ריבוק עוברת לאונליין וסוגרת את חנויות המותג בישראל

החברה תסגור את החנויות הפיזיות של המותג בישראל עד סוף 2020 ותשים דגש על מכירה באמצעות חנויות רב מותגיות כמו פוט לוקר ומגה ספורט • בספטמבר תשיק החברה אתר מכירות ייעודי למותג ריבוק

חנות ריבוק בדיזנגוף סנטר / צילום: שני מוזס, גלובס
חנות ריבוק בדיזנגוף סנטר / צילום: שני מוזס, גלובס

מותג הספורט ריבוק (Reebok) סוגר את החנויות הפיזיות בישראל בישראל ויעבור למכירה ישירה באונליין - כך נודע ל"גלובס". במותג, שבניהולו של שלום מוליוב ובבעלות משותפת של אחיו גדעון מוליוב (15%) ואדידס העולמית (85%), הוחלט לשנות אסטרטגיה לאחר שהוא לא תפס בישראל כמותג שמצדיק חנויות עצמאיות. בצל משבר הקורונה הוחלט להפסיק את הפעילות הזו ולשים דגש על מכירה מקוונת והשקת אתר ייעודי למותג.

כך, מותג הספורט הבינלאומי ריבוק צפוי לעצור את התוכנית להתפרסות הגיאוגרפית ברחבי הארץ, ולסגור בסך הכל 7 חנויות פיזיות עד סוף 2020. מתוכן חמש חנויות של המותג ייסגרו, ועוד שתי חנויות אאוטלט יוסבו לאאוטלטים של אדידס. מדובר גם בחנויות חדשות יחסית של המותג, חלקן נפתחו רק לפני כשנה. החנויות שייסגרו הן דיזנגוף סנטר בת"א, קניון עופר רחובות, קניון עזריאלי ראשונים בראשן לציון, הגרנד קניון בבאר שבע ובנמל ת"א.

במקביל, גורמים בחברה מדווחים על עלייה יוצאת דופן במכירות המותג באונליין בתקופת הקורונה באמצעות אתרים חיצוניים, ועל כן הוחלט בריבוק ישראל לעבור למכור ישירות לצרכן רק באונליין. את הצעד הזה תבצע ריבוק באמצעות אתר סחר מקוון למותג שיעלה לאוויר בחודש ספטמבר. זאת לצד המשך מכירה מקוונת באתרים בהם הוא קיים כיום כמו טרמינל איקס שבשליטת קבוצת פוקס, וואן פרוג'קט (One Project) של משפחת מוליוב, פקטורי 54 ועדיקה.

בזירה הפיזית, ריבוק יסתפק במכירה באמצעות קמעונאיות רב מותגיות בהן המותג קיים כיום - כמו המשביר לצרכן, אליטל, מגה ספורט, פוט לוקר, פקטורי 54, קסטרו ואחרות. בנוסף, במותג מתכננים לפעול בצורה מצומצמת יותר באמצעות חנויות פופ אפ, כלומר חנויות זמניות, במקום חנויות קבועות. חנות כזו למשל נפתחה בסוף השבוע האחרון בקומה השנייה בקניון רמת אביב במקום חנות רזילי קידס שנסגרה, כדי לקדם את הקולקציה החדשה של ויקטוריה בקהאם עם המותג. עם זאת, מדובר בחנות קטנה יותר מהחנויות הממוצעות של ריבוק - 65 מ"ר בלבד.

בחנויות הפיזיות של הרשת הועסקו עד כה כ-30 עובדים. מסתמן כי חלקם ישולב בחנויות אחרות של הקבוצה, וחלקם יעזבו או יפוטרו.

משבר הקורונה הפך לזרז לסגירת פעילות לא רווחית

ריבוק הוא מותג ספורט אמריקאי, אשר לפני למעלה מעשר התמזג בעולם עם מותג ספורט דומיננטי אחר - אדידס הגרמני. המותג ריבוק קיים בישראל כבר שנים רבות בחנויות רב מותגיות, והופץ על ידי מפיצים שונים שהשקיעו פחות בשיווק. ב-2013 החליפה החברה בעלות ועברה לידיו של שלום מוליוב, הבעלים של אדידס ישראל. לפני כארבע שנים החל המותג בפתיחה של חנויות פיזיות, עם כוונה להתרחב לפריסה ארצית.

ריבוק ישראל ואדידס ישראל התמזגו ב-2018, וב-2019 משה סיני, המנכ"ל של ריבוק, עזב את התפקיד במסגרת המיזוג, והניהול עבר באופן בלעדי לידיו של מוליוב, שמוגדר כמנכ"ל של ריבוק ואדידס בישראל.

משבר הקורונה הפך לזרז מבחינת חברות בישראל ובעולם לסגירת פעילות שאינה רווחית עבורן, כשהוא מאיץ תהליכים שככל הנראה היו קורים גם ללא קשר למשבר העולמי, אבל בפרק זמן ארוך יותר. כך, למשל, לאחרונה הודיעה קבוצת פוקס כי היא סוגרת בישראל את הפעילות של קבוצת מותגי האופנה והבית הבינלאומיים אורבן אאוטפירטס, שכוללת גם את מותג פרי פיפל ואת המותג אנתרופולוג'י.

סגירת החנויות של ריבוק מפתיעה יותר, שכן בניגוד לענף האופנה, דווקא ענף הספורט נהנה מממגה של צמיחה בישראל בשנים האחרונות. כאמור, ריבוק היא חברת בת של ענקית הספורט הגרמנית אדידס, שדווקא נהנית מצמיחה גם בשוק הישראלי. אדידס ישראל הקימה גם היא אתר אונליין עצמאי, ורק לאחרונה פתחה חנות חדשה במתחם G בראשון לציון.

מי שביקר בחנויות של שני המותגים הללו בישראל הבחין בהבדל באופן מיידי: אדידס בנתה חנויות עם נראות ייחודית במיקומים בולטים ובהשקעה אדירה - דוגמת זו שנפתחה לפני כשלוש שנים בחזית של דיזנגוף סנטר שמשתרעת על שתי קומות - שמספקות חוויית קנייה. זאת בניגוד לחנויות של ריבוק אשר שטחן קטן בהרבה ונע בין 90 ל-120 מ"ר.

משבר הקורונה פגע קשות בענף הקמעונאות ברחבי העולם לאחר שרבות מהחברות נאלצו לסגור את החנויות הפיזיות שלהן, פגיעה שבאה לידי ביטוי גם בחנויות של המותג עצמו, וגם בחנויות שמשווקות אותו. מדוחות הרבעון הראשון של החברה הבינלאומית ב-2020 עולה כי המכירות של המותג ריבוק רשמו ירידה של 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעוד שהמותג אדידס שחשוף יותר לשוק הסיני רשם ירידה במכירות של כ-20% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. הירידה הזו התרחשה כאמור על רקע סגירת החנויות הפיזיות, ובמקביל לצמיחה של כ-35% במכירות האונליין של השתיים.