זום רוצה להביא את המשרד הביתה ומתחילה למכור מסכים

כשהיא נישאת על גלי הפופולריות בהשפעת הקורונה, זום תצא בחודש הבא עם קו של מכשירים שיאפשרו שיחות ועידה מהסוג שלקוחות עסקיים התרגלו אליהן במשרד

ממשיכה להתמקד בעסקים: זום משיקה את Zoom for Home לשיפור שיחות הוועידה מהבית  / צילום: חברת זום
ממשיכה להתמקד בעסקים: זום משיקה את Zoom for Home לשיפור שיחות הוועידה מהבית / צילום: חברת זום

מגפת הקורונה העולמית הפכה את זום לנוכחת במיליוני משקי בית. כעת, ספקית שיחות הוועידה מהמרת שהיא תישאר שם לטווח הארוך, כאשר העבודה מרחוק תעבור למודל בר-קיימא.

זום הציגה ביום רביעי שעבר את Zoom for Home, קו של מכשירי שיחות וידיאו מיוחדים להפיכת התוכנה שלה לקלה יותר לעובדים מהבית. המוצר הראשון משלב את תוכנת שיחות הווידיאו עם מסך מגע של 19 אינץ', עם שלוש מצלמות זווית רחבה ומערך של שמונה מיקרופונים שמספק קישורי וידאו ואודיו ברורים. הוא מיועד לתת לאנשים את סוג שיחות הוועידה שהקולגות שעובדים מהמשרדים נהנים ממנו, אמרה החברה.

המכשיר הראשון של Zoom for Home, שיגיע לשוק בחודש הבא, מיועד לשבת על דסק לצד הלפטופ של המשתמש. תוכנת זום שרצה על המכשיר תשולב ללוח השנה של המשתמש, כדי שהוא יוכל לקבל פגישות כשהן מתקיימות או שיחות שנכנסות, כמו טלפון. ציוד נוסף שמפותח על ידי שותפות אחרות נמצא בצנרת, אמר גל. 

"אנשים רבים יושבים בבית בפגישות יומיומיות של זום. הם מעדיפים לא להשתמש בלפטופ לכל הפגישות האלו", אמר עודד גל, מנהל המוצרים הראשי של זום.

המכשיר, שמיוצר על ידי חברה שמשתפת עם זום פעולה, הוא המוצר החדש הראשון שזום חשפה כדי לנסות למנף את הפופולריות הפתאומית שלה. בעבר, זום שימשה בעיקר לפגישות וידיאו מבוססות משרד, אך השימוש בה נסק בחודשים האחרונים גם לעבודה מרחוק וגם לשמירה על קשר עם חברים ומשפחה. מספר המפגשים בזום ביום ממוצע נסק מ-10 מיליון בסוף 2019 ל-300 מיליון באפריל השנה.

תקלות אבטחה עיכבו את הפיתוח

למרות שהוא מיועד לשימוש ביתי, הציוד החדש עדיין מכוון בעיקר ללקוחות עסקיים, אמר גל. מסך הווידיאו הראשון שהחברה מציעה בא עם תג מחיר של 599 דולר, שהוא כנראה גבוה מדי למשתמשי זום לא קבועים.

זום התחילה לעבוד על היצע המשרד הביתי שלה לפני המגפה, במאמץ לענות על בקשות של לקוחות עסקיים רבים. כשהנגיף העביר אנשים לעבודה מהבית, החברה האיצה את הפרויקט, לאור הביקוש הפוטנציאלי הצפוי הגדול יותר, אמר גל. היא עיכבה לזמן קצר את הפיתוח כשהיא התמקדה בתיקון תקלות אבטחה בתוכנה שלה בעקבות השימוש המאסיבי בימי המגפה.

גל אמר שהמוצר החדש יוכל גם לעזור לאנשים ללמד איך להשתמש בזום, כאשר מחוזות, בתי ספר ואוניברסיטאות מודיעים שהם יעברו להוראה מרחוק בסתיו.

מאבק משפטי מול סיסקו ומיקרוסופט

הפופולריות של זום במגפה הנחיתה את החברה בת תשע השנים לתוך מאבק תאגידי לוהט על לקוחות מול יריבות גדולות בהרבה, כולל מיקרוסופט וסיסקו. מיקרוסופט משווקת באגרסיביות את תוכנת Teams שלה והיא השיקה תכונות דומות לזום, כולל רקע וירטואלי לפי הזמנה ואפשרות ליותר משתמשים להופיע על המסך בו זמנית. לסיסקו יש כבר מערכת חומרה לשיחות וידאו, עם שירות שנקרא Webex.

החודש השיקה זום שירות מנויי חומרה שאורז חומרה של יצרנים אחרים עם התוכנה שלה - תחילה בארה"ב ואחר כך בחו"ל.

היוזמות הללו עדיין מאפשרות למיליוני אנשים להשתמש בזום בחינם, דבר שמשית עלויות על החברה, גם מאותם מיליונים שלא משלמים. עלות ההכנסות של זום - מה שהיא מוציאה כדי לנהל את מרכזי הנתונים שלה ומשלמת לספקיות ענן כמו אמזון ואורקל על נפח נוסף - גדלה ביותר מפי ארבע מהשנה הקודמת ל-104 מיליון דולר ברבעון שעבר, כאשר המכירות נסקו ל-328 מיליון דולר.

המנכ"ל אריק יואן אמר שהוא רוצה להישאר ממוקד בעיקר במשתמשים עסקיים. כשזום ספגה ביקורת על תקלות האבטחה שלה במהלך המגפה, יואן אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" ש"אנחנו מקווים שנוכל לחזור ללקוחות העסקיים אחרי זה".

זום לא תייצר את החומרה הביתית, והיא עובדת עם ספקיות צד שלישי. היא פיתחה במשותף את המסך הראשון עם DTEN, חברת ציוד מסן חוזה שמייצרת בסין, מסרה זום.

הקשרים של זום לסין ריכזו לאחרונה תשומת לב מחשש שנתונים עלולים להגיע לממשלת סין. החברה אומרת שבייג'ין מעולם לא ביקשה מידע על משתמשים זרים.