חכו עם הבזבוזים: מסתמן שתוכנית המענק לכל אזרח לא תאושר בראשון

התוכנית, שעליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר, לא מופיעה בסדר היום של ישיבת הממשלה הקרובה • גורמים משפטיים בכירים מעריכים שלא ניתן יהיה להעביר את המהלך בלי לקבל גם את אישור הכנסת

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות, Associated Press
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות, Associated Press

השבוע הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ על תוכנית שתעניק כסף מזומן לכל אזרח ואזרח במדינת ישראל. 2,000 שקל למשפחה עם ילד אחד (עד גיל 18), 2,500 שקל למשפחה עם שני ילדים ו-3,000 שקל למשפחה עם שלושה ילדים יותר. כל היתר יקבלו 750 שקל כל אחד. אבל למרות ההבטחות, בכלל לא בטוח שזה יקרה בימים הקרובים.

ביום ראשון הממשלה תתכנס לישיבתה השבועית, ועל סדר היום בין היתר מינוי מנכ"לית למשרד לשוויון חברתי, בחירת שרה לוועדה למינוי דיינים ואפילו אשרור ההסכם עם קפריסין ואיטליה בנוגע להנחת צינור גז מהים התיכון לשווקים האירופים. תוכנית המענקים, לפחות בשלב זה, לא על השולחן.

אחת הסיבות האפשריות היא ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, שקובע שסדר יומה של הממשלה ייקבע בהסכמה הדדית. בכחול לבן היו לא מעט קולות שיצאו נגד התוכנית, ביניהם השרה אורית פרקש הכהן והשר מיכאל ביטון. בהודעה הרשמית של המפלגה שיצאה ברביעי בערב נאמר כי "כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך. נדון בכך בהמשך בממשלה".

כפי שאמרו בהכרזה על התוכנית, נתניהו וכ"ץ שואפים להעביר אותה מהר ככל האפשר. הם מעדיפים לעשות זאת ללא אישור הכנסת ואפילו בלי להידרש לאישור הממשלה. עם זאת, גורמים משפטיים בכירים אמרו ל"גלובס" כי לא ניתן להוציא לפועל את המהלך, שעלותו כ-6 מיליארד שקל, בלי לקבל את אישור הממשלה והכנסת. בשורה התחתונה, הסיכוי שהכסף יגיע לחשבון הבנק שלכם כבר בימים הקרובים נראה כעת קלוש.