הייתה קורונה? סין מובילה את ההתאוששות של שוק הרכב העולמי

בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב • לפי נתונים מהשבועות האחרונים, אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם

מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס
מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס

שוק הרכב העולמי התפצל לשלושה, מה שמסבך את מאמצי השחקניות העיקריות להתאושש מהמשבר החריף ביותר שלהן מזה שנים. בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב, לפי נתונים מהשבועות האחרונים. אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם.

התמונה הלא אחידה הזו מעיקה במיוחד על תעשייה שכבר נאבקה בביקוש דועך ונסיקה בעלויות טכנולוגיות עוד לפני פגיעת מגפת הקורונה. מניות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר ירדו השנה כל אחת בכ-30%, ושווי השוק המצרפי שלהן כעת הוא שליש מהשווי של טסלה, יצרנית מכוניות חשמל של אלון מאסק.

הביקוש החלש המתמשך, בייחוד באירופה, דוחף כמה יצרניות לשיתופי פעולה, ואילו ההבראה בסין עוזרת ליצרניות שיש להן עסקים גדולים בה, כמו טסלה, שמנייתה שילשה השנה את ערכה.

"היצרניות שחשופות יותר לסין יהיו במצב טוב יותר - או פחות רע - מאלו שאין להן דריסת רגל גדולה בסין", אמר ג'ונתן פוסקיט, אנליסט בחברת המחקר LMC אוטומוטיב.

נתוני מכירות טריים של יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית ב.מ.וו. שפורסמו אתמול מדגימים את מפת העולם החדשה של תעשיית הרכב. בסין, ב.מ.וו. מכרה 212,617 מכוניות ברבעון השני, עלייה של 17% מהשנה שעברה. באותו רבעון, המכירות בארה"ב צנחו ב-40% ובאירופה ב-46%.

שוק הרכב הסיני מתאושש
 שוק הרכב הסיני מתאושש

פוסקיט אמר ש-LMC מעריכה ששוק הרכב החדש בסין ירד השנה ב-11% ל-22.8 מיליון כלי רכב, מול ירידה של 13% בארה"ב ל-13.3 מיליון ושל 24% באירופה ל-15.7 מיליון כלי רכב.

זו תמונה שונה בהשוואה למצב לפני שנה. אז, יצרניות בינלאומיות עם עסקים גדולים בסין כמו פולקסווגן ו-GM נאבקו בהאטה בביקוש בשוק הסיני כאשר הן ניצבו גם בפני הגידול בעלויות ההשקעה במעבר לכלי רכב חשמליים.

כעת, אחרי המכה של הקורונה והמיתון בעקבותיה, סין היא הראשונה שמתאוששת. באפריל המכירות בסין כבר חזרו לרמתן לפני הקורונה, והן רשמו עלייה שנתית של 6% במאי. התאחדות יצרני הרכב הסינית מסרה בשבוע שעבר בדף WeChat שלה שנתונים ראשוניים הראו עלייה של 6.3% במכירות ביוני ל-2.28 מיליון כלי רכב חדשים.

בארה"ב דיווחו היצרניות על ירידות חדות במכירות הרבעון השני, למרות מבצעי הנחות ומימון זול. GM רשמה ירידה של 34% בהשוואה שנתית, אך מסרה שהביקוש החל להתאושש במאי וביוני. מכירות טויוטה בארה"ב צנחו בכשליש, ופיאט-קרייזלר דיווחה על ירידה של 39% במכירות בארה"ב.

Ward’s Auto, חברת מחקר לשוק הרכב, מעריכה שכ-1.1 מיליון כלי רכב קלים נמכרו בארה"ב בחודש שעבר, ירידה של 27% מיוני 2019.

באירופה, מכירות רכב חדש צנחו במאי ב-57%, וזהו שיפור מצניחה של 78% באפריל, כאשר שווקים גדולים כמו בריטניה, ספרד ואיטליה כמעט לא מכרו מכוניות חדשות. נתוני מאי, שהיו גרועים בהשוואה לארה"ב, גרמו לכמה משקיפים להניח שאירופה תהיה האחרונה להתאושש מהמשבר למרות שהיא התחילה לפתוח מחדש את הכלכלה שלה לפני ארה"ב.

התאחדות יצרני הרכב האירופית הנמיכה לאחרונה את התחזית שלה -2020, לירידה של 25% במכירות רכב חדש לפחות מ-10 מיליון כלי רכב. אנליסטים אומרים שיידרשו לאירופה כמה שנים לחזור לנפח המכירות של לפני הקורונה.

כלכלנים מעריכים שאירופה תקבל דחיפה ממאמצים ממשלתיים לשפר את המכירות, כולל תוכניות תמריצים בגרמניה, צרפת ועוד מדינות וכן מהחלטת ברלין להוריד את המע"מ בששת החודשים הבאים. אבל זה עלול שלא להספיק, על רקע הזדקנות האוכלוסייה באירופה, הבעלות הרחבה על כלי רכב והרתיעה ההיסטורית לבצע רכישות גדולות בזמני אי ודאות.

"המפעלים והסוכנויות נפתחו מחדש", אמר סטפנו אברסה, סגן נשיא אליקס פרטנרז, "אבל הצרכנים לא קונים".

כאשר אנליסטים מעריכים את עודף כושר הייצור של תעשיית הרכב ב-30% לפחות, חברות יתקשו לייצר את הרווחים שנחוצים למימון החובות בסך מעל טריליון דולר שהן צברו כדי להימנע מפשיטת רגל בשלבים המוקדמים של המגפה.

קלום מקראי, אנליסט רכב בחברת המחקר GlobalData, אמר שנתוני המכירות האחרונים מראים שאפריל היה חודש הרצפה במכירות רכב חדש, אך הנזק העמוק יותר ליצרניות עדיין אינו נראה. "החודשים הבאים יחשפו את היקף הצלקות הכלכליות", הוא אמר.

עם הצטברות כלי הרכב הלא מכורים במגרשי המכירות, פולקסווגן מסרה בשבוע שעבר שהיא גונזת תוכניות למפעל חדש בטורקיה. מרצדס בנץ שבבעלות דיימלר מסרה שהיא מעמידה למכירה את המפעל שלה המבאך באזור לורן בצרפת.

אנליסטים רואים יצרניות קטנות יותר או חלשות יותר מבחינה פיננסית - שחלקן היו במאבק הישרדות עוד לפני המגפה - כפגיעות במיוחד, אם הן לא ימצאו שותפים חזקים יותר.

"כל היצרניות הקטנות, אבל אפילו ענקית כמו פולקסווגן, הבינו שהן צריכות להשיג עוד גודל כי אין להן מסה קריטית", אמר אלמר קיידס, בכיר באליקס פרטנרז וראש חברת הייעוץ הגרמנית שלה, "היכן שאין לך מסה קריטית תהיה קונסולידציה".

בינואר 2019 מסרו פולקסווגן ופורד שהן בשיחות לגבי הקמת ברית עולמית לפיתוח תוכנת רכב אוטונומי, והן יחלקו טכנולוגיה של כמה רכבי שירות וכלי רכב חשמליים. הן השלימו את העסקה הזו בהיקף 2.6 מיליארד דולר בחודש שעבר.

לפי ההסכם, פורד תקנה ברישיון טכנולוגיית רכב חשמלי של פולקסווגן. על בסיס פסי הייצור לטנדרים של פורד, שתי החברות ייצרו יחד 8 מיליון טנדרים ורכבי שירות בשנה.

גם פיאט קרייזלר ן-PSA (פז'ו וסיטרואן) העלו הילוך במאמציהן להתמזג. יו"ר פיאט קרייזלר ג'ון אלקן, צאצא למשפחת אניילי ששולטת בפיאט, אמר לבעלי המניות באחרונה שהוא ממשיך קדימה כדי להשלים את המיזוג בלוח הזמנים המתוכנן. "משבר הקורונה הדגיש שוב את ההיגיון המשכנע של המיזוג הזה", הוא אמר.