נתניהו וגנץ נגד בחירות אבל ממשיכים להתבצר בעמדתם בנוגע לתקציב

ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי הצהירו היום כי הם אינם מעוניינים במערכת בחירות רביעית, אך כל אחד מהם המשיך להחזיק בעמדתו - גנץ מתעקש על תקציב דו שנתי ונתניהו על תקציב שנתי • אם לא יגיעו להסכמות עד סוף אוגוסט, תתפרק הממשלה

ראש הממשלה נתניהו ושותפו הבכיר לקואליציה ראש הממשלה החלופי בני גנץ מכריזים כי אסור ללכת למערכת בחירות, אך מנגד מתבצרים בעמדותיהם בוויכוח על תקציב המדינה, המאיים להפיל את הממשלה.

נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד כי ישראל לא צריכה בחירות - היא צריכה תקציב וכמה שיותר מהר. לדבריו, "אם נעביר תקציב עכשיו נוכל לפתוח את שנת הלימודים בספטמבר. לכן נעביר את התקציב כדי להמשיך לעבוד ביחד למען אזרחי ישראל".

גנץ היה נחרץ לא פחות בישיבת סיעתו שלו. לדבריו, "דרוש תקציב מדינה, ארוך טווח. אף אחד לא צריך לשאול את עצמו מה יהיה גורלו בעוד חצי שנה או שנה. אנחנו מחכים לתת את התשובות האלה ותקציב 2020 ול-2021 ייתן את התשובות. הליכה לבחירות רביעיות ובזבוז כסף על קמפיינים הם פשוט חוסר אחריות לאומי והתעלמות מרצון העם. אני מסרב להאמין שיש אדם במדינה שרוצה בחירות. אני מכיר את נתניהו לא מהיום. יש בנינו מחלוקות והסכמות רבות. אני יודע שהוא רואה את הציבור לנגד עיניו. לפי ההסכם עם הליכוד התקציב צריך להיות עד 2021. אם הליכוד יעמוד בהסכם תושג יציבות שלטונית. אנחנו נעמוד בהסכם במלואו, אני מצפה מכולם לנהוג כך. זה הזמן ליציבות".

משיחות עם בכירים בליכוד עולה תמונה מורכבת. שני שרים אמרו ל"גלובס" כי נראה שאפשר לגשר על המחלוקת, אבל לא בטוח שנתניהו מוכן לעשות כן. בכיר אחר בליכוד אומר כי יש דווקא התקדמות בשיחות למציאת פתרון מקצועי לתקציב. לדבריו גנץ ונתניהו שוחחו ארוכות בעניין ביממות האחרונות ,בין השאר במהלך הדיונים הביטחוניים על רקע ההתחממות בצפון.

עוד נושא שעלה בישיבות הסיעה היה סוגיית המשמעת הקואליציונית וההצבעות בעד הצעות חוק של האופוזיציה. נתניהו אמר לחבריו בליכוד :"אנחנו זקוקים למשמעת קואליציונית, יש מקום להתדיינות, אבל מרגע שהתקבלה החלטה - צריך לכבד אותה אי אפשר ששרים וחברי כנסת יעשו דין לעצמם. אני אומר את זה לשותפים שלנו אבל קודם לעצמנו".

הוא פנה ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר ואמר כי "אני אגבה כל צעד שאתה תחליט עליו לשמירת המשמעת הקואליציונית". אחר כך הוסיף כי "אני פה עשרות שנים, רק פעם אחת הצבעתי נגד עמדת הממשלה. הרבה פעמים הצבעתי נגד דברים שהאמנתי בהם. בפעם אחת שהצבעתי נגד הממשלה אמרתי לחברי הליכוד: "אתם רשאים לסלק אותי מהתנועה כי עשיתי דבר מצפוני שאני יכול לעשות פעם בעשרות שנים. תבינו, אי אפשר לנהל את הדברים ככה. אנחנו בתוך קרב קשה מאוד. הקלות הבלתי נסבלת שחברי כנסת מפרים החלטות קואליציה - אי אפשר לעבוד ככה. אם אין משילות המדינה חשופה לגמרי. אני מבקש מכולם ליישר קו מידית".

בישיבה פרץ עימות בין השרה גילה גמליאל ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר ולשרה מירי רגב. גמליאל אמרה למיקי זוהר כי "כוותיקת חברות הכנסת - מעולם לא ראיתי התנהלות כזאת של יו״ר קואליציה. עליזה (מנהלת הסיעה - ד.ז) מנהלת את הכל. בזמן שניהלת את הקמפיין שלך לראשות הליכוד העולמי הזנחת את ניהול הקואליציה". השרה מירי רגב השיבה לה כי "לא צריך להתייחס לגופו של אדם". השרה גילה גמליאל הגיבה ואמרה לה כי "קודם תתחילי להגיע למליאה ואחר כך נדבר".