דרישה לדיון דחוף של הוועדה לביקורת המדינה עקב עלייה בהיקף ההתאבדויות בעקבות הקורונה הכלכלית

"הפרסומים האחרונים באמצעי התקשורת מעלים תמונת מצב מדאיגה במיוחד", כך כתב עו"ד רועי כהן, נשיא להב בפנייה ליו"ר הוועדה בבקשה לכינוס • כהן מציין כתבה שהתפרסמה בעיתון "הארץ" לפיה מחודש מאי הגיעו למוקד ער"ן 70 דיווחי אובדנות על רקע כלכלי, לעומת עשרה מקרים בכל שנת 2019

הועדה לביקורת המדינה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
הועדה לביקורת המדינה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

העלייה בניסיונות ההתאבדות וההתאבדויות עקב הקורונה הכלכלית, מטרידה גם את ארגוני העצמאים בארץ, שמבקשים דיון דחוף בנושא, ואיסוף מידע על היקף התופעה: עו"ד רועי כהן, נשיא להב, פנה ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בבקשה לכינוס דיון דחוף של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא עלייה בהיקף מקרי האובדנות בעקבות המשבר הכלכלי.

"הפרסומים האחרונים באמצעי התקשורת מעלים תמונת מצב מדאיגה במיוחד המלמדת אודות עלייה חדה במספר ניסיונות ההתאבדות עקב מצוקה כלכלית בעקבות משבר הקורונה", כותב כהן בפנייתו ומציין בין היתר כתבה שהתפרסמה בעיתון "הארץ" לפיה מחודש מאי הגיעו למוקד ער"ן 70 דיווחי אובדנות על רקע כלכלי שחייבו את התערבות כוחות ההצלה, לעומת עשרה מקרים בכל שנת 2019 וכי "נתוני משרד הבריאות מראים כי בחודש יוני השנה חלה עלייה של 58% במספר מקרי המוות שחשודים כהתאבדות לעומת יוני אשתקד".

לדברי עו"ד כהן, "הנתונים מקבלים משנה תוקף לאור פרסום מקרי האובדנות המתגברים ברשתות החברתיות המייחסים שמות מלאים ותחומי עיסוק של קורבנות המשבר הנפשי לציבור העצמאים ובעלי העסקים הקטנים - ביניהם מפיקים, עובדי במה ותאורנים, בעלי מסעדות ועוד - אשר החליטו לשלוח יד בנפשם בהיקלעם למצב כלכלי קשה בעקבות משבר הקורונה אשר ממנו לא ראו דרך מילוט או מוצא".

כהן מציין בפנייתו, כי "למרבה הזעזוע אין הדברים מקבלים ביטוי או התייחסות מטעם הרגולטור ו/או משרדי הממשלה, ומשקפים מגמה חריגה אשר יש להעלותה באופן בהול לסדר היום הציבורי".

לדברי כהן, הנתונים הקשים שיגיעו לידיה של הוועדה בעקבות דיון דחוף שיתקיים בנושא ישפכו אור על היקף ניסיונות ההתאבדות, האשפוזים הפסיכיאטריים, הטיפולים התרופתיים והפגיעות הפיסיות בגוף בשל מצבי העקה שנגרמו לבני אדם כתוצאה מהמשבר הכלכלי ששומה להציף ולקדם בגינם פתרונות, הגם שנראה כי נעשים ניסיונות להסתיר את התופעה.

"חשוב להדגיש כי עסקינן בחיי אדם וצריך 'להפוך כל אבן' על מנת לתת מענה בזמן אמת לאזרחים אשר נקלעו למצב של ייאוש ולחוסר תקווה", כותב כהן .

עוד במסגרת פנייתו מבקש כהן לזמן לדיון המבוקש את איגוד הפסיכיאטרים, מנכ"ל משרד הבריאות, הממונה על בריאות הנפש, נציגות מטעם הרופאים הקהילתיים, ההסתדרות הרפואית, ער"ן ועוד אשר ישתפו את הנוכחים והציבור בנתונים אודות המגמה המדאיגה ובדרכי הפתרון וההתמודדות הנחוצות.