טראמפ חתם על צו שמטיל עיצומים על בנקים סינים

הצו מטיל עיצומים על אנשי ממשל סינים שמדכאים את זכותם של תושבי הונג קונג לחופש הביטוי • " החירויות שלהם נלקחו מהם, זכויותיהם נשללו", אמר נשיא ארה"ב, שחתם גם על הוראה נשיאותית שמסיימת את המעמד המיוחד של הונג קונג

הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press
הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על חוק דו-מפלגתי, שמטיל עיצומים על אנשי ממשל סינים שמדכאים את זכותם של תושבי הונג קונג לחופש הביטוי ולהתכנסות שקטה, וכן על בנקים שעושים עסקים עם אותם אנשי ממשל.

בשיחה עם כתבים שניהל בגן הוורדים של בית הלבן אמש, אמר טראמפ שחתם על הוראה נשיאותית לסיום המעמד המיוחד של הונג קונג, במה שיהיה מכה למעמדה הבינלאומי של העיר כמרכז פיננסי וישווה את מעמדה לזה של סין העממית. המעמד המיוחד שהיה עד כה נגע לתחומים רבים כולל סחר, נסיעות לארה"ב והסכמי הסגרה.

"כולנו ראינו מה קרה - וזה לא מצב טוב. החירויות שלהם נלקחו מהם, זכויותיהם נשללו", אמר טראמפ על תושבי הונג קונג.

טראמפ גם חזר והאשים את סין בהפצת נגיף הקורונה ברחבי העולם. "אל תטעו, אנחנו רואים בסין אחראית מלאה להסתרת הנגיף ולשחרורו לעולם", הוא אמר. שגרירות סין בוושינגטון לא הגיבה לפי שעה לדברים.

טראמפ ניסה גם להתמקד ביריבו הדמוקרטי בבחירות לנשיאות, ג'ו ביידן, על רקע הסקרים שמראים שהוא מפגר אחריו. הוא הציג רשימה של דברי ביקורת נגד סגן הנשיא לשעבר, וטען שהוא לא היה תקיף מספיק כלפי סין, ולא יוכל להגיב בצורה נאותה למגפה. "אילו הקשבנו לג'ו ביידן, מאות אלפי חיים נוספים היו מסתיימים", אמר טראמפ, בלי לספק ראיות לחיזוק קביעתו.

דבריו הממושכים נשמעו כמו עצרת בחירות רשמית מהבית הלבן, תוך חריגה ממסורת ארוכה שבה נשיאים נמנעו מקמפיינים של בחירות במהלך אירועים רשמיים. כאשר האירוע היה, על פניו, הענשה של סין בעקבות התנהלותו התוקפנית של הממשלה שלה בהונג קונג, ברוב נאומו הנשיא תקף את ביידן בכל נושא, משינויי האקלים עד מדיניות שירותי הבריאות שלו.

מטה ביידן מסר בתגובה ש"כמה שהוא לא ינסה, טראמפ אינו יכול להסתתר מהרקורד של חולשה ועסקאות גרועות שתמיד העמידו את סין במקום הראשון ואת ארה"ב במקום האחרון". המטה הוסיף ש"כשלונו של טראמפ בפעולה מוקדמת נגד הנגיף, והניהול הגרוע המוחלט של התגובה", הובילו להמשך התפשטות מגפת הקורונה.