פרופ' גרוטו: "מי שיחזור ממדינה ירוקה לא יצטרך שבועיים בידוד. נקודה"

פרופ' איתמר גרוטו ציין בוועדה לביקורת המדינה כי "זה דורש עדיין התארגנות ושינוי של הצווים וגם של גורמים אחרים וזה לא משהו יכול להיות מחר בבוקר", והוסיף שהשינוי הזה תלוי במשרד הבריאות

האם פתיחת השמיים המיוחלת אכן מתקרבת? פרופ' איתמר גרוטו אמר היום (ד') בוועדה לביקורת המדינה כי "מי שיחזור ממדינה ירוקה לא יצטרך שבועיים בידוד. נקודה". גרוטו ציין כי "זה דורש עדיין התארגנות ושינוי של הצווים וגם של גורמים אחרים וזה לא משהו יכול להיות מחר בבוקר", עוד אמר שהשינוי הזה תלוי במשרד הבריאות.

לפי האמירה של גרוטו, הכיוון הוא שמי שישוב ממדינה ירוקה לא יידרש לבידוד כלל. מדינה ירוקה מוגדרת ככזו ששיעורי התחלואה בה נמוכים, להבדיל ממדינה אדומה כמו ישראל, שבה שיעורי התחלואה הם גבוהים ביחס לאוכלוסיה. אם הרעיון הזה יעבור מדובר בבשורה חשובה מאין כמותה, שכן חובת הבידוד מעכבת מאוד את פתיחת השמיים. עוד נזכיר כי נכון לעכשיו הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי.

מוקדם יותר השבוע פרסמה שרת התחבורה מירי רגב מתווה שגם הוא מבקש להבדיל בין מדינות ירוקות ואדומות, על פיו הבידוד לנכנסים ממדינה ירוקה יהיה חמישה ימים, כאשר הנכנסים ממדינה אדומה יחויבו בבדיקת קורונה. בין הביקורות שהושמעו על המתווה נאמר שההפרדה בין מדינות היא בעייתית לאור הדינמיות של נתוני התחלואה שמשנים את הגדרות המדינות מירוקות לאדומות, דוגמת ספרד.

עוד חשוב לזכור כי מדינות רבות דורשות מישראלים שנכנסים אליהן להציג בדיקות קורונה שנעשו ב-72 השעות האחרונות, בהן למשל בולגריה או מונטנגרו. בדיקות כאלה נעשות רק באופן פרטי (ובעלות שמגיעה לכ-1,000 שקל לבדיקה). מדינות אחרות לא מאפשרות כלל כניסה של ישראלים, כאשר ישראל מוגדרת כמדינה אדומה, כך במדינות אירופה.

מכאן שהפתרון לפתיחת השמיים יכלול שילוב של הגדרה מבחינה בין המדינות מהן נוחתים ובין ביצוע של בדיקות קורונה בשדה התעופה גם בכדי ליישר קו עם הדרישות העולמיות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, בירך על הבשורה שבישר גרוטו: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה לא יכול להיות מצב שהתעופה שישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית". שלח מודע לכך שגם כיום השמיים פתוחים אבל במגבלה: חובת הבידוד של 14 ימים ואיסור הכניסה לזרים משאירים חברות תעופה רבות מחוץ ללקוח הטיסות. עם זאת מנגד יש חברות שכן טסות למרות ועל אף המגבלות, ושם הנוכחות של החברות הישראליות כוללת בימים אלה את ישראייר בלבד ובטיסות בודדות לחו"ל. לוח הטיסות כולל את רינאייר, וויז אייר, יונייטד איירליינס, טורקיש ואחרות. אל על למשל בולטת בהיעדרה ממנו.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר בדיון כי "כל טיסה שתורמת לתזרים וכיסוי ההוצאות אנחנו לוקחים, גם אם זה עם 10 נוסעים. לא יכול להיות שנתב"ג יהיה פתוח לטיסות נכנסות מארה"ב כי יש פה אינטרסים ולא יאפשרו למשפחות לטוס ליוון לחופשת קיץ. אותו מטוס שטס לאילת יכול לטוס גם לקפריסין, ובאילת יש יותר חולי קורונה".

שר התיירות אסף זמיר אמר "השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".

שמואל זכאי, מנהל שדה התעופה בן גוריון, התייחס לנושא הבדיקות שהוא חלק בלתי נפרד מפתיחת השמיים: "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה בנתב"ג - נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד". עוד הוסיף זכאי כי "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עמו את הנגיף זה באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שבדיקות הן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות. כל עוד זאת הגישה- לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור. אולי כדאי להכניס את לימודי השחייה ללימודי הליבה כי אזרחי ישראל לא יוכלו לצאת מפה אחרת".

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הציג מתווה האיגוד לפתיחת השמיים בהתייחס לטיסות יוצאות: "נתב"ג יהפוך לדרייב-אין הכי גדול בישראל. הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות - לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמה. נתחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידיה מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".