יזמים ל"גלובס": עיכובים וקשיים בתפקוד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז

יזמים שפועלים מול הוועדה מצביעים על חילופי יו"ר תכופים, ומחסור בכוח אדם •  ח"כ לשעבר מיכה גולדמן שמייצג חברת בנייה: "צריך להביא מישהו שיחזיר את היעילות לוועדה" • מהוועדה נמסר: "זמן הטיפול בתוכניות נמצא במגמת ירידה משנה לשנה"

שירה ברנד, דלית זילבר / צילום: שלומי יוסף, ענבל מרמרי
שירה ברנד, דלית זילבר / צילום: שלומי יוסף, ענבל מרמרי

חריקות בפעילות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז. יזמים עימם שוחח "גלובס", טוענים כי הם מתקשים לפעול מול הוועדה, והליכים רבים במסגרתה מתארכים.

רבים מהקבלנים עימם שוחחנו חששו לדבר בשמם, והעלו חשש כי דברי ביקורת, הגם שהם ענייניים, עלולים לפגוע בהם. מיכה גולדמן, המייצג את חברת בסט, היה היחיד שמוכן לדבר בשמו, אולי לאור העובדה שבעבר הוא היה חבר כנסת ולא חושש למעמדו.

"במשך תקופה מסוימת לא היה בוועדה המחוזית מרכז יו"ר, אומר גולדמן. "למעשה, הוועדה הזאת, שאחראית על יישובים מאוד גדולים כמו ראשל"צ ורעננה, רמלה ולוד, התקשתה מאוד. אחת הבעיות הקשות של מחוז מרכז הייתה מחסור בבודקי תוכניות. העיכובים נובעים מכך שצריך לתגבר שם רפרנטים וגם, צריך להביא מישהו שיחזיר את היעילות לוועדה. זה לא עניין אישי. כשבונים בהיקפים גדולים אתה חייב לתגבר, כדי לא לעכב יזמים. הם חייבים לשפר את היעילות שלהם. נכנסה עכשיו יו"ר חדשה ויש לה הזדמנות לתקן את התקופה הקודמת שלה".

יזם שלא מוכן להיחשף טוען שעבודת הוועדה המחוזית מרכז איטית באופן מיוחד: "תבדוק כמה ישיבות היו בחודשיים האחרונים לעומת מחוז צפון או דרום. מחוז מרכז הוא המחוז החשוב ביותר במדינת ישראל כי בו נמצאים כל אזורי הביקוש, מינוס ת"א. אתה יודע כמה יושבי ראש היו שם בחמש השנים האחרונות? זו הוועדה המחוזית הכי חשובה. למה היא בתפקוד כל כך חסר?".

משך הזמן לטיפול בתוכניות הוא מעל לממוצע הארצי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז חולשת על שטח עצום של 1,293 ק"מ, בין חדרה לגדרה. המחוז כולל את כל ערי המרכז מלבד ערי גוש דן הנכללות במחוז נפרד, מחוז תל אביב, כך שלעבודתה יש השלכות רבות לתושבי 244 יישובים שנמצאים בתוך גבולותיה.

הוועדה המחוזית מרכז יושבת במרכז העיר רמלה. הגוף הפעיל בוועדה היא לשכת התכנון המחוזית, שתפקידה הוא לשמש מטה מקצועי ומייעץ לוועדה המחוזית. לשכת התכנון בוחנת את התוכניות המוגשות לוועדה המחוזית ומגבשת את עמדתה בהתאם למדיניות שהתוותה הוועדה המחוזית ותוכניות המתאר הארציות והמחוזיות.

מבדיקתנו נמצא כי בחמש השנים האחרונות התחלפו ראשי הוועדה המחוזית בקצב מסחרר. בחודש אוגוסט 2015 הודיעה היו"ר הקבועה של הוועדה רות יוסף על עזיבת התפקיד, ובמקומה מונה מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד כיו"ר זמני לוועדה, וזאת במקביל לתפקודו כיו"ר זמני של הוועדה המחוזית דרום. לבאב"ד, באופן טבעי לא היה זמן לעסוק בענייני הוועדה, ומי שעמדה בפועל בראשה הייתה מתכננת המחוז, האדריכלית דניאלה פוסק.

בספטמבר 2017, אחרי שבמשך שנתיים לא היה לוועדה יו"ר קבוע, החליפה אותו המשפטנית ומתכננת הערים שירה ברנד. בינואר האחרון עברה ברנד לתפקיד במטה התכנון, כאשר את תפקידה תפס, שוב יו"ר זמני - דוד לפלר ששימש באותה עת יו"ר הועדה המחוזית דרום. לאחרונה מונה לפלר למנכ"ל משרד הכלכלה ושירה ברנד חזרה לתפקיד יו"ר הוועדה.

ומה לגבי הטענות על קצב איטי? דוח מנהל התיכנון לשנת 2019, מגלה שבשנה זו הוועדה המחוזית מרכז טיפלה ב-594 תוכניות ואישרה 118. לשם ההשוואה, בוועדה המחוזית צפון אושרו באותה העת 348 תוכניות, בחיפה 163 תוכניות, בירושלים 309 תוכניות, בדרום 270 תוכניות. רק במחוז הקטן ביותר - תלא אביב אושרו פחות תוכניות מבמחוז מרכז (53 תוכניות), בשנת 2019.

כמות יחידות הדיור שאושרו במחוז מרכז אף היא אינה גבוהה באופן יחסי. בשנת 2019 אושרו במחוז מרכז 10,767 יח"ד. במחוז דרום אושרו 29,619, במחוז חיפה, 13,117, ובמחוז צפון 11,582.

משכי הזמן לטיפול בתוכניות בוועדה הם מעל לממוצע הארצי. כך, למשל, קליטת תוכניות אורכת 7 חודשים לעומת 3.7 בממוצע הארצי, מילוי תנאים להפקדה אורך 13.4 חודשים, לעומת 8.2 בממוצע הארצי, הכרעה בתוכנית אורכת 6.4 חודשים, לעומת 3.8 בממוצע הארצי ואישור תוכנית 5.3 חודשים לעומת 3.5 חודשים בממוצע הארצי.

המספרים הנמוכים של הוועדה המחוזית מרכז
 המספרים הנמוכים של הוועדה המחוזית מרכז

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז נמסר: "בניגוד לנטען, זמן הטיפול בתוכניות בוועדה המחוזית מרכז נמצא במגמת ירידה משנה לשנה. בעוד שבשנת 2016 משך הזמן הממוצע לטיפול בתוכניות (מקליטה ועד להחלטה בדבר מתן תוקף) עמד על כ-35 חודשים, בשנת 2018 נמשך הטיפול 17 חודשים ובשנת 2019 עמד משך הזמן הממוצע על 14.3 חודשים בלבד. יודגש כי אחת המשימות המרכזיות שבוצעו בשנתיים האחרונות היא סיום טיפול בתוכניות ישנות (שהטיפול בהם החל לפני למעלה משלוש שנים) וטרם הסתיים. על אף שתוכניות אלה מעלות את ממוצע משך זמן הטיפול שנמדד - ניתן לראות שיפור משמעותי בלוחות הזמנים של הוועדה. כעת עומדות 73% מהתוכניות במחוז מרכז בלו"ז הקבוע בחוק לאישור תוכניות - 18 חודשים. לאור הטיפול הממוקד בתוכניות ישנות אנו מעריכים כי משך הזמן לאישור תוכניות יתקצר אף יותר בשנים הקרובות. עוד נציין כי בעשור האחרון, מחוז מרכז עומד ביעד אישור יחידות הדיור שנקבע לו על ידי הממשלה ובתוכנית העבודה של מינהל התכנון".