המדינה מצפה לקבל 250 מיליון שקל מהפרטת דואר ישראל

רשות החברות הודיעה כי משבר הקורונה לא ישפיע על ההליך וכרגע ישנה התעניינות מצד משקיעים מקומיים ובינלאומיים בהפרטה • ינקי קווינט: "המטרה היא שיפור השירות ללקוח השאיפה היא שגם התעשייה האווירית ונמל חיפה יופרטו"

מחכים בתור בדואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מחכים בתור בדואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

המדינה מצפה לקבל 200-250 מיליון שקל מהפרטת דואר ישראל. הסכום נגזר מהערכת שווי של החברה שעומד על מיליארד עד 1.2 מיליארד שקל.

את ההפרטה ילוו חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי וחברת הייעוץ הישראלית גיזה. רשות החברות הממשלתית הודיעה כי משבר הקורונה לא ישפיע על ההליך וכרגע ישנה התעניינות מצד משקיעים מקומיים ובינלאומיים בהפרטה. ההצעות יוגשו עד אוקטובר.

שר הדיגיטל דודי אמסלם אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר (ג') כי הפרטת דואר ישראל היא אירוע משמח משום שהתחבר צוות מדהים שרואה את טובת החברה, בהיבט של העובדים וההנהלה. הוא הוסיף ואמר כי "דואר ישראל הקים את המרכז הלוגיסטי שהוא מתקן מטורף בהשקעה עצומה בזכות הנהלה שהבינה שהדואר חייב שינוי.

"יש כאן 5500 משפחות שמתפרנסות מהדואר ועובדים כל היום והלילה כדי שהאזרחים יקבלו את השירות שהוא צריך לקבל. בדואר נעשתה עבודה חשובה ומדהימה בהתייעלות, ולחברת הדואר יש עוד אתגרים עצומים. אני חושב שהדואר נמצא בנקודה חשובה לקראת זינוק קדימה ולכן יוצאים למכרז להפרטה של 20% והמטרה היא שהכסף שיגויס ישפר את מבנה ההון של החברה".

ינקי קווינט, מנהל רשות החברות, אמר כי "התקבולים נועדו לחיזוק מעמדה של החברה. המשקיע אמור להביא תבלין של שוק פרטי וזה הרכב מנצח שישפר את הפלטפורמות שיש פה".

הוא הוסיף ואמר כי "בסוף המטרה היא שיפור השירות ללקוח. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך שהחל ב-2015 להבראת החברה. היום אנחנו נמצאים בשלב של הכנסת משקיע אסטרטגי ולאחר שנתיים תהיה הנפקה של עוד 20% מהמניות".

קווינט ציין כי השאיפה היא שגם התעשייה האווירית ונמל חיפה יופרטו.

לטענתו, "אחרי המשקיע הפרטי תבוא הנפקה, וכך הציבור ירוויח פעמיים. החזקות הציבור יהיו שוות יותר. בסוף התהליך המדינה תמשיך להחזיק ברוב המניות". הוא ציין כי חברות דואר שהופרטו הן במצב טוב יותר ונותנות שירות טוב יותר ושחשוב שהמשקיע יבוא מתחום שמשיק לפעילות הדואר.

לדבריו, "משקיעים אסטרטגיים נכנסים לחברות דואר בעולם והיינו רוצים לראות אותם אצלנו. המשקיע ייבחר על בסיס מחיר ומדדי איכות והוא יקבל שלושה מושבים בדירקטוריון מתוך 11 מושבים. הוא יוכל גם להשפיע מהותית על המנכ"ל".

חזי צאיג, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, אמר במסיבת העיתונאים כי "אין יותר טוב מאשר לקבל גושפנקה מחברה כמו אמזון שעובדת איתנו לתהליך הארוך שעברה דואר ישראל".

הוא ציין כי "יש ירידה בפעילות בעקבות משבר הקורונה בהיקף של 450 מיליון שקל בשנה ואנחנו עושים הכל על מנת לצמצם את הירידה בהכנסות".

עוד אמר צאיג כי "ניכנס בקרוב לתחום הביטוח, העברות הרכב מתבצעות דרכנו ואנחנו מקווים שבשיתוף חברת ביטוח נוכל להציע שירותי ביטוח. אנחנו עובדים על התייעלות ואנחנו מקווים שיאפשרו לנו לסגור סניפים ולצמצם שעות פעילות על רקע המשבר".