבנייה הם עובדים פלסטינים משני עברי הקו הירוק".

באשר לשאלת תקן הפיגומים החדש אמר ד"ר בני ברוס ממכון התקנים: "התקנות מונחות על שולחננו עכשיו, נזכרו בכך בשבועות האחרונים".

מנכ"ל התאחדות המנופאים אדי בן ליש דחה את טענות שוורצמן על פיקוח על המנופאים. לדבריו היום יותר קל לקבל היתר לחברת כוח אדם למנופאים מאשר חברת כוח אדם רגילה. "כל אחד יכול לפתוח חברה. נפתחו עד היום כ-60 חברות אבל יותר מחצי הן חברות פיקטיביות, כדי שכשיתפסו אותם על הפרות הם יוכלו להעביר עובדים מאחת לשנייה בתוך יום. אין כיום אכיפה, פיקוח או ענישה והחברות עושות מה שהן רוצות. לפני כחודש נתפסה חברה שהעסיקה עובדים עם רישיונות מזויפים, עדיין קיימים מאות כאלה בשוק" הוא הלין על כך שאחת מהחברות הללו, חברת פלס שעשתה עבירות בטיחות ובעליה אף נעצרו, חזרה לעבוד יום אחר כך והיתר הבטיחות שלה לא נשלל.