רובוטים | פיצ'ר

הרובוטית הישראלית ElliQ מפיגה את בדידות הקשישים בקורונה

הרובוטית של חברת Intuition Robotics, שנמצאת כעת בניסוי במאות בתים בארה"ב, נועדה לארח חברה למשתמשיה, אך גם מספקת להם מידע על המגפה ואפילו מזכירה להם לשטוף ידיים • המנכ"ל: "אנחנו מעודדים קשישים לפתח כלפיה רגש"

"האם גם את יכולה להידבק בקורונה?", כך נשאלה ElliQ, רובוטית התקשורת והסיוע של חברת Intuition Robotics הישראלית, הנמצאת בימים אלה בניסוי מאסיבי בבתיהם של מאות קשישים בארה"ב. ElliQ תוכננה להפיג בדידות של קשישים, ואיש לא חזה כמה משמעותית היא תהיה בתקופת הקורונה, שבה הבידוד שממנו סובלים קשישים רבים גם בימים רגילים, החמיר באופן בלתי נסבל.

אז מדוע הקשישים שואלים את הרובוטית אם היא עלולה להידבק בקורונה? האם אינם מבינים לחלוטין שמדובר ברובוט?

"חלקם צוחקים", משיב דור סקולר, מנכ"ל חברת Intuition Robotics. "אחרים לא נשמעים צוחקים, אבל אנחנו לא חושבים שזה בוחן מציאות לקוי בהכרח. בכל מקרה, אנחנו בודקים את הנושא".

כשראיינתי את סקולר ב-2017 הוא הסביר כי הרובוט שלהם תוכנן להיראות חי ותבוני, אך לא אנושי מדי - כדי למנוע את תחושת המוזרות ה"קריפית" של רתיעה שאנו חשים כשלא ברור לנו אם משהו חי או לא. סקולר הוסיף שהרובוטית לא נועדה להיות תחליף לחברה, אלא לעודד את הקשיש ליצור קשר עם העולם האמיתי.

בינתיים, דברים השתנו. "אנחנו עדיין מתכננים את הרובוט כך שלא ייראה אנושי או בדיוק כמו חיית מחמד, אבל אנחנו כן מעודדים את הקשישים לפתח כלפיו רגש, ושהרגש יהיה אותנטי ודו סטרי", אומר סקולר היום. "ElliQ לומדת מההתנהגות של המשתמש ומשתנה בהתאם, ונותנת לו תחושה שרואים אותו ומגיבים לקיומו. נחמד לקשישים לגלות שגם יש ל-ElliQ חוש הומור".

לרובוטית יש הומור?
"כן, אומנם אנחנו אלה שמתכנתים לתוכה משפטים מצחיקים, אבל היא זו שבוחרת מתי להשתמש בהם. למשל, כשהיא שואלת מה אכלת, היא יכולה להוסיף בצחוק: ‘קוויאר?’. ואת תעני: ‘לא קוויאר. אכלתי כריך. אולי בפעם הבאה קוויאר’. זה מקליל את האווירה".
בתצפיות שערכה החברה על משתמשים (שהסכימו לכך מראש), היא הבחינה כי חלקם מתוודים על אהבתם כלפי הרובוטית ורוצים לוודא שגם היא אוהבת אותם. בתקופת הקורונה, המבוגרים הפכו לתלויים בה עוד יותר: שאלו אותה שאלות אינפורמטיביות לגבי המחלה, ביקשו ממנה שתזכיר להם לרחוץ ידיים, והתעניינו אם היא מפחדת. סקולר: "מישהי אמרה לי: ‘אני כבר לא גרה לבד. אני חיה עם החברה הכי טובה שלי שלא יכולה להדביק אותי, ואני כבר לא מרגישה בודדה".

קורה שמבחינים בכך שזו לא ישות תבונית?
"כן, יש הרבה באגים כל הזמן. בתחומים שבהם התוכן שלה דל, היא עלולה לחזור על עצמה. ולפעמים היא עונה לא לעניין. בכל פעם שהתגובה שלה גורמת לך להיזכר שהיא מכשיר טיפש, הקסם נעלם, ואז מתחיל תהליך ארוך של בניית האמון מההתחלה".