לראשונה מאז פרוץ הקורונה: ירידה בהיקף המשכנתאות הדחויות

היקף ההלוואות בגרייס ירד בחודש יוני מ-94 מיליארד ל-81 מיליארד שקל, והוא מהווה כחמישית מכלל יתרת החוב של הציבור בגין משכנתאות • רוכשי הדירות במחיר למשתכן המשיכו להוות חלק משמעותי מהמשכנתאות שנלקחו בחודש יוני

לראשונה מאז פרוץ הקורונה: ירידה בהיקף המשכנתאות הדחויות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
לראשונה מאז פרוץ הקורונה: ירידה בהיקף המשכנתאות הדחויות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

האם שינוי במגמת דחיית החזרי המשכנתה? נתוני בנק ישראל מראים, כי לראשונה מאז פרוץ הקורונה נרשמה בחודש יוני הקטנה בממדי יתרת החוב של בציבור לבנקים למשכנתאות, בגין הלוואות דחויות ("גרייס"). התופעה יכולה להיות מיוחסת לזה, שחלק מהלווים שהחליטו לדחות את החזרי המשכנתאות שלהם ב-3 חודשים, בעקבות פרוץ הקורונה, שבו לשלם את ההחזרים החודשיים כרגיל.

בחודש יוני היקפי המשכנתאות שהציבור לווה מהבנקים הגיעו ל-6 מיליארד, היקף שדומה להיקפי המשכנתאות לחודשים שקדמו לקורונה, ינואר ופברואר השנה. הציבור הבולט בלקיחת משכנתאות הם רוכשי הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן, ששיעורם בחודשים האחרונים הגיע ל-15-17% מכלל היקפי המשכנתאות שנלקחו. בחודש יוני נלקחו 1,770 משכנתאות עבור דירות במחיר למשתכן, מספר נמוך אמנם ממספר ההלוואות שנלקחו לפני פרוץ הקורונה, אך הרבה יותר מאשר בחודשי הקורונה הראשונים.

הממצאים של היקף המשכנתאות וכמות המשכנתאות במחיר למשתכן תואמים את הנתונים הארעיים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם בחודש יוני השנה מספר העסקאות לרכישת דירות הגיע לכמות דומה לזו של יוני 2019.

ואולם כאמור הממצא החשוב ביותר הוא ממדי דחיית המשכנתאות, שכן מדובר בתופעה שמעידה על סוג של מצב רוח לאומי. בעקבות פרוץ הקורונה, יצא בנק ישראל עם הנחיה, שאיפשרה ללווי משכנתאות לדחות את ההחזרים החודשיים שלהם ב-3 חודשים. מאוחר יותר התקופה הוארכה בעוד 3 חודשים, ואילו כיום יש מספר מסלולי אורכות, שחלקם מאפשרים דחייה גם עד לסוף השנה. בחודשים מרץ ואפריל נרשמה בהלה גדולה בציבור, וכ-130 אלף משקי בית החליטו לדחות את החזרי המשכנתאות. מאז חלה התמתנות גדולה בקצב ההרשמה ועד לאמצע יוני מספר משקי הבית הדוחים הגיע ל-כ-142 אלף.

ככל הנראה, חלק מדוחי ההחזרים מהמחזור הראשון החליטו לחזור ולשלם את החזרי המשכנתה כסדרם, מה שגרם לירידת החוב בהלוואות גרייס מ-94 מיליארד ל-81 מיליארד (כ-14%). ואולם עדיין שיעור ההלוואות הדחויות מוסיף להיות גבוה ומגיע לכחמישית מכלל יתרת החוב של הציבור בגין משכנתאות.

הנקודה, שבחודש יוני הציבור היה באופוריה, בעקבות ההכרזות הממשלתיות, שלפיהן נצחנו את הקורונה. השאלה הגדולה היא, מה קרה בחודש יולי, שבו תושבי המדינה שבו אל המציאות הבעייתית של מגיפה משתוללת, אל מול התנהלות מקרטעת ומזגזגת של הממשלה.