כלכלת ארה"ב לא מתאוששת ומפגרת אחרי אירופה: "העדר הצמיחה מאכזב"

נתונים מראים כי כלכלת ארה"ב ממאנת להתאושש, בזמן שהתפרצויות מחודשות של המגפה ממשיכות להכות במדינות רבות • באירופה, לעומת זאת, עוצמת המהפך עשויה להניח את היסודות להבראה 

רחוב אוסקפורד בלונדון. הקורונה הכלכלית באירופה / צילום: Henry Nicholls, רויטרס
רחוב אוסקפורד בלונדון. הקורונה הכלכלית באירופה / צילום: Henry Nicholls, רויטרס

בחודש יולי פיגרה כלכלת ארה"ב אחרי כלכלת אירופה שמראה התאוששות. כך עולה מסקרים חדשים של מנהלי הלוגיסטיקה בחברות. זהו סימן לכך ששתי המעצמות הכלכליות הללו מבריאות ממשבר הקורונה במהירויות שונות.

בארה"ב, התוצר של מגזר השירותים התכווץ ביולי זה החודש השישי ברציפות, כאשר העלייה במספר מקרי הקורונה החדשים גרמו להטלת הגבלות חדשות על עסקים בכמה מהמדינות. התוצר של המגזר היצרני התרחב לראשונה מאז פברואר כאשר הזמנות חדשות טפטפו למפעלים. בסך הכל, הפעילות הכלכלית בארה"ב לא השתנתה במהלך יולי.

ההתפלגות בין ארה"ב ואירופה ייתכן ומאותתת שמדינות אירופה נהנות מן הסגרים הנוקשים שהן הטילו באביב ומהמדיניות הנוכחית של מסכות בציבור, ריחוק חברתי ואיסור התקהלויות. ברוב מדינות אירופה נרשמים רק כמה מאות מקרים חדשים ביום, מול כמה אלפים בשיא המשבר. בניגוד לכך, הגאות בהידבקויות בארה"ב - שמחזיקה בלמעלה מרבע ממקרי ההידבקות בעולם - מעכבת את ההבראה הכלכלית שלה.

נתונים של חברת המחקר IHS Markit מיום שישי הראו שמדד מנהלי הרכש המשולב בארה"ב של הפעילות במגזר השירותים ובמגזר היצרני עלה ביולי ל-50 נקודות מ-47.9 ביוני, וקטע בכך חמישה חודשים של ירידה. רמה מתחת ל־50 מצביעה על ירידה בפעילות מהחודש הקודם, ולהיפך.

"ירידה במכירות בגלל חידוש סגרים"

הנתונים היו חלשים מכפי שצפו הכלכלנים, והם אותתו שכלכלת ארה"ב ממאנת להתניע עצמה מחדש, בזמן שהתפרצויות מחודשות של המגפה ממשיכות להכות במדינות רבות. ביום ה' שעבר, מספר ההידבקויות בארה"ב חצה את קו ה-4 מיליון, שבועיים בלבד אחרי שהגיע ל-3 מיליון. פלורידה, קליפורניה וטנסי דיווחו על שיאים יומיים של מקרי מוות. כמה מדינות, כולל קליפורניה וטקסס, חזרו בהן מתוכניותיהן להיפתח מחדש, ומסעדות וחנויות רבות נסגרו שוב זמן קצר אחרי שחידשו את פעילותן.

"ההתיצבות בפעילות העסקית ביולי היא בשורה טובה, אך העדר הצמיחה הוא מאכזב", אמר כריס וויליאמסון, כלכלן העסקים ראשי של IHS Markit. "חברות רבות, בייחוד בצד הצרכני של מגזר השירותים, דיוחו על ירידה במכירות בגלל חידוש סגרים".

באירופה: העלייה החדה ביותר בשנתיים האחרונות

באירופה, מדד מנהלי הרכש המשולב עלה ביולי ל-54.8 נקודות מ-48.5 ביוני, העלייה החדה ביותר בשנתיים האחרונות, אחרי ירידה של ארבעה חודשים.

עוצמת המהפך באירופה עשויה להניח את היסודות להבראה בהמשך השנה, ולדחוף כלפי מעלה גם את הכלכלה העולמית ברבעון השלישי, אחרי ההתכווצות החדה שנרשמה ברבעון השני של השנה על רקע סגירת העסקים ברחבי העולם.

עד כה, אירופה לא עברה גל נוסף של התפרצות המגפה (להוציא את קטלוניה בספרד) כפי שעברה ארה"ב. צרפת, לדוגמה, סבלה מהגבלות התנועה הנוקשות ביותר ומהירידות הגדולות ביותר במדדי מנהלי הרכש בתקופת הסגר, בייחוד במגזר השירותים שלה. ביולי, המדד הזה זינק לשיא של 30 חודשים, 57.6 נקודות מ-51.7 ביוני.