הערב: נתניהו וכ"ץ יפגשו עם ראשי ארגוני העצמאיים; קריאות למרד מסעדנים ביום שלישי

מטרת הפגישה היא לדון בענפים שעדיין לא שבו לפעילות ובכללם ענף התיירות, ענף האירועים, המפיקים, המסעדנות ואחרים • ראשי ענף התיירות שואפים לצאת עם תוכנית עזרה לעסקים שנפגעו במשבר • חלק מבעלי המסעדות מודיעים כי לא יסגרו את המסעדות ביום שלישי

אלפים בהפגנת העצמאים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אלפים בהפגנת העצמאים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם הערב יושג פתרון ומתווה לסיוע לחברות עם מחזור של 100 מיליון שקל ויותר, הסגמנט שענף התיירות מזהיר שעשוי לקרוס? נציגים מענפים שונים ובהם ראשי ארגוני העצמאיים ייפגשו הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר האוצר ישראל כ"ץ. הפגישה נקבעה במהלך סוף השבוע האחרון שהיה עמוס במחאות ובהפגנות. אלה מתוכננות להימשך גם השבוע לרבות הפגנת המסעדנים שמתוכננת ליום שלישי הקרוב תחת הכותרת "זו לא הסעודה האחרונה".

מטרת הפגישה הערב היא לדון בענפים שעדיין לא שבו לפעילות ובכללם ענף התיירות, ענף האירועים, המפיקים ואחרים. מבחינת ענף התיירות המטרה היא לצאת עם תוכנית המיועדת לעסקים גדולים המגלגלים 100 מיליון שקל בשנה ומעלה. בענף סוכני הנסיעות מזהירים כי בלי סיוע לעסקים הללו, כבר בשבועות הקרובים נראה קריסה של משרדים.

לפי ההערכות כ-30 משרדים וחברות נסיעות המגלגלים מחזור של 100 מיליון שקל ויותר בחודש, אמונים על 80% מהפעילות בכלל הענף. לעסקים הללו, לא ניתן כל סיוע עד כה. "8,000 עובדים יאבדו את מקור פרנסתם אם לא יינתן סיוע מידי", אומר גורם בענף, "חברות לא יוכלו להחזיק מעמד כל עוד שהן במצב של אפס הכנסות מאז חודש מרץ. במצב כזה קריסה של חברות כבר בשבועות הקרובים היא בלתי נמנעת".

תרחיש הייחוס של משרד האוצר הוא שיש צורך בפתרון לתקופה של שנה לעוסקים בענף התיירות, כלומר שלפי הנחת היסוד, עד לסוף יוני 2021 לא צפויה פעילות משמעותית בענף התיירות והנסיעות.

בפגישה ישתתפו גם אשי תעשיית המסעדות, הברים והמועדונים, על רקע הכוונה להורות על סגירת הענף החל מיום שלישי הקרוב, בשעה 05:00 בבוקר. בפגישה שתתפו רונן מיילי מארגון הברים, תומר מור מארגון מסעדנים חזקים ביחד, אלירן ברדוגו מארגון המפיקים וחיים כהן מארגון המסעדות. חלק מן המשתתפים, הם גם ממארגני מחאה גדולה שתקיים ביום שלישי מול בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, מחאה תחת הכותרת "הסעודה האחרונה".

ברקע הדברים, חלק מבעלי המסעדות מודיעים כי הם מתכוונים להמרות את צו הסגירה ביום שלישי ולהישאר פתוחים, אלא אם הם יקבלו מן הממשלה פיצוי מראש.

ביום שישי לפנות בוקר בישיבת הממשלה הוחלט להורות על סגירה מיידית של כל המסעדות בארץ, החל מן השעה 17:00 באותו היום, אך ברחבי הארץ החלו מסעדות, אחת אחר השנייה, להודיע כי לא ימלאו אחר הצו, כיוון שההחלטה התקבלה ללא התייעצות עמם וגם לא שניתנה להם השהות להיפטר מן המלאי, דבר המהווה אובדן הכנסה גדול. בנוסף, פידיון סוף השבוע במסעדות הוא גבוה במיוחד.

תוך כמה שעות, ושעה לפני כניסת הצו לתוקף, החליטו נתניהו וגנץ לסגת מן ההחלטה והתירו למסעדות להיערך עד ליום שלישי. אולם התסיסה לא פסקה. גם לגבי סגירת המסעדות ביום שלישי הקרוב, קיימת מחלוקת כאשר מסעדות רבות ממלאות אחרי הוראות התו הסגול, מושיבות אנשים רבים בחוץ ושומרות על כללי ההיגיינה.

"אנחנו לא רוצים הלוואות"

כפי שפורסם ב"גלובס", במשרד האוצר מודעים לקושי שקיים בענף התיירות, שהיה הראשון להיפגע ממשבר הקורונה והאחרון כנראה להתאושש, ושם עמלו על גיבוש תוכנית סיוע ייעודית לענף. התוכנית המסתמנת תציע לעסקים לקבל הלוואה מהקרן לעסקים גדולים בערבות מדינה בשיעור של 75%. אלא שבענף שואפים לקבל מענקים ובתוך כך מביעים חשש כי בלי סיוע מידי, קריסות של משרדים גדולים יהיו בלתי נמנעות כבר בקרוב.

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות טלי לאופר אפשטיין אמרה ל"גלובס" עם הפרסום בשבוע שעבר כי "אנחנו לא רוצים הלוואות. הלוואה זה אלמנט משלים למענק שיכול לאפשר להחזיק את העסק. אני לא בטוחה שהעסקים אצלנו רוצים ויכולים ליטול הלוואה. אין ענפים שניזוקו כמונו. זה ענף שסגור ב-95% מהרגע הראשון וזה תקף קדימה לתקופה הבאה כש-80% ממנו לא קיבל שקל".

עוד היא הדגישה כי "בהגדרה של החברות שהמחזור שלהן גבוה מ-100 מיליון שקל, יש חברות שמגלגלות 110 מיליון שקל ויש גם שמגלגלות 700 מיליון שקל - בשני המקרים, נכון להיום החברות הללו לא זכאיות לשקל. לא מדובר בחברות עשירות וענקיות, זה ענף שמבנה העלויות שלו הוא של מחזורים גבוהים עם שיעורי עמלות ורווחיות מאוד נמוכים. זה שעסק מגלגל 200 מיליון שקל לא בהכרח יותר רווחי מדוכן פלאפל".

בענף סוכני הנסיעות מועסקים עשרות אלפי עובדים, רובם הגדול בחל"ת. עוד למעלה מ-200 אלף עובדים במעגלים נוספים, מתפרנסים מהענף בהיבט התיירות הנכנסת והיוצאת על רובדיה.