שאיפה לצמיחה: האם שוק הקנאביס העולמי יממש את הפוטנציאל שלו?

פתיחת שוק הקנאביס לשימושי פנאי מזכירה לרבים את סיום "תקופת היובש" בארה"ב • השינויים בדעת הקהל ופוטנציאל הצמיחה של השוק הופכים את מגזר הקנאביס להשקעה אטרקטיבית, בעיקר בשלביה ההתחלתיים

מתקן לגידול קנאביס בקליפורניה. רק ב־11 מדינות בארה”ב קיימת לגליזציה מלאה (רפואי ופנאי) של קנאביס / צילום: Jay Calderon/The Desert Sun, רויטרס
מתקן לגידול קנאביס בקליפורניה. רק ב־11 מדינות בארה”ב קיימת לגליזציה מלאה (רפואי ופנאי) של קנאביס / צילום: Jay Calderon/The Desert Sun, רויטרס

תעשיית הקנאביס תמיד הציתה את דמיונם של משקיעים רבים ברחבי העולם. מלבד התכונות הבריאותיות של הצמח המופלא, המכונה גם "הזהב הירוק", התעשייה לשימושי פנאי מגלגלת הרבה מאוד כסף. כמה כסף בדיוק? קשה לקבוע, אבל ניתן לאמוד זאת על סמך הפרסומים של מדינות אחרות שהתירו את השימוש בקנאביס לבגירים.

בתחילת 2014 הייתה מדינת קולורדו שבמערב ארה"ב בין המדינות הראשונות שהעבירו חוק המאשר מכירה קמעונאית של קנאביס לשימוש פנאי. על פי הנתונים בקולורדו, היקף המכירה החוקי של קנאביס לשימוש פנאי במדינה (שהתחיל בינואר 2014) הסתכם ב-14 מיליון דולר בחודש בתחילת הדרך, והגיע באפריל האחרון לסכום של יותר מ-112 מיליון דולר בחודש, המשקף צמיחה שנתית ממוצעת של 939%.

אם לא די בכך, ההכנסות ממסים ורישיונות של מדינת קולורדו מתעשיית הקנאביס נהפכו למקור הכנסה משמעותי מאוד, ועל פי נתוני רשות המסים של המדינה, ההכנסות הסתכמו ליותר מ-300 מיליון דולר ב-2019 בלבד, וליותר מ-1.3 מיליארד דולר על בסיס מצטבר מאז הלגליזציה ב-2014. היקף כל מכירות הקנאביס בקולורדו מאז הלגליזציה הסתכמו ב-8.4 מיליארד דולר.

ההוצאה הצרכנית העולמית על קנאביס
 ההוצאה הצרכנית העולמית על קנאביס

השפעת חוק היובש על שוק האלכוהול

איסור השימוש בקנאביס למטרות פנאי מזכיר לרבים את "תקופת היובש" בארה"ב בין השנים 1920-1933. החוק, שהיה גם אז שנוי במחלוקת, אסר על ייצור, יבוא ומכירה של משקאות אלכוהוליים בכל רחבי ארה"ב. הסיבה לכך הייתה הגנה על בריאות האזרחים ועל מוסר הציבור.

על פי מחקרים, בעקבות האיסור על שתיית האלכוהול בארה"ב, איבד הממשל האמריקאי הכנסות מסים של 11 מיליארד דולר. כמו כן, אלפי אזרחים אמריקאים איבדו את מקומות העבודה שלהם. ביטול האיסורים לקראת סוף 1933 היה אחד המניעים להתעוררותה של הכלכלה הגדולה בעולם. רק כדי לסבר את האוזן, הכנסות הממשל הפדרלי ממסים בשנה שלאחר ביטול החוק (1934) הסתכמו בכ-1.35 מיליארד דולר רק מפעילות הקשורה במשקאות אלכוהוליים. סכום זה ייצג מחצית מהכנסות המסים של הממשל הפדרלי בשנה זו.

כמו כן, לאחר ביטולו של חוק היובש, חזרו אלפי עובדים למעגל התעסוקה בתעשיית האלכוהול האמריקאית. הדבר הכפיל את יצירת מקומות העבודה במשק האמריקאי, גם בענף החקלאות המספק חומרי גלם לתעשייה, גם בענף הקמעונאות של תעשיית המשקאות האלכוהוליים (חנויות ממכר, ברים ומסעדות), וגם בענף בתי מרקחת ובעבודות הפקידותיות הקשורות לתחום.

נכון להיום, רק ב-11 מדינות בארה"ב קיימת לגליזציה מלאה (רפואי ופנאי) של קנאביס. הלגליזציה של הקנאביס בשאר מדינות ארה"ב עשויה להניב ב-2025 הכנסות ממסים של 132 מיליארד דולר ולייצר יותר ממיליון משרות חדשות במדינה.

ב-2019, המכירות הגלובליות של קנאביס (באופן חוקי) הסתכמו ל-15 מיליארד דולר - גידול של 36% בהשוואה לשנה הקודמת, אבל עדיין פחות מ-10% מההערכות לגבי היקף השוק כולו, שמסתכם ב-160 מיליארד דולר. לכן, בהתחשב בשינוי בגישה כלפי הקנאביס, לחברות הפועלות באופן חוקי בכל חלקי שרשרת הערך של הקנאביס, יש פוטנציאל צמיחה גבוה.

שוק ההון לא עומד מנגד

נהוג לומר שהבורסות משקפות את הכלכלה, ואם נבדוק על פי מדד זה, נכון להיום, יש מספר לא קטן של חברות ציבוריות שפועלות בתחום הקנאביס, שמניותיהן נסחרות הן בבורסת תל אביב והן בבורסות שונות ברחבי העולם, ובראשן הבורסות של וול סטריט.

מובילת התחום בקרב החברות הציבוריות היא ללא ספק חברת GW Pharmaceutical (סימול: GWPH), שפועלת בתחום הקנאביס הרפואי ונסחרת מאז אפריל 2013 בבורסת נאסד"ק לפי שווי שוק נוכחי של יותר מ-4 מיליארד דולר. GW פיתחה תרופה בשם Epidiolex, שמיועדת לטיפול בהתקפים אפילפטיים, שמרכיביה הם חומרים הנגזרים מקנאביס. GW היא בעלת התרופה היחידה מקנאביס שאושרה עד כה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA.

GW איננה החברה היחידה הפועלת לניצול הזדמנויות בתחום הקנאביס הרפואי. טווח ההתוויות הרפואיות שניתן לטפל בהן באמצעות קנאביס רפואי, כולל מחלות נוירולוגיות, פסיכיאטריות וגסטרולוגיות, וכן מחלות הקשורות במערכת החיסון ובעיות כאב כרוני - והאפשרויות הרבות בתחום מושכות אליו המון חברות, ובהן גם חברת טבע הישראלית.

נוסף על כך, הפעילות בתחום של קרנות הון סיכון, שנחשבות לאינדיקטור מוביל המשקף את הפוטנציאל הנסתר בשווקים, מאשרת את ההערכות הגבוהות לגבי שוק הקנאביס בעתיד. על פי נתוני Pitchboook, בשנת 2019 התבצעו 307 עסקאות השקעה של קרנות הון סיכון ב-277 חברות שפעילותן קשורה בקנאביס, בסכום כולל של 2.62 מיליארד דולר.

מעטים הם המקרים שבהם הרגולציה השתנתה באופן כה דרמתי ובמהירות שהובילה את התעשייה לגלגל הון בהיקפים של מיליארדי דולרים בתוך זמן כה קצר. נוסף על כך, השינויים בדעת הקהל והפוטנציאל הגדול של השוק הופכים את הקנאביס, לדעתי, להשקעה אטרקטיבית בשלביה ההתחלתיים.

ליברליזציה של הרגולציה

מקבלי ההחלטות של מדינת ישראל יכולים לשאת עיניהם אל קנדה, שבאוקטובר 2018 נהפכה למדינה הראשונה בין מדינות ה-G-7 שהתירה באופן מלא שימוש בקנאביס לשימוש פנאי למבוגרים, על רקע השינוי שחל בדעת הקהל לכיוון קבלה גדולה יותר של השימוש בקנאביס.

שיעור צרכני הקנאביס בקנדה מתוך אוכלוסיית הבגירים צמח מרמה של 54% בסוף 2018 ל-63% נכון לסוף 2019. מכירות הקנאביס בקנדה במרץ 2020, על פי הגוף הרגולטורי Health Canada, הסתכמו ב-132 מיליון דולר - גידול של 197% בהשוואה לאותה תקופה ב-2019.

נוסף על כך, מקסיקו וניו זילנד עשויות להיות המדינות הבאות שיעברו תהליך של לגליזציה של קנאביס לשימוש פנאי. מקסיקו מתכוונת להציע לגליזציה עד לסוף השנה, כפי שנקבע על ידי בית המשפט העליון במדינה, וניו זילנד עתידה לערוך משאל עם לגבי הלגליזציה של קנאביס בספטמבר 2020.

המגמות לטווח הארוך מצביעות על ליברליזציה של הרגולציה על השימוש בקנאביס, אבל הדרך לשם לא תהיה כה פשוטה. ואולם, למרות הסיכונים הפוטנציאליים, אנחנו בחברת תעודות הסל Global X ETFs ממליצים על חשיפה להשקעות בסקטור הקנאביס באמצעות מדדים. 

הכותב הוא מנכ"ל Global X ETFs, חברת תעודות הסל המובילה בארה"ב. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך