גלנט: מערכת החינוך לא תהיה ערוכה במלואה ללמידה מרחוק ב-1 בספטמבר

שר החינוך הציג את המתווה לפתיחת בתי הספר והגנים ואמר כי סיום הנחת התשתיות ורכישות הציוד ללמידה מרחוק תעשה לתוך שנת הלימודים • במסגרת המתווה שסוכם עם האוצר, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו במשך 5 ימים, בעוד שהכיתות בשכבות הגבוהות יותר יפוצלו

כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

שר החינוך יואב גלנט הציג היום (ד') את המתווה לפתיחת שנת הלימודים ב-1 לספטמבר. המתווה "לומדים בביטחון במערכת החינוך בשגרת הקורונה", סוכם בין משרדו והאוצר, ותוקצב ב-4.2 מיליארד שקל. המודל המדובר יכלול פיצול כיתות בחלק משכבות הגיל ותגבור כוח האדם. אף שהלמידה מרחוק עומדת במרכז התוכנית, השר התריע כי מחצית מבתי הספר לא יהיו ערוכים לכך באופן מלא במועד.

התוכנית המדוברת קובעת שיטות הפעלה שונות בהתאם לכל קבוצת גיל. כך, בגני ילדים ובכיתות א'-ב', יעבדו במתכונת מלאה חמישה ימים בשבוע, ללא כל פיצול, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לעומת זאת, כיתות ג'-ד' יפוצלו לקבוצות של עד 18 תלמידים במוסדות החינוך, ויעשו שימוש גם במרחבי הלימוד של כיתות ה'-ו'.

כיתות ה'-ו' ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ומתוך מוסדות החינוך. גם במקרה זה הכיתות יפוצלו, והתלמידים יגיעו לבית הספר עד יומיים בשבוע, תוך הפעלת מאמצים להעלות את מספר ימי הלימוד וגיוס מרחבים הנדרשים לכך. כיתות ז'-יב' ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ושני ימי לימוד במוסדות החינוך בכיתות מפוצלות עד 18 תלמידים.

בכדי להוציא את מהלך הפיצול והלימוד מרחוק, משרד החינוך ישקיע 1.2 מיליארד שקל ברכש ציוד קצה והנחת תשתיות טכנולוגיות. למרות זאת, על פי שר החינוך יואב גלנט, המערכת לא תהיה מוכנה ומרושתת ב-1 לספטמבר וההליך הכשרת בתי הספר ימשך לתוך שנת הלימודים. נכון להיום, חודש לפני תחילת שנת הלימודים, רק מחצית ממערכת החינוך ערוכה ללמידה מרחוק.

בחודש שנותר, משרד החינוך יידרש להכשיר את הצוותים החינוכיים ללמידה מרחוק. נוסף על כך, נדרשת הנחת תשתיות, מצלמות, נתבים ורכישת ציוד קצה - גם עבור תלמידים הנמנים עם אוכלוסיות חלשות. לוח הזמנים זה מחייב הירתמות הן מצד ראשי רשויות, והן מנהלי בתי ספר ואגפי החינוך כתנאי לפתיחת שנת הלימודים.

סטודנטים להוראה ומובטלים עם תואר ראשון יגויסו

המתווה עוסק גם בסוגיית היעדר כוח האדם במערכת, נוכח הפיצול הצפוי בחלק מהכיתות. במשרד החינוך מתכוונים להתגבר על כך באמצעות גיוס מורות חיילות, מדריכי תיירים, סטודנטים שסיימו לימודי הוראה, ומבקשי עבודה בעלי תואר ראשון ללימוד באותן כיתות מפוצלות. לשם כך המדינה תשקיע סכום של 2.6 מיליארד שקל.

גלנט ציין כי למטרה יגויסו גם עובדי הוראה שעבדו עד עתה בחצי משרה וכעת ילמדו במשרה מלאה. שאר כוח האדם יגיע לדבריו, מ"אלו שכשירים להיות במגע עם התלמידים, לתרגל שיעורי בית ולסייע". לדבריו, "את האנשים האלה ניקח מתוך 'קול קורא' שנוציא. כאלה שקרבתם לעניין החינוך היא הגבוהה ביותר, מי שהיכולת המוכחת היא כזאת שעונה על העניין".