חוק התעופה המותאם לימי קורונה אושר סופית. מה צריך לדעת עליו?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הנוסח המעודכן בהוראת שעה לחוק שאמור להיטיב עם חברות התעופה על חשבון הצרכנים • החוק עדיין מחייב את החברות להחזיר לצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו, סעיף שהחברות שאפו שיבוטל (ויאפשר להן להעניק זיכוי בלבד)

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

אחרי חודשים של דיונים וניסוחים, אושר סופית חוק התעופה המותאם לימי קורונה. מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הנוסח המעודכן בהוראת שעה לחוק שאמור להיטיב עם חברות התעופה על חשבון הצרכנים. הנחמה היא שהחוק עדיין מחייב את החברות להחזיר לצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו, סעיף שהחברות שאפו שיבוטל (ויאפשר להן להעניק זיכוי בלבד). 49 חברי כנסת תמכו, 17 התנגדו, ושניים נמנעו.

בנוסח הזמני החברות שטיסותיהם בוטלו לא יחויבו לשלם פיצוי שנע בין 1,200 ל-3,100 שקל (לפי מרחק הטיסה) כפי שקובע חוק התעופה.

פיצוי לא, אבל החזר התמורה כן - החברות יחויבו להשיב לצרכנים את התמורה ששילמו עבור כרטיסי הטיסה. החוק החדש מותח את תקופת ההחזר מ-21 ימים ל-90 ימים והוא כולל הקלה נוספת לחברות, היות שפרק הזמן של 90 ימים חלף עבור רבים מאז שבוטלה טיסתם. לפי הנוסח העדכני, תקופת ההחזר תיספר (לפי המאוחר מבין השניים) לפי 90 ימים ממועד הטיסה או לפי 30 ימים אחרי כניסת החוק לתוקף. החוק צפוי להיכנס לתוקף בימים הקרובים כך שעד אמצע אוגוסט החברות יחויבו להחזיר לצרכנים את כספם. מדובר בחובות של מאות מיליוני דולרים. אל על לבדה מחזיקה ב-400 מיליון דולר כספי צרכנים על טיסות שבוטלו ולאחרונה אף הוגשה נגדה תביעה ייצוגית בנושא.

יודגש כי מדובר בטיסות שהחברות ביטלו ולא במקרים שבהם הנוסעים מבטלים את הטיסה מיוזמתם. במקרה כזה, החזר יכול להינתן להם במסגרת חוק הגנת הצרכן המאפשר ביטול הטיסה בטווח של עד 14 ימים ממועד ביצוע העסקה (שנעשתה באונליין או טלפונית) ועד 7 ימים ממועד החופשה. דרך נוספת לקבל החזר נתונה לתנאי הכרטיס שנרכש ומידת הגמישות בהתייחס לביטולי טיסה.

החוק, לפי הוראת שעה יאפשר לחברות להציע ללקוחות, לפי בחירתם, שובר זיכוי במקום השבת כספם על טיסה שבוטלה. כדי שהנוסעים יסכימו להשאיר את הכסף בידי החברות, והם אף יאשרו זאת בכתב, החברות יצטרכו להציע תמריץ או הצעת ערך שתשתלם לנוסעים - ישראייר למשל מציעה למי שיבחר בשובר עתידי שווי מוגדל ב-25% מערך הכרטיס. טורקיש איירליינס מציעה שווי המוגדל ב-15%. נוסע שלא ישתמש בשובר עד לסיום תוקפו או שמימש רק חלק ממנו - יהיה רשאי לקבל את התמורה ששילם בתוך 21 ימים מרגע שפנה לחברה. סעיף נוסף שמטרתו לעודד את הנוסעים להשאיר את כספם אצל חברות התעופה מאפשר לנוסע להעביר את השובר לאדם אחר ללא תוספת תשלום.

יודגש כי בשונה מחוק הגנת הצרכן, חוק התעופה מחייב את כל חברות התעופה הפועלות מישראל על טיסות שממריאות ונוחתות בישראל, כולל אלה שאין להן נציגות בארץ (דוגמת איזי ג'ט, וויז אייר או ריאנאייר).

החוק יחול רטרואקטיבית מה-1 במרץ, תוקפו בשלב זה הוא עד ה-31 באוגוסט - עם אופציה להארכה שנתונה במסכמות שרת התחבורה ובכפוף לאישור ועדת הכלכלה. ניתן להאריך ת הוראת השעה בתקופות נוספות של עד 9 חודשים במצטבר.