הקרב על המגבלות נמשך: המסעדות נסגרו ב-05:00 עד לדיון בוועדת הקורונה

איגוד המסעדות מתנגד ליוזמה שתאפשר ישיבה מחוץ למסעדות תחת מגבלה של 50 איש • יו״ר האיגוד: ״אני צופה פה מרד של מאות מסעדות על רקע ההחלטה״

תנועה דלה של קונים במסעדות ובתי הקפה בארץ / צילום: כדיה לוי, גלובס
תנועה דלה של קונים במסעדות ובתי הקפה בארץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

הבוקר צפויה לאשר ועדת הקורונה את ההגבלות לענף המסעדות שכוללות אישור לעד 50 איש בחוץ בלבד, כשהישיבה בפנים אסורה. זאת בניגוד למתווה שהציעה הנהגת המסעדנים של ישיבה ב-35% מהחלל הפנימי, וכ-30 איש בחיצוני. יו״ר איגוד המסעדות טען הלילה: ״אני צופה פה מרד של מאות מסעדות על רקע ההחלטה״. 

המסעדות נסגרו ב-05:00 בבוקר, וככל הנראה ייפתחו מחדש בעוד מספר שעות לכשתתכנס ועדת הקורונה.

בשיחה עם "גלובס" אומר יו"ר איגוד המסעדות: "הודענו למנכ"ל משרד רה"מ שאנחנו מתנגדים למתווה הזה. זה מתווה שמנציח את שגיאות העבר, וקובע תפוסה כללית ללא קשר לגודל המקום כמו באיזשהו בזאר טורקי. אנחנו לא יכולים לקבל מתווה כזה שמפלה אותנו לעומת המלונות שיכולים להושיב 35% מהחלל הפנימי בחדרי האוכל, ולנו מסיבה לא ברור לא מאפשרים זאת".

המסעדן חיים כהן אמר על רקע הדברים בשיחה עם "גלובס": "המתווה של 50 לקוחות נקבע שרירותית. כנראה חישבו שאם לפי המתווה הקודם היו להם 20 איש בפנים ו-30 איש בחוץ, אז אמרו - נוציא את ה-20 החוצה וככה יהיו להם 50. אם ככה מתקבלות החלטות, אז יש בעיה גדולה. המתווה הרצוי הוא כמו של המלונות - 35% בפנים וישיבה בחוץ".

התקווה של האיגוד היא כי יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שמתנגדת למתווה, תפעל לאשר את המתווה שהציע איגוד המסעדות, שמדבר על 35% משטח החלל הפנימי, לצד הושבה בחוץ לפי מתווה התו הסגול הקיים.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון נרשמה סערה סביב ההחלטה לסגור את המסעדות ב"רגע האחרון". הממשלה הודיעה בשעות הבוקר כי על כל עסקי המסעדות להיסגר החל מהשעה 17:00. ההחלטה הזו שהתקבלה רק בשישי לפנות בוקר קוממה בעלי מסעדות ושפים מוכרים שיצאו ברשתות החברתיות ובתקשורת בהצהרות לפיהן ימשיכו להפעיל את המסעדות למרות ההנחיה על הסגר.

לטענת אותם מסעדנים, מדובר בהחלטה מקוממת שכן היא ניתנה ברגע האחרון לאחר שהם רכשו חומרי גלם ומלאי והביאו עובדים לעבודה, מה שיגרור הפסד כלכלי גדול עבורם. רק בסביבות השעה 16:15 פרסם משרד ראש הממשלה הודעה לפיה הסגירה תידחה ליום שלישי כדי לאפשר זמן הערכות. גם ההחלטה הזו גררה ביקורת, שכן מסעדנים שהתכוונו לכבד את ההנחיות שפרסמה הממשלה כבר מכרו חומרי גלם וסחורות במחירי הפסד, ביטלו הזמנות ללקוחות, והוציאו עובדים לחל"ת.

באיגוד המסעדות הצהירו הערב, "אנו מתנגדים למתווה החדש כפי שצפוי להיות מובא הערב לאישור הממשלה. העברנו לרה"מ הצעה למתווה דומה לזה שאושר לבתי המלון ומאפשר להושיב בחלל הפנימי קהל בתפוסה של 35%, ובשטח החיצוני על פי התו הסגול הקיים. המתווה המוצע, איננו לוקח בחשבון את נתוני ההדבקה הנמוכים במסעדות, ומציע מודל שלא קיים באף מקום בעולם. למיטב ידיעתנו גם יו"ר ועדת קורונה בכנסת ח"כ יפעת שאשא ביטון, מתנגדת למתווה המוצע".