ברקע משבר הקורונה: רוסיה הורידה את הריבית לשפל של 4.25%

בחודש שעבר הבנק המרכזי הוריד את הריבית באחוז ועתה הוא הוריד אותה בעוד 0.25% • ההורדה מוזילה את עלות האשראי לעסקים ולצרכנים, שנפגעו מההגבלות ומירידת מחיר הנפט

שוטרים צועדים בכיכר האדומה הריקה במוסקבה לאחר שהוטל סגר כללי על העיר / צילום: Pavel Golovkin, AP
שוטרים צועדים בכיכר האדומה הריקה במוסקבה לאחר שהוטל סגר כללי על העיר / צילום: Pavel Golovkin, AP

הבנק המרכזי הרוסי חתך את הריבית לשפל חדש, כאשר משבר הקורונה הכניס את המדינה למיתון עמוק, ואילץ בשבוע שעבר את הנשיא ולדימיר פוטין לדחות תוכנית פיתוח לאומית לשש שנים בהיקף 360 מיליארד דולר.

הבנק המרכזי הוריד את ריבית היעד שלו ל־4.25%, אחרי הורדה של 1% ביוני לשפל פוסט סובייטי. ההורדה מוזילה את עלות האשראי לעסקים ולצרכנים, שנפגעו קשה מהמכה הכפולה של ההגבלות על הפעילות וירידת מחירי הנפט.

הממשלה מוותרת על יעדים כלכליים ופרויקטים תשתיתיים

הנשיא פוטין שינה ביום שלישי שעבר את לוח הזמנים ליישום תוכנית הדגל הכלכלית שלו, שאמורה להבריא את הכלכלה ולהפחית את העוני במחצית. "הפרויקטים הלאומיים" נדחו משנת 2024 ל-2030, והממשלה ויתרה על כמה מהיעדים שלה, כולל היעד של הפיכת רוסיה לאחת מחמש הכלכלות הגדולות בעולם. רוסיה היא כעת הכלכלה ה-11 בגודלה במונחי תמ"ג נומינלי, מאחורי קנדה וברזיל, לפי נתוני הבנק המרכזי.

דחיית הפרויקטים הלאומיים, שכוללים פיתוחים בקנה מידה רחב, כמו כבישים עירוניים חדשים, קווי רכבת במהירות גבוהה וחיבורי גז, יוצרת לחץ כלכלי על פוטין, שכבר עומד בפני תסיסה עממית אחרי זכייתו במשאל העם בתחילת החודש שאפשרה לו להמשיך את שלטונו עד שנת 2036. בשבועות האחרונים, הפגנות מסיביות במזרח הרחוק הרוסי שהוצתו בעקבות מעצרו של מושל מחוזי פופולרי, הפכו לגל של מחאה נגד שלטונו. גם במוסקבה היו הפגנות נגד תוצאות משאל העם ואי שביעות רצון כלפי פוטין, שעומד בראש המדינה כבר יותר משני עשורים.

התושבים מוחים על ירידה ברמת החיים

הירידה ברמת החיים ליבתה בשנים האחרונות התמרמרות ציבורית רחבה, ותרמה לירידת שיעורי התמיכה בפוטין לשפל של 20 שנה באביב. הכלכלה נחבלה עוד יותר מהקורונה, כשרוסיה הפכה לרביעית בעולם במספרי ההידבקות, עם יותר מ-800 אלף מקרים. קריסת מחירי הנפט בתחילת המגפה פגעה בתפוקת התעשייה ובהכנסות התקציב, ששליש מהן מגיע ממכירות נפט וגז.

כתוצאה מכך, התמ"ג הרוסי צנח ברבעון השני השנה ב־9.6% במונחים שנתיים - הביצוע החלש ביותר מזה עשור ויותר. הבנק המרכזי מסר שהוא צופה שהתמ"ג ייסוג השנה ב-4.5%-5.5%. ביוני האבטלה עלתה לשיא של שמונה שנים: 6.2%.