מודי'ס: הפער הכלכלי־גזעי עלול להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב

בכיר בסוכנות הדירוג: "המעמד הלא שווה של הקהילה השחורה בארה"ב הוא מובלעת מתמשכת של דינמיקה של אי־שיוויון שמדגימה ומסבכת סיכוני אשראי חברתיים" • לעומת זאת סגירת פער העושר הגזעי עשויה להעלות את התמ"ג האמריקני בעד 6% בשנת 2028

מודי'ס / צילום: שאטרסטוק
מודי'ס / צילום: שאטרסטוק

אי סגירת פער ההון הגדול בין אמריקניים שחורים ולבנים עלול להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, לפי סוכנות הדירוג מודי'ס. "המעמד הלא שווה של הקהילה השחורה בארה"ב הוא מובלעת מתמשכת של דינמיקה של אי־שיוויון שמדגימה ומסבכת סיכוני אשראי חברתיים", אמר וויליאם פוסטר, מנהל אשראי בכיר במודי'ס.

הפער הכלכלי גזעי בארה"ב ממשיך להתרחב בזמנים טובים ורעים. השווי הנקי של משקי הבית הלבנים עלה ב־43% ל-61.2 אלף דולר בשנים 1995־2016, ונשאר ללא שינוי על 35.4 אלף דולר למשק בית שחור, לפי דוח של מודי'ס שפורסם השבוע והתבסס על נתונים של הפדרל ריזרב.

על פי הדוח, נכון ל־2016 רק 8% ממשקי הבית השחורים ירשו מהוריהם הון ממוצע של 83 אלף דולר, לעומת יותר מרבע ממשקי הבית הלבנים שירשו ממוצע של 236 אלף דולר.

מודי'ס, סטנדרד אנד פורס וסוכנויות דירוג אשראי נוספות ממשיכות לייחס את הדירוג הגבוה ביותר לחוב הממשלתי האמריקני, מה שמנמיך את עלויות גיוס החוב (אג"ח) הזה. אך הפער הכלכלי הגזעי עלול לשנות את זה.

מודי'ס אומרת שהתפלגות ההון שרק מעמיקה עם השנים "משפיעה באופן לא מידתי" על שחורים, והופכת אותם לפגיעים יותר למגמות רחבות כמו גלובליזציה ואוטומציה. גם מסורת של אפליה, כמו קביעת "שכונות אדומות" שתושביהן לא יכולים לקבל הלוואות ואשראי, ממשיכה להעיב על משקי בית שחורים, ומגבילה את הגישה שלהם למשכנתאות, כרטיסי אשראי וסוגי הלוואות נוספים. על פי הדוח, ב־2019 לדוגמה, 44% ממשקי הבית השחורים בלבד היו בעלים של הבתים שלהם, מול 74% ממשקי הבית הלבנים.

"המלווים דוחים לעיתים קרובות לווים שחורים גם כשיש להם הכנסות מתאימות ואשראי סולידי", אמר הכלכלן טנדאי קפידזה, שערך את המחקר. מחקר עדכני של LendingTree מצא שמבקשי משכנתאות שחורים סורבו ב־12.6% מהמקרים, יותר מפי שניים מהממווצע הארצי של הסירובים, 6.4%, בכל הקבוצות האתניות האחרות.

שיעור נמוך של בעלות על בתים ודירות ו"צבירת מאות שנים של אפליה", הניבו פער הון גדול, אמר קפידזה. מנועים אחרים של חוסר שיוויון, כולל אפליה במערכת המשפט ובמקומות עבודה, מקשים גם עם על השחורים בארה"ב לסגור את הפערים.

סגירת פער העושר הגזעי עשויה להעלות את התמ"ג האמריקני בעד 6% בשנת 2028, מסרה מודי'ס, שציטטה דוח של חברת הייעוץ מקינזי. מדובר על תוספת הכנסה שנתית של 4,300 דולר לכל אמריקני.

"בעוד שיש אכן בעיות חברתיות וכלכליות רבות שתרמו לקיטוב הפוליטי המוגבר בארה"ב בשנים האחרונות, במבט קדימה השילוב של הכנסה וחוסר שיוויון גזעי צפוי להיות גורם חזק לקיטוב פטנציאלי נוסף", נאמר בדוח של מודי'ס.