כמה שוות ההחזקות של ממציא הביטקוין? קרוב ל-11 מיליארד דולר, לפי מחקר חדש

דוח חדש מגלה כי 1,125,150 מטבעות ביטקוין הונפקו על ידי סטושי נקמוטו ב-17 החודשים הראשונים של כריית הביטקוין, בין ינואר 2009 למאי 2010 • הממציא האלמוני ביזבז רק 907 מהביטקוינים שכרה

יריד ביטקוין בניו יורק / צילום: Mark Lennihan, Associated Press
יריד ביטקוין בניו יורק / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

סטושי נקמוטו, הממציא האלמוני של המטבע הדיגיטלי ביטקוין, הנפיק 1,125,150 ביטקוינים באמצעות כריית ביטקוין ב-17 החודשים הראשונים לפעילותה של רשת הביטקוין - כך עולה מדוח שהתפרסם ביום שני האחרון על ידי אתר Whale Alert. מחבר הדוח מעריך כי נקמוטו החזיק ברשת של לפחות 48 מחשבים ששימשו לכריית ביטקוין, עם מחשב אחד שבו ניהל את כל התהליך.

כריית ביטקוין היא תהליך חישובי מבוזר, שמסייע לשמור על ביטחונה, אמינותה ויציבותה של רשת המטבע הדיגיטלי. בתהליך זה גם מתקבל אישור על כל העברה של ביטקוין וגם נוצרים מטבעות חדשים. הכרייה מתבצעת על ידי רשת של מחשבים (מכונות כרייה), המצוידים בשבבים ייעודים (ASIC).

אתר Whale Alert מוכר היטב בקהילת הקריפטו העולמית בזכות המעקב שלו אחרי תנועות מטבע ברשת הביטקוין והעדכונים שהוא מפרסם על אודותיהן בטוויטר ובטלגרם. אתר Whale Alert ("התראת לווייתן" בעברית, שכן "לווייתן" הוא הכינוי לבעלי החזקות גדולות במיוחד במטבעות קריפטו) היה אחד הראשונים שהבחינו במאי האחרון בתנועה נדירה של מטבעות ביטקוין שנכרו בימיה הראשונים של רשת הביטקוין - מטבעות שרבים בקהילת הקריפטו סברו כי הם שייכים לנקמוטו.

המחקר של Whale Alert הצליח לזהות כי 22,503 מבין 54,316 הבלוקים הראשונים בבלוקצ'יין של ביטקוין נכרו על ידי נקמוטו, מינואר 2009 ועד למאי 2010. בין אותם בלוקים שכרה ממציא הביטקוין, בוצעו העברות מטבע מ-50 בלוקים, כולל העברה של 10 ביטקוינים למהנדס התוכנה האמריקאי האל פיני (Hal Finney), אחד התומכים הראשונים ברשת הביטקוין, שהלך לעולמו באוגוסט 2014, בעקבות מחלת ניוון השרירים הקשה ALS (המוכרת גם בשם "מחלת לו גריג", על שמו של שחקן הבייסבול האמריקאי שלקה בה בשנות ה-30 של המאה שעברה).

נקמוטו החזיק ב-60% מכוח הכרייה ברשת

"הצלחנו לבצע את האומדן המדויק ביותר של מספר הבלוקים שנכרו ומספר הביטקוינים שהוחזקו על ידי סטושי", נכתב בדוח המחקר שפרסם Whale Alert ביום שני. "1,125,150 ביטקוינים נכרו עד לבלוק 54,316, עם שווי כולל של ביטקוינים שלא הוצאו המוערך בלפחות 10.9 מיליארד דולר, נכון לשווי השוק היום". ביום שבו התפרסם הדוח, נסחר ביטקוין בטווח המחירים שבין 9,137 דולר ל-9,214 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחיר הביטקוין שומר החודש על יציבות יחסית, אחרי שעלה בכ-27% מתחילת השנה.

המחקר של Whale Alert נשען על מחקר קודם, שערך ב-2013 החוקר סרג'יו דמיאן לרנר, מנהל החדשנות של חברת IOV Labs, ובו הבחין לראשונה בתבנית ייחודית המשמשת לזיהוי הביטקוינים של נקמוטו. על פי אותו מחקר, אין כל תווית שיכולה לזהות את הבלוקים של ביטקוין שנכרו על ידי נקמוטו, אבל יש תבנית ברורה שמקשרת בין הרבה בלוקים של ביטקוין, כולל בלוקים שידוע כי נכרו על ידי ממציא הביטקוין. לרנר העריך כי מספר הביטקוינים המוחזקים על ידי נקמוטו הוא כ-1.1 מיליון, אף כי לא ציין מספר מדויק.

אתר Whale Alert טוען בדוח שפרסם השבוע כי גילה פרטים נוספים על אותה תבנית שאפשרה לזהות בלוקים שנכרו על ידי נקמוטו, ולהבחין בינם לבין בלוקים שלא נכרו על ידי ממציא הביטקוין. "ממצאים אלה אפשרו לנו לשלול עוד בלוקים שלא נכרו על ידי סטושי, והם סיפקו לנו תמונה ברורה יותר, שהיתה חשובה במיוחד ברמות גבוהות יותר של בלוקים, שבהן פעילות הכרייה ברשת גדלה באופן מהותי", נכתב בדוח.

הדוח מייחס בסך הכל לנקמוטו כרייה של 22,503 בלוקים של ביטקוין - כולם נמנים עם 54,316 הבלוקים הראשונים בבלוקצ'יין של ביטקוין. מחבר הדוח מעריך כי נקמוטו ביזבז רק 907 ביטקוינים (שבתקופה שבה הוצאו היו שווים פחות מ-9 דולרים, ואילו כעת שווים כ-8.4 מיליון דולר) בסך הכול, והשאיר בידיו החזקה של 1,122,693 ביטקוינים (בשווי נוכחי של 10.4 מיליארד דולר).

מדוע סטושי נקמוטו כרה כל כך הרבה ביטקוינים? Whale Alert מצא כי ממציא הביטקוין הקפיד על כוונון ממושך של כוח העיבוד ברשת של 48 המחשבים שבהם השתמש לכרייה, כדי להבטיח שהוא יכרה 3.6 בלוקים בממוצע בשעה. בדרך זו החזיק נקמוטו ב-60% מכוח הכרייה ברשת הביטקוין. הדוח מצביע על כך שכוח החישוב שבו החזיק נקמוטו הספיק להגנה על רשת הביטקוין (מניעת תקיפה של 51% על הרשת), אבל גם איפשר במקביל לכורים אחרים להשתתף בתהליך כריית הבלוקים.

לאחר שרשת הביטקוין צמחה ועוד כורים הצטרפו אליה, נראה כי במאי 2010 הפסיק נקמוטו להשתתף בכריית הביטקוין. "התזמון של הפסקת הכרייה, אופן פעולת הכרייה, הירידה השיטתית במהירות הכרייה ומיעוט ההוצאות של ביטקוין, כל אלה מצביעים על כך שסטושי היה מעוניין אך ורק בצמיחת הרשת שהקים ובהגנה עליה", קובע הדוח של Whale Alert. מחבר הדוח מעריך כי סביר להניח שהון הביטקוין העצום של סטושי נקמוטו כלל לא יבוזבז אי פעם. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.