מה גרם למאגר הפתרונות לקורונה להיתקע?

מייסד המאגר, מאיר פנסטר: "הממשלה הבטיחה כסף לפתרונות כאלה, אבל בסוף נתנה פחות מכפי שהובטח. התפתחות זו ציננה את ההתלהבות בעיקר באקדמיה, אבל גם בתעשייה"

מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

לפני כמה חודשים כתבנו על מאגר בעיות הקורונה שהקים מאיר פנסטר, ראש מחלקת מכשור רפואי בקבוצת ארליך, המתמחה ברישום פטנטים וקניין רוחני. המאגר נועד לחבר בין מתנדבים מעולם הרפואה, הטכנולוגיה והטכנולוגיה הרפואית, שביקשו לתרום למציאת פתרון לווירוס. כולם היו חדורי מוטיבציה, אבל אז שכך הגל הראשון, והעבודה על הפתרונות נראתה מיותרת. כשהתברר שלא כך הם פני הדברים, היה קשה להשיב את המוטיבציה,  אומר פנסטר. לא רק המתנדבים לא גילו אותה התלהבות, גם המערכות הרפואיות. 

"המאגר שלנו ריכז הגדרות לבעיות שלהערכתנו ניתנות לפתרון תוך זמן קצר יחסית", אומר פנסטר. "אבל לשם פתרון הבעיות יש לדאוג שמערכות הבריאות והמהנדסים יעבדו יחד. אני מכיר מקרה אחד שבו היזם ממשיך להתקשר לבית החולים במטרה לקדם פרויקט על פי צורך שהם הגדירו, אבל הם פשוט לא עונים לו. במקרה אחר, הפרויקט מתקדם אך לאט מאוד. במקרה נוסף, המהנדסים והרופאים נלהבים, אך הם זקוקים לעזרת מעבדה ומתקשים לגייס אותה.

"הממשלה הבטיחה כסף לפתרונות כאלה, אבל בסוף נתנה פחות מכפי שהובטח. התפתחות זו ציננה את ההתלהבות בעיקר באקדמיה, אבל גם בתעשייה. שמעתי תלונות על כך מכמה אנשים. ולאור המצוקה הכלכלית, סטארט-אפים ומהנדסיהם ניתבו את מאמציהם חזרה לעשיית כסף".

לדברי פנסטר, יש עדיין מי שממשיכים לעבוד על פתרונו שונים, אבל לא בקצב "חירומי". התזוזה מהירה בפרויקטים שבהם נראה שיש אפשרות להרוויח כסף מההמצאה. 

"גם אני לא כזה צדיק", מודה פנסטר. "ברגע שראיתי שקריסת מערכת הבריאות נמנעה ושיש לנו כלים - כמו סגר - למנוע אותה, הרגשתי פחות לחץ לקדם את המיזם. עם זאת, חיכיתי שהמצב יירגע עוד יותר, כדי לקדם מיזם לשיפור המצב ביחידות לטיפול נמרץ, בלי קשר לקורונה, על בסיס מה שלמדנו בתהליך הזה".

פנסטר עדיין סבור שיש להקים גוף המתכלל מו"פ מהיר וחירומי בבתי החולים. "אנחנו עדיין מקווים שיוקם גוף כזה בכל בית חולים, שיכול לפתוח את מגוון צווארי הבקבוק שקיימים. אני לא חושב שהמוסדות הרפואיים עשו את השינוי הדרוש כדי להטמיע בהם פתרונות מהירים, ומבחינת החברות, המניע הוא שוב - כסף".