תוכנית מזומן לכל אזרח: יוקם צוות שיקבע את אופן החלוקה

נתניהו: "הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות" • השר עמיר פרץ הציע להקים צוות המלצות בנוסף למל"ל • השרה גילה גמליאל השיבה: "זו לא ישיבה של הוועד בקיבוץ. צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר, ולא לתקוע מקלות בגלגלים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה / צילום: לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה / צילום: לע"מ

ישיבת הממשלה המורחבת דנה בתוכנית המענקים לאזרחים, כפי שהציגו אותה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ לפני מספר ימים. השניים שאפו להביא תוכנית הניתנת לביצוע מהיר, ולכן הציעו חלוקת מענקים לכלל האזרחים בהיקף של 2,000-3,000 שקל למשפחות ו-750 שקל לרווקים, מבלי לדרג את צרכיהם או את מצבם הכלכלי.

בישיבה הבהיר נתניהו כי בכוונתו למנות צוות שרים שיקבע את אופן החלוקה. "הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות, ולכן הדיון שאנחנו רוצים לקיים צריך להתבצע ביממה הקרובה".

במהלך הישיבה תקפה השרה אורית פרקש הכהן את תוכנית המענקים: "אין תוכנית סדורה, אין מצפן, כל שבועיים שולפים משהו חדש. חלוקת 6 מיליארד שקל זו תכונית רעה ביותר".

השר עמיר פרץ טען כי "לא צריך להסתפק בדיווחי המל"ל. הגיע הזמן שמול כל הצעת החלטה שעולה, בנוסף להמלצות המל"ל, יקום צוות שייתן המלצות במקביל" השרה גילה גמליאל השיבה לו כי "בגל הראשון הדברים עבדו מצוין ללא האחדות וללא הפריטטיות. זו ישיבת ממשלה, ולא ישיבה של הוועד בקיבוץ. צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר הזה, ולא לתקוע מקלות בגלגלים".

שרי ממשלה עמם שוחחנו אמרו ל"גלובס" שבכוונתם לתמוך בתוכנית המסגרת, מתוך הבנה שעם הגעתה לשלב החקיקה היא תכיל את הדירוג הרצוי והחלוקה הדיפרנציאלית של הכסף לציבור.

הפורום המרובע

לפני ישיבת הממשלה, נערכה ישיבת כחול לבן, ובסיומה הודיע היו"ר בני גנץ כי שרי הסיעה ידרשו שתוכנית המענקים תהיה מדורגת, עם דגש על סיוע למי שאיבדו פרנסה, עצמאים, אמהות חד הוריות ורשויות חלשות - דרישה שאכן עלתה בישיבה. כדי להקים מנגנון שיאפשר את הדירוג, אמורים נתניהו, גנץ והשרים כ"ץ ופרץ להוות פורום מצומצם שיקבע את סדרי העדיפויות.

בגוש כחול לבן-העבודה טרם בחרו את המנגנון שלפיו תיערך האבחנה בין מקבלי המענק, אך בין ההצעות שעלו היה שימוש בנתונים על מקבלי הבטחת הכנסה, אמהות חד הוריות, מקבלי קצבאות קיום וקצבאות זקנה מביטוח לאומי, במטרה להגדיל את סכום המענק שיקבלו. מנגד, יבחנו את האפשרות להקטין את המענק למשלמי מס הכנסה מעל סכום מסוים.

הכעס של גפני

התוכנית של נתניהו וכ"ץ ספגה ביקורת רבה, כולל מצד ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, ונגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, שלמד עליה מהתקשורת. הוויכוח ביחס לביקורת של מרידור הידרדר עד כדי מתקפה אישית של נתניהו כלפיו, בתוספת פוסטים נגדו שכתב בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו.

לביקורת הצטרף יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאמור להיות אמון על הליך החקיקה בכנסת. גפני קרא לשרים להצביע בעד התוכנית רק אם המענק יינתן באופן דיפרנציאלי.
בשבועות האחרונים התנתק גפני מהקרבה התמידית ללשכת ראש הממשלה. בתחילה, הוא כעס על הדיון בנושא ועדת חקירה פרלמנטרית לניגוד עניינים של שופטי עליון, שכן ראה במהלך אינדיקציה להובלה למערכת בחירות. לאחר מכן, הוא סירב להגיע לפגישה אישית עם נתניהו, בעת שתוכנית הסיוע לעצמאים הוכנה לחקיקה. שאר ראשי הסיעות החרדיות, אגב, ממשיכים לשמור על קשר הדוק עם נתניהו. 

הביקורת של סער ושיר

גם חברי כנסת בליכוד מתחו ביקורת על התוכנית. ח"כ גדעון סער אמר בגלי צה"ל כי הוא בעד סיוע לציבור, "אך יש טעם בכך שחלשים ונפגעים יותר, יקבלו יותר. יש מי שחשוב להם רק לתקוף את ראש הממשלה, הביקורת צריכה להיות עניינית. מותר לשקול לתת לחלשים ולנפגעים פיצוי יתר".

ח"כ מיכל שיר, גם היא מהליכוד, כתבה שלא תצביע בעד התוכנית אם לא יוכנסו בה שינויים מהותיים. "יש הבדל עצום בין סיוע לנזקקים לבין תוכנית המענקים, שכל כולה נכון להיום חלוקת כסף שרירותית, ללא קשר לצורך ומהווה לכל היותר פלסטר. אין לנו כסף מיותר לבזבז בגלל חוסר ארגון וחוסר ניהול. במתכונתה הנוכחית, עליה לעבור שינויים מהותיים בכדי שאוכל להצביע בעדה בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת".