כבר לא חסינים: ההגבלות החדשות עשויות לפגוע קשה בפדיונות המרכזים הפתוחים

הקניונים חטפו מכה גם מבלי שהוטלו עליהם מגבלות ונראה שעל רקע העלייה בתחלואה הציבור נוטה להעדיף מרכזי קניות פתוחים • אלא שדווקא המרכזים הפתוחים צפויים להיפגע מהמגבלה החדשה על סגירת הפעילות בשבת, שנכנסה לתוקף בסוף השבוע שעבר

קניון TLV בתל אביב סגור בתקופת הקורונה. רבע מהמ”ר של מרכזי המסחר בישראל פתוח בשבת / צילום: איל יצהר, גלובס
קניון TLV בתל אביב סגור בתקופת הקורונה. רבע מהמ”ר של מרכזי המסחר בישראל פתוח בשבת / צילום: איל יצהר, גלובס

בחסות משבר הקורונה מרכזי הקניות הפתוחים (פאוור סנטרים) נהנים מגידול במכירות ומצמיחה על חשבון הקניונים המקורים. אלא שהמגבלה הממשלתית החדשה על סגירת הפעילות בשבת עלולה לערער על היתרון הזה.

החל מסוף השבוע שעבר נכנסה רשמית לתוקף מגבלה חדשה, הקובעת כי אסור להפעיל בסופי שבוע מרכזי קניות, חנויות, קניונים, שווקים, ספריות, מספרות ומכוני יופי החל מיום שישי בשעה 17:00, ועד ראשון בבוקר. המשמעות היא סגירה מוחלטת של הפעילות עבור מרכזי קניות שפועלים במהלך השבת. זאת בנוסף להגבלת הפעילות בצאת השבת.

מדובר במכה בעיקר עבור קבוצות שמפעילות מרכזי קניות במהלך השבת דוגמת ביג או צים. נכון להיום, מתוך כ-22 מרכזי קניות שמפעילה ביג, שמונה מתוכם פועלים לאורך השבת. יתר המרכזים נפתחים בצאת השבת. גם בקבוצת צים מרכזי קניות ישנם שניים מתוך שבעה מרכזי קניות שפועלים לאורך השבת. אבל הן לא היחידות: גם קניון שבעת הכוכבים שבבעלות חברת הכשרת היישוב, גם נמל תל אביב, וגם בשפרעם ואחרים ישנה פעילות מסחר לאורך השבת. לשם השוואה, לקבוצת מליסרון שמפעילה את קניוני עופר יש 20 מרכזי קניות כאשר שלושה בלבד פועלים בשבתות, ולקבוצת עזריאלי 18 מרכזי קניות בישראל אשר רק אחד מהם פתוח בשבת.

מרכזי הקניות הפתוחים מהווים מוקד משיכה למשפחות דווקא בסופי שבוע מכיוון שלרוב אינם ממוקמים במרכזי הערים והשכונות, "קרוב לבית", אלא בפאתי הערים. לפי הערכות בענף, כ-40%-30% מהפדיונות של אותם מרכזי קניות הפועלים בשבת מגיעים ממכירות במהלך השבת. כך שכעת המגבלה הזו, ככל שתימשך גם בשבועות הבאים, מהווה מכה מהותית עבורם ועבור רשתות הקמעונאות והמסחר הפעולות בהם.

המספרים מאחורי המסחר במרכזי קניות בשבת
 המספרים מאחורי המסחר במרכזי קניות בשבת

במקביל, על רקע צניחה משמעותית בתנועת המבקרים בקניונים במהלך סופי השבוע, לאחרונה אישרו לשוכרים שלהם שתי קבוצות הקניונים הגדולות - עזריאלי ומליסרון - שלא לפתוח את החנויות בצאת השבת. זאת בנוסף לקיצור שעות הפעילות גם באמצע השבוע. בקניונים אחרים, דוגמת TLV, שוכרים מסוימים דוגמת זארה הכתיבו את המציאות והחליטו בעצמם שלא לפתוח את החנויות בצאת השבת כי הפדיונות נמוכים והן מעדיפות לצמצם עלויות. זו הסיבה שההחלטה הנוכחית פוגעת בהן בצורה מינורית.

עלייה בפידיונות במרכזים פתוחים, ירידה בקניונים

כך או כך, עם הדיווחים על הגל השני של הקורונה בישראל והעלייה בהיקפי התחלואה, הקניונים חטפו מכה גם מבלי שהוטלו עליהם מגבלות. נראה כי בתוך הכאוס שנוצר, הציבור נוטה להעדיף לבצע את הקניות שלו בצורה נקודתית וממוקדת במרכזי קניות פתוחים על פני חוויית השיטוט והשופינג וביקור בקניונים המקורים. כך, בעוד שהפדיונות במרכזי הקניות פתוחים רשמו עלייה ממוצעת של כ-6% בתקופה שבין 1 ביולי ועוד 17 ביולי, הפדיונות בקניונים רשמו ירידה חדה של כ-16%.

בשבוע שעבר המציאות הזו הביאה את קבוצת הנדל"ן המניב ביג לספק הנחה רוחבית לשוכרים בקניונים שהיא מפעילה, כרבע ממרכזי הקניות שבבעלותה שכן היתר הם מרכזים פתוחים. מנגד, המתחרות, עזריאלי ומליסרון בחרו להצניע את ההקלות שהן נותנות בסיבוב הנוכחי ולא להעניק אותן בצורה רוחבית. עם זאת, בקרב השוכרים מאשרים כי הן מסייעות לשוכרים שמבקשים - גדולים כקטנים.

המשמעות היא שחברות כמו ביג וצים יצטרכו לשקול מחדש את צעדיהן, ולהעניק הקלות נוספות גם על הפעילות שלהן במרכזי קניות פתוחים שעד השבוע שעבר הורשו לפעול בשבת. מדובר בעסקים שגם כך מתמודדים עם מציאות מורכבת של הגבלות הולכות וחוזרות במשך ארבעה חודשים רצופים, ועם השפעות של ירידה בתנועת המבקרים.

מה שברור הוא שההנחיה הזו ככל שתישאר, לצד ההחלטה של מליסרון ועזריאלי שלא לאלץ שוכרים לפתוח חנויות בשבת, נוגסת לא רק בפדיונות, אלא גם בהרגלי הצריכה של הציבור לבצע את הקניות שלהם בסוף השבוע, ובמידת מה גם מערערת את הסטטוס קוו הקיים בישראל.

"זה הפוך על הפוך" טוען תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. לדבריו, "יש מוצרים שהצרכנים צריכים לרכוש, והם גם מחפשים להתאוורר בתקופה הקשה הזו. המקומות שנתפסים כבטוחים יותר זה המרכזים הפתוחים והרחובות. בתקופה הזו הייתה צריכה להיות עדנה למרכזים הפתוחים דוגמת של ביג, ולכל השטחים המסחריים באילת ובמגזר הערבי, אך המדינה בהחלטה תמוהה סוגרת את מה שצריך להישאר פתוח במקום לשאוף שנלך לשם. הקניות האלה לא יעברו ליום אחר בשבוע, והמגזר הערבי יפסיד אותן באופן כך שאם הסגר יימשך תקופה ארוכה, הוא יכול להפיל חלק מהמרכזים האלה".

למה בשישי בבוקר כן ובשבת בבוקר לא?

רק לפני כשנתיים וחצי התמודדה קבוצת ביג עם הניסיון לאסור מסחר בשבת מטעמים שונים לחלוטין - מטעמי דת. במקביל לאישור חוק המרכולים, עיריות שונות החליטו לפעול באמצעות חוקי עזר עירוניים, והמתחם של הקבוצה בעיר אשדוד קיבל דוחות על עסקים שהיו פתוחים בשבת. בביג היו נחושים אז להישאר לפתוחים ולשלם את הקנסות או את ניהול המאבק המשפטי.

ובחזרה להיום - ההנחיה החדשה שאוסרת פתיחת חנויות בשבת, נקבעה לפני כשבוע וחצי על ידי הממשלה. היא נותרה על כנה גם לאחר שלפני סוף השבוע האחרון ועדת הקורונה ביטלה את ההגבלה שדרשה לסגור את המסעדות לאורך ימי השבוע. פניית "גלובס" לגורמים השונים בניסיון להבין מדוע מרכז קניות יכול לפעול בשישי עד השעה 17:00 אך לא בשבת בבוקר, נותרה ללא מענה. האם הקורונה "שומרת שבת"? פנינו למשרד הבריאות, למשרד ראש הממשלה והמל"ל, לוועדת הקורונה, ליו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון, וליועצת המשפטית של הוועדה ושאלנו מי נתן את ההמלצה ומה היו השיקולים. התקשינו לקבל מענה או תשובות ברורות. גורם במשרד הבריאות אמר כי "ההמלצות גובשו בשיח בין משרד הבריאות למל"ל".