רוני גמזו | פרשנות

מבוכה או טקטיקה: מה עומד מאחורי המינוי של רוני גמזו לפרויקטור הקורונה, ולמה הסיכוי לסגר הולך ומתרחק

שורה של סימני שאלה מרחפים מעל מינוי הבזק של מנכ"ל איכילוב לפרויקטור הקורונה, אבל דבר אחד אפשר להגיד כמעט בוודאות: הבדלי הגישות בינו ובין פרופ' ברבש מלמדים כי הסיכוי לסגר מלא קטן (לפחות בינתיים) • האם מדובר בחדשות טובות, והאם בכלל מדובר במינוי קבוע?

פרופסור רוני גמזו \ צילום: איל יצהר
פרופסור רוני גמזו \ צילום: איל יצהר

לאחר שפרופ' גבי ברבש הסיר את מועמדותו לתפקיד מנהל משבר הקורונה, הודיעו באישון לילה ראש הממשלה ושר הבריאות על מינויו לתפקיד של פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות. עדיין לא ידוע מה תהיינה סמכויותיו של גמזו במטה השליטה במגפה, ומהם הנושאים שעליהם יופקד. כפי שהסביר הבוקר (ה') לעובדיו, "השבתי מיד בחיוב. זהו משבר רפואי, כלכלי וחברתי; אני לא שואל שאלות במצב שכזה - פשוט מגיע, תורם את כל כולי ומסייע למדינתי ולמערכת הבריאות בניהול המשבר".

המינוי של גמזו התרחש בזריזות וללא הסכם מסגרת המגדיר את קווי המתאר של עבודתו; אחרי שבועיים של מועמדים שמוותרים על הכבוד לנהל את המשבר הבריאותי-כלכלי הגדול בתולדות המדינה, לאחר שנואשו מהתקוטטות מול הפוליטיקאים על סמכויות מקצועיות והבינו שאין להם איך לנצח במערכה בלי תחמושת, כשגופם חשוף לביקורת והם צפויים לחלוק באחריות עם אלו שבסופו של דבר שולחים אותם לחזית אך מקבלים את ההחלטות בעצמם. ראש הממשלה ושר הבריאות לא היו יכולים להרשות לעצמם לשאת בפארסת אי-מינוי ברבש לאור הביקורת הציבורית הרבה, והרימו טלפון לגמזו בתקווה שיבין את גודל השעה ויאות לבקשתם, בלי לשאול שאלות מקדימות, כפי שהתגייס לטפל במחדל בתי האבות בגל הראשון.

אף אחד לא אוהב לוותר ברוחב לב על סמכויותיו; ייתכן שגמזו ניאות להתגייס ללא תנאים מתוך הבנה שמישהו צריך לעשות משהו (כל דבר, ורק לא להותיר את המערכה באופן מלא בידי הפוליטיקאים ומשרד הבריאות) וייתכן שקרב הסמכויות עוד יתרחש בעתיד. כך או כך שורה של סימני שאלה עדיין מרחפת מעל המינוי וגם תשליך על יכולתו של גמזו לתפקד - האם יוכפף למשרד הבריאות או לקבינט הקורונה? מה תהיה, ככל שתהיה, חלוקת הסמכויות בינו ובין מנכ"ל משרד הבריאות? בינו ובין ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות (באם תמונה מחליפה לפרופ' סיגל סדצקי)? האם למוטת השליטה שלו ייזלגו גם סמכויות מידיו של שר הבריאות? ועד כמה באמת יופקדו בידיו סמכויות להכנת תוכניות סדורות להתמודדות עם המשבר הארוך ולניהול ההיבטים השונים של המשבר בשטח? האם בסופו של דבר לגישתו של גמזו יהיה משקל במערך קבלת ההחלטות? אין לדעת.

אלא שלפחות על כיוון אחד אפשר להצביע די בביטחון כבר כעת - המינוי של גמזו מרחיק אותנו כרגע מסגר מוחלט. המרחק האידיאולוגי בין פרופ' ברבש לפרופ' גמזו בהקשר הזה הוא רב. אם ביום רביעי הלכנו לישון עם הפרזנטור של הסגר - התומך הנלהב לצעדים מרחיקי לכת לבלימת ההתפשטות, הבוקר התעוררנו עם האדם שסירב ליישר קו עם ההנחה המקובלת לפיה סגר הינו הפתרון היחיד. כך זה נשמע מפיו בתחילת יולי: "כמות הנדבקים איננה 'גל שני', אלא תיקון טכני לכמות נדבקים סבירה למשק שפתוח כולו. יש להמשיך לעשות צעדים נוספים לחזרה לשגרה ולהציל את הכלכלה הישראלית".

המינוי של גמזו באישון לילה יכול להעיד על ניסיון לחמוק ממבוכה גדולה, ניסיון להביא פתרון בזק עד הבוקר כדי לחמוק מביקורת על עוד ביטול מינוי צורם על רקע קרב סמכויות. אבל יש עוד אפשרות - יכול להיות שראש הממשלה ושר הבריאות דווקא הבינו שבעת הזו, בזמן שהכלכלה קורסת אל מול גרף החולים המטפס, מדי יום נערכות הפגנות גדולות ורועשות ברחבי הארץ, ועדת הקורונה בכנסת לא מצייתת באופן אוטומטי לדרישותיהם, צעדי סגר נוקשים בין כה וכה אינם בגדר האפשר ועלולים לעורר זעם ציבורי רב. במצב כזה, דווקא האיש שאיננו נלהב מסגר וקורא למצות את כל האפשרויות האחרות לפני שנוקטים בצעדים אגרסיביים, יכול להיות האדם הנכון בזמן הנכון.

בכל מקרה, כדאי להתייחס בזהירות צוננת למינוי גמזו לאחר המתנה ארוכה למבוגר האחראי שינהל את המערכה. משבר הקורונה לא צפוי להסתיים בעוד חודש; ככל שלא יימצא חיסון, המגפה תהלך בינינו ותדרוש השגחה צמודה של צוות מיומן שיצליח לפעול במהירות בתנאי אי ודאות, ולאזן בין משק פתוח ובין הצורך לגונן על הציבור מפני המגפה. גמזו, מוכשר ככל שיהיה, איננו פנוי לכהן במשרה מלאה בתפקיד ככל שיידרש. בתוך פרק זמן כזה או אחר, הוא יחזור לתפקידו כמנהל בית החולים איכילוב. רמז לבאות ניתן אולי לשאוב דווקא מסיפור 'מגן אבות' - גמזו התגייס למערכה בחפץ לב, בנה תוכנית שיטתית להתמודדות, וחזר לבית החולים. היישום נותר בסופו של דבר על ריצפת חדר העריכה, ממתין לפרוייקטור קבוע שגויס בהמשך.