נמל חיפה | פיצ'ר

לתת פייט לסינים: קבוצת המשקיעים שמעוניינת בנמל חיפה הישן

אלי טילס, שמילא בעבר שורת תפקידים בעסקי הספנות בישראל ובעולם, הודיע כי יתמודד במכרז בראשות קבוצה שגיבש שבה שתי חברות בינלאומיות • "אני גאה שהצלחתי להביא חברות שמוכנות להשקיע בישראל בתקופה כזו"

נמל חיפה. לחדש יהיו מכולות מהדור האחרון, עלויות נמוכות של כוח אדם וניסיון בהפעלת נמלים  / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה. לחדש יהיו מכולות מהדור האחרון, עלויות נמוכות של כוח אדם וניסיון בהפעלת נמלים / צילום: איל יצהר, גלובס

הנוף המוכר של מפרץ חיפה משתנה בימים אלה ללא הכר. העבודות להקמת נמל המפרץ, שיופעל על ידי חברת SIPG מסין הגיעו לשלבים מתקדמים. ביום שישי האחרון הגיעו העגורנים החדשים, בגובה 30 קומות כל אחד, שישמשו לפריקת אוניות המכולה הענקיות שיפקדו את הנמל שייפתח בעוד כשנה מהיום. לדברי החברה, אלה הם מנופי הגשר מהגדולים ביותר בעולם: כל מנוף מסוגל להרים שתי מכולות בגודל של 20 רגל בפעם אחת ובמשקל כולל של 60 טון.

העגורנים לנמל החדש, שהגיעו ביום שישי האחרון. זרוע של 72 מטר  / צילום: ניר הופמן
 העגורנים לנמל החדש, שהגיעו ביום שישי האחרון. זרוע של 72 מטר / צילום: ניר הופמן

בנמל חיפה הממשלתי, הוותיק, נערכים למלחמה. בקרוב יצאו לדרך הליכי המכרז להכנסת משקיע אסטרטגי, שאמור לשדרג את תשתיות הנמל, לפתח את יכולותיו העסקיות ולהכין אותו להתמודדות הקשה מול הענק הסיני.

האם הייתם קונים ממדינת ישראל, בימים טרופים אלה של משבר קורונה עולמי, נמל משומש שעובדיו מרוויחים את השכר הגבוה ביותר במשק, שלידו יפעל נמל סיני אוטומטי וחדיש ועוד מסכימים לשים מיליארד שקל על השולחן כפי המדינה דורשת?

מתברר שיש אנשי עסקים שמוכנים ורוצים לרכוש את הנמל הוותיק ואפילו לשלם תמורתו לא מעט כסף. אנשי העסקים אסי שמלצר ושלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל, נחשבו עד לאחרונה למועמדים מובילים לזכייה במכרז על נמל חיפה. לשניים יש ניסיון בהפעלת נמל: מספנות ישראל מפעילה נמל פרטי בגבו של נמל חיפה.

בימים האחרונים הופיע בזירה מתמודד נוסף, דמות מוכרת היטב לוותיקי התחום. אלי טילס, האיש שהוביל את קבוצת האחים נקש לזכייה במכרז להפרטת נמל אילת, מאשר כי בכוונתו להתמודד במכרז הקרוב בראש קבוצה בינלאומית שגיבש. שמו של טילס מוכר בנמלים כבר מעל ארבעה עשורים, שבמהלכם מילא שורת תפקידים ברשות הנמלים והרכבות ובעסקי הספנות בישראל ובעולם.

אלי טילס / צילום: איל יצהר, גלובס
 אלי טילס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני מכיר את הנמל מצוין", אמר בתגובה לפניית "גלובס", "ואני חושב שכמו כל חברה ממשלתית ההפרטה תאפשר לייעל ולפתח אותו במידה מאוד משמעותית מבחינה עסקית".

טילס עצמו אומר כי לדעתו אין כל סיבה להתעכב בקידום המכרז כעת, למרות משבר הקורונה.

מה אפשר לומר על השותפים שלך?

"אלה שתי חברות מערביות מובילות שמנהלות ביחד 50 נמלי ים בתחומי המכולות, המטען הכללי והנוסעים. אני לא יכול למסור כרגע פרטים נוספים אבל אני גאה ששתי חברות כאלה, שלא השקיעו מעולם בישראל, מוכנות להיכנס לכאן בעיצומו של משבר כלכלי כל כך קשה. גם אני שותף בקבוצה ומתכוון להישאר בחברה אם נזכה כדי ללוות את התהליך".

פרויקט לניקוי אתר קרבות באי באוקיינוס

טילס אינו מרבה להתראיין. יש לו קריירה עשירה בעולם הספנות והרכבות בארץ ובחו"ל. הוא הגיע לרשות הנמלים באמצע שנות ה-80 והתקדם לדרגת מנהל תפעול, לאחר מכן שימש כמנכ"ל נגב סטאר, חברה-בת של צים וכיל, שהיו אז חברות ממשלתיות. בעבר הקים חברה שהפעילה גוררות לאסדות קידוח וחברת אוניות משא לקפריסין, ומיזמים אחרים. הוא מתגאה במיוחד בכך שהוא שביצע את הרפורמה הראשונה ברשות הנמלים, שבוצעה ללא שביתות.

גורם בכיר בנמלים אומר: ל"גלובס": "הוא היה במרכז כל צומת בהתפתחות הענף ומבחינת הניסיון אני לא חושב שיש לו מתחרים".

מכירת השליטה בנמל חיפה היא אחת ההפרטות הגדולות ביותר שנעשו בישראל עד היום. שוויו של הנמל הוערך לאחרונה ב-1.2 מיליארד שקל, הוא ממלא חלק מרכזי בתוכניות הפיתוח של העיר חיפה ונכס בעל חשיבות אסטרטגית למשק.

בממשלה יש מי שמייעד לנמל תפקיד מרכזי בקידום יחסי הסחר בין ישראל לרשות הפלסטינאית, לירדן ואף למדינות רחוקות יותר. מדובר בתוכנית "מסילות לשלום אזורי" שיזם ישראל כ"ץ ב-2017 כשר התחבורה ושבכוונתו להמשיך ולקדם בתפקידו הנוכחי כשר האוצר. התוכנית מציעה ליצור נתיב סחר עוקף הים האדום באמצעות חיבור מסילתי של נמל חיפה, תחילה לאירביד בירדן ומשם לאיחוד האמירויות, עומאן, סעודיה ובעתיד גם סוריה ועיראק.

רוד שואו בעיצומו של המשבר

ההליכים להפרטת נמל חיפה, שהתנהלו עד כה מתחת לרדאר, צפויים להעלות הילוך בשבועות הקרובים. בשבוע הבא אמורה הוועדה למכירת מניות המדינה לדון בהליך המכירה של הנמל שהכינה רשות החברות הממשלתיות, הגוף המקדם את הליכי ההפרטה. אם יאושר הליך המכירה תפורסם עוד החודש הזמנה לקבלת הצעות לרכישת הנמל. הצעות הרכש יוגשו לפי התוכנית בפברואר, לאחר כמה חודשי רוד-שואו במהלכם ינסו ברשות החברות לעניין מפעילות טרמינלים וגופי השקעה בינלאומיים.

במסגרת ההצעה הכספית יוענק בונוס משמעותי לחברות בעלות ניסיון בהפעלת נמלי מכולות. גם השתתפותם של גופים לוגיסטיים בינלאומיים תתקבל בעין יפה לאור תכניות הפיתוח העסקי השאפתניות. המועד לבחירת ההצעה הזוכה נקבע לאפריל 2021, והעברת הבעלות תתבצע חודש לאחר מכן.

מבין הצרות של נמל חיפה, הקורונה היא כנראה הקטנה ביותר. במהלך משבר הקורונה עבד הנמל במשך רוב הזמן בתפוקה של 100% ולעתים אף יותר. נמלי הים היו אחד הענפים העמידים ביותר במשבר האחרון, בניגוד גמור לקטסטרופה שחוו חברות התעופה. הלקח הזה עשוי להגדיל את האטרקטיביות של נמל חיפה עבור משקיעים שנמלטו מתחום ההובלה האווירית.

האיום העיקרי על נמל חיפה הוא כאמור נמל המפרץ המוקם מצפון-מזרח לו. התוכניות של חברת SIPG שתפעיל את הנמל החל מאמצע 2021 ולמשך 25 השנים הקרובות טרם נחשפו, אך לפי הערכות היא תעסיק בנמל לא יותר מ-300 עובדים. בנמל חיפה מועסקים כיום 1,070 עובדים ששכרם הממוצע מתקרב כ־33 אלף שקל לחודש ומציב אותם במקום הראשון בכל ענפי המגזר הציבורי.

החדשות הטובות הן שבתקופה הקרובה תמומש תוכנית פרישה לכ-200 עובדי דור א’, שלכל אחד מהם הוצעה חבילת שכר ותנאים בשווי של כ-2.5 מיליון שקל. 100 עובדים יקרים לא פחות השייכים למחלקת הים ייפרדו מהנמל כשמחלקת הים תעבור לחברת נמלי ישראל, בהתאם להסכם שנחתם לאחרונה.

מדובר בין היתר בנתבים המפורסמים ששכרם מגיע ל-80 אלף שקל לחודש ויותר. יתרת המזומנים בקופת הנמל עומדת כיום על כ-500 מיליון שקל (ועוד כ-200 המיועדים לפיצויי הפרישה לעובדים) והיא צפויה לגדול ב-180 מיליון נוספים שהמדינה תשלם לו תמורת מחלקת הים.

תוספת 2,000 דירות לפרויקט המגורים

הנמל הסיני החדש, נמל המפרץ, יוכל לעסוק אך ורק בפריקת מכולות. בניגוד לנמל חיפה הרדוד יחסית, נמל המפרץ יוכל לקלוט אוניות מכולה מהדור האחרון, שגדולות מכדי להיכנס לנמל חיפה. היתרון המרכזי הזה, לצד העלויות הנמוכות בכוח אדם, הניסיון הרב בהפעלת נמלים והציוד החדיש, אמורים להטות את הכף בתחרות בתחום המכולות בצורה ברורה לטובת הסינים ולפגוע קשות בהכנסות נמל חיפה בתחום המכולות.

נמל חיפה יוכל להתמודד עם הנמל הסיני בתחום המכולות רק בעוד 10 שנים, כשיושלם פרויקט ההקמה של רציף מים עמוקים שיאפשר גם לנמל לקלוט את אוניות הענק. העלות של הרציף, הנאמדת ב-1 עד 1.5 מיליארד שקל, תמומן באמצעות סיוע של כ-400 מיליון שקל מהמדינה ומכסף שהזכיין יתחייב להשקיע בנמל.

עד שיוכל להתמודד עם נמל המפרץ בתחום המכולות ינסה נמל חיפה לפתח תחומי פעילות נמלית אחרים, שאינם פתוחים לסינים, לפי תנאי הזיכיון הנוכחיים. מדובר בין היתר בתחום ספינות הנוסעים, הובלת כלי רכב. גם בתחום המטען הכללי (שאינו ארוז במכולות) יש לנמל מקום להתפתח ולהחזיר לעצמו פעילות שהפסיד בשנים האחרונות לנמל המספנות הפרטי.

תחום נוסף שצפוי להכניס לנמל פעילות רבה הוא הנדל"ן, פרויקט חזית הים (Waterfront) שמקדמים הממשלה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל ועיריית חיפה הוא אחד הפרויקטים העירוניים הגדולים ביותר שמתוכננים בישראל בשנים הקרובות - ולחברת הנמל יש חלק בבעלות עליו. מדובר בפרויקט מעורב של מגורים ושטחים מסחריים, בדומה לאלה שיש בברצלונה ובערי חוף אחרות בעולם.

מאחורי הקלעים מתנהלים דיונים בין הגורמים השונים לקראת עיבוי משמעותי של הפרויקט כשעל הפרק תוספת של כ-2,000 יחידות דיור ל-500 הדירות המתוכננות במתחם - תוספת שתאפשר לממן את שיקוע הרכבת פרויקט שהשלמתו תיצור חיבור של המתחם לעיר התחתית של חיפה.