מועד הסגר על המסעדות קרב: אלה דרישות המסעדנים מנתניהו

ברקע הקריאות למרוד בהחלטת הממשלה ולפתוח את המסעדות ובתי הקפה גם ביום שלישי הקרוב, נפגשה הנהגת ענף המסעדות עם ראש הממשלה • בין דרישות המסעדנים: הפחתת ארנונה ומסים ולאפשר תו סגול להפעלת מסעדות וברים ב-35% תפוסה בתוך החלל הפנימי בדומה למלונות

סועדים יושבים במסעדות בתל אביב  / צילום: בר לביא, גלובס
סועדים יושבים במסעדות בתל אביב / צילום: בר לביא, גלובס

הנהגת ענף המסעדות והברים נפגשת בשעה זו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת על רקע ההחלטה לסגור את פעילות הענף החל מיום שלישי הקרוב. איגוד המסעדות העביר היום מסמך לקראת הפגישה ובו שורה ארוכה של דרישות עבור הענף, במטרה לנהל מו"מ מול ראש הממשלה בנוגע אליהן. ברקע נשמעות קריאות מצד מסעדנים למרוד בהחלטת הממשלה ולפתוח את המסעדות ובתי הקפה גם ביום שלישי הקרוב בניגוד להנחיות הממשלה.

במסמך קורא איגוד המסעדות לתקן את העיוותים הקיימים ולשפר את התוכניות הכלכליות הבאות לשם מה שהם מגדירים כ"מניעת קריסת תעשיית הברים והמסעדות בישראל". מדובר אמנם בדרישות מפליגות, אך ניכר כי הן בעיקר מהוות בסיס למו"מ שעתיד להתקיים בין הצדדים, ושאם הוא יתממש לשביעות רצונם של הנהגת המסעדנים, ניתן יהיה להעריך כי הם יצאו בקריאה לענף לסגור את המסעדות במועד המיועד.

בין הנקודות שהוצגו במסמך קוראים המסעדנים לאפשר תו סגול להפעלת מסעדות וברים ב-35% תפוסה בתוך החלל הפנימי בדומה למלונות, ולאפשר הושבה בחוץ בהתאם לתו הסגול שנקבע עם חזרתם לעבודה לפני קרוב לחודשיים.

המסעדנים דורשים גם להפחית את הקריטריון לקבלת פיצוי משיעור ירידה במחזור של 40% לפיצוי החל מירידה של 25%.

דרישה נוספת קוראת לביטול היטל עובדים בשיעור של 20% משכרם ברוטו בהוראת שעה לשנה. לפי התחשיב של האיגוד, העלות המשוערת של דרישה כזו היא כ-40 מיליון שקל.

דרישה נוספת היא ארנונה דיפרנציאלית המוצעת על-פי שתי מדרגות: ירידה במחזור של 25%-59% תזכה בהנחה של 50% בתשלום הארנונה, ואילו ירידה של 60% ומעלה תזכה בפטור מארנונה.

כמו כן, האיגוד קורא להפחתת ארנונה ומסים עירוניים בתקופה של ההגבלות, בהלימה לגודל העסק.

דרישה נוספת נוגעת לשכר שנדרשים המסעדנים לשלם לעובדים שהוצאו לחל"ת. כאן דורשים באיגוד תשלום לעובדים שנמצאים בבידוד מקופת המדינה, ולא על ידי המעסיק.

סוגיה נוספת נוגעת לשינוי החוק לתמרוץ החזרת עובדים כך שהמענק למעסיק ישולם בפעימה דו חודשית ויוארך עד לסוף 2021. בנוסף, דורשים באיגוד כי המקדמה בגין תשלום כל פעימה תועלה ל-70% מגובה התביעה.

סוגיה נוספת שמעלים המסעדנים היא סוגיית הטיפים - הם קוראים למציאת פתרון נקודתי מיידי לעניין חישוב הטיפים שאינם נכללו כשכר במסגרת הפעימות השונות, וזאת באמצעות שולחן עגול שיתכנס מידית ויכלול את נציגי האוצר, רשות המסים ונציגי המסעדנים.

דרישה נוספת היא ביטול אגרות שילוט ולילה עד סוף 2021.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון נרשמה סערה סביב ההחלטה לסגור את המסעדות ב"רגע האחרון". הממשלה הודיעה בשעות הבוקר כי על כל עסקי המסעדות להיסגר החל מהשעה 17:00. ההחלטה הזו שהתקבלה כאמור רק בשישי לפנות בוקר קוממה בעלי מסעדות ושפים מוכרים שיצאו ברשתות החברתיות ובתקשורת בהצהרות לפיהן ימשיכו להפעיל את המסעדות למרות ההנחיה על הסגר.

לטענת אותם מסעדנים, מדובר בהחלטה מקוממת שכן היא ניתנה ברגע האחרון לאחר שהם רכשו חומרי גלם ומלאי והביאו עובדים לעבודה, מה שיגרור הפסד כלכלי גדול עבורם. רק בסביבות השעה 16:15 פרסם משרד ראש הממשלה הודעה לפיה הסגירה תידחה ליום שלישי כדי לאפשר זמן הערכות. גם ההחלטה הזו גררה ביקורת, שכן מסעדנים שהתכוונו לכבד את ההנחיות שפרסמה הממשלה כבר מכרו חומרי גלם וסחורות במחירי הפסד, ביטלו הזמנות ללקוחות, והוציאו עובדים לחל"ת.

מאיגוד המסעדות נמסר אמש (א'): "הסתיימה הפגישה עם רה"מ ושר האוצר. בפגישה דרשנו לא לסגור את המסעדות, והבהרנו לרה"מ את ההשלכות של סגירת הענף וקריסתו. רה"מ הקשיב לטענותינו, אנחנו מצפים לקבל תשובות עד מחר. נמשיך מחר את ההידברות עם לשכתו, עלמנת למנוע את הסגירה".