בזמן שאנחנו מחכים: האמריקאים בדרך לקבלת צ'ק נוסף מהממשל

אם החוק המוצע יעבור כפי שהוא מנוסח כעת, הפעם יתווספו לרשימת המקבלים עוד 26 מיליון אזרחים, כגון סטודנטים, שלא היו זכאים לכסף בסבב הקודם

דולריזציה / צילום: שאטרסטוק
דולריזציה / צילום: שאטרסטוק

חוק הסיוע הכלכלי החדש שהציע מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנט, מיץ' מקונל, כולל משלוח של צ'ק בגובה 1,200 דולר לכל משק בית אמריקאי. הפעם יתווספו לקבלת המענק עוד 26 מיליון איש שלא היו זכאים לכסף בחוק הקודם שעבר.

כ־159 מיליוני אמריקנים קיבלו את ההמחאה הראשונה במסגרת חוק הסיוע הכלכלי הראשון נגד מגיפת הקורונה, לפי מנהל מס ההכנסה, IRS. אם החוק החדש (HEALS) יעבור כפי שהוא מנוסח כעת, עשרות מיליוני אמריקאים עשויים ליהנות מהצ'ק החדש.

חוק ה-HEALS בא בתגובה לביקורת שנמתחה על חוק הסיוע הראשון, CARES, שבו קיבלו משלמי המסים רק תוספת של 500 דולר לכל ילד עד גיל 17. ילדים בגיל 17 ויותר לא היו זכאים גם לקבל את דמי הסיוע לאזרחים רגילים, 1,200 דולר. כך נשארו בחוץ מיליוני סטודנטים במכללות, בין היתר.

כעת יקבלו משלמי המסים תוספת של 500 דולר לאדם ש"תלוי" בהם בכל גיל - כך לפי מזכר מוועדת הכספים של הסנט. פירוש הדבר הוא שעוד 26 מיליון אמריקנים לפחות יהיו זכאים למענק החדש, לפי מכון המס האמריקני. בני זוג שמרוויחים פחות מ־150 אלף דולר בשנה עם ילד/ה אחד/ת במכללה יקבלו, לדוגמה, המחאה של 2,900 דולר. זוג עם שני ילדים מעל גיל 17 שתלויים בהם, יקבלו 3,400.

המזכר מוועדת הכספים אינו מזכיר תקרה לתשלום למשק בית יחיד, אך הצעת חוק שעברה בבית הנבחרים מדברת על שלושה ילדים, או תוספת של 1,500 דולר.

כיצד יבוצע התשלום?

התשלומים יבוצעו על בסיס הצהרות מס של 2018 או 2019, ויהיו עד 1,200 דולר ליחידים שמרוויחים עד 75 אלף דולר בשנה ו־2,400 לזוגות שמרוויחים עד 150 אלף דולר בשנה. גם מדרגות השיא לקבלת המענקים יהיו זהות לחוק CARES: עד 99 אלף בהכנסה ליחיד ו-198 אלף דולר בשנה לבני זוג.

חוק HEALS החדש גם מנסה לתקן בעיה אחרת של CARES על ידי הוצאת כל מי שמת לפני 1 בינואר 2020 מרשימת הנתמכים. ההערכה היא שבסבב המענקים ראשון שוגרו 1.1 מיליון המחאות לאנשים מתים. החוק החדש מגביל עדיין את המענקים לאזרחים אמריקנים ותושבים בעלי מספר ביטוח לאומי, ומשאיר בחוץ כ־15 מיליוני מהגרים.