טבע מנסה שוב לפצח את השוק היפני: מוכרת פעילות גנרית ומתמקדת בנכסים ייחודיים

לטבע יש ביפן מיזם שהוקם עם חברת טקדה לפני כ-5 שנים • ברבעון הראשון טבע רשמה הפחתה של 165 מיליון דולר בגין הפעילות ביפן

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברת התרופות טבע ממשיכה במאמציה לפצח את השוק היפני, ומודיעה היום על מהלך נוסף ביפן בניסיון לשפר את פעילותה שם. החברה דיווחה על מיקוד אסטרטגי חדש ביפן, במסגרתו המיזם הקיים של טבע והחברה היפנית טקדה (שהוקם לפני כ-5 שנים) יעבור להתמקד בנכסים ייחודיים ובתרופות גנריות ספציפיות, וימכור את רוב המוצרים הגנריים הלא מבודלים וכן את הייצור המקומי שלו. הרוכשת של המוצרים היא החברה היפנית Nichi-Iko Pharmaceutical והעסקה צפויה להיסגר בתחילת 2021.

היקף העסקה לא דווח, אך הרוכשת סיפקה מעט יותר פרטים על המהלך וציינה בהודעתה כי בשנת 2019, ההכנסות מהפעילות הנרכשת הסתכמו בכ-31.9 מיליארד ין (כ-304 מיליון דולר בשער החליפין הנוכחי) וסך הנכסים עמד על 33.3 מיליארד ין. הרוכשת תקבל במסגרת את אתר הייצור Takayama על כמה מאות העובדים שבו וכן 486 תרופות גנריות שמשווקות ביפן.

המיזם הקיים של טבע  וטקדה ביפן ישמור על כ-20 מולקולות גנריות, על תיק מוצרים נרחב של גנריקה ברישיון (AG), נכסי LLP ומוצרים ייחודיים. בטבע ציינו כי המיזם ינסה לתת מענה לצרכי מטופלים שאינם מסופקים עם מוצרים מתוך הפורטפוליו וצבר המוצרים שלו, וימשיך לשלב בין מומחיות השיווק, מצוינות מסחרית ורפואית, יחד עם חוזק בתחום הכספים של טבע, עם מוניטין המותג המוביל של טקדה ונוכחות הפצה חזקה ביפן.

ג'יאנפרנקו נאזי, סמנכ"ל בכיר ומנהל החטיבה המסחרית של טבע בשווקים הבינלאומיים מסר היום כי "המיזם העסקי המשותף של טבע וטקדה תמיד ביקש לתת מענה לצרכים הרחבים של מטופלים ונותני שירותי בריאות ביפן. האסטרטגיה החדשה שלנו תאפשר לכל אחד מהצדדים למנף את החוזקות שלו, ובסופו של דבר לשרת טוב יותר את המטופלים היפנים. עבור טבע, ובהתאמה ליעדים האסטרטגיים של החברה, המודל החדש מציג סיכוי להניע ביצועים טובים יותר על ידי מיקוד עסקינו ביפן בתיק של מוצרים גנריים נבחרים וצבר נכסים ייחודיים, תוך שאנו ממשיכים להציב מטופלים ונותני שירותי בריאות במרכז האסטרטגיה שלנו".

כדוגמה לפעילות שכן תישאר במוקד ביפן אפשר לציין הודעה נוספת של טבע מאתמול (ד') - טבע עדכנה על הגשת בקשה לרישום תרופה חדשה ביפן, עבור התרופה אג'ובי המיועדת לטיפול מניעתי של מיגרנה. מדובר בתרופה מקורית של טבע שכבר מאושרת לשיווק במספר שווקים ובהם ארה"ב, וביפן היא מפותחת במסגרת הסכם מסחור עם חברת Otsuka.

כאמור, טבע מתקשה כבר מספר שנים להרים את הפעילות שלה ביפן. ברבעון הראשון של 2020, החברה הכירה בהפחתה של 165 מיליון דולר ביפן, לאחר הפחתה של 128 מיליון דולר ב-2019, בשל התמשכות הפחתות המחירים על-ידי הרגולטור המקומי ובשל התחרות הגנרית שם. בדוחות 2019 וברבעון הראשון של 2020 טבע ציינה שהייתה ירידה בהכנסות ביפן, בין היתר בשל הפחתת מחירים על-ידי הרגולטור. אף שיפן נחשבת בטבע לאחד השווקים המרכזיים בקטגוריית השווקים הבינלאומיים (לצד ישראל ורוסיה), הרווח ממדינה זו לא היה מספק, למרות כל המהלכים שננקטו לאורך השנים.

הפעילות המשמעותית הראשונה של טבע בשוק היפני החלה בשנת 2008 בהקמת מיזם משותף עם החברה המקומית Kowa, בתחום הגנרי. שנה לאחר מכן רכש המיזם את החברה היפנית Taisho תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, וב-2011 נרכשה Taiyo, שהייתה החברה הגנרית השלישית בגודלה ביפן, תמורת כמיליארד דולר. ב-2012 מיזם Kowa פורק וטבע רכשה את חלקה של השותפה, ואיחדה את כל הפעילויות שלה ביפן תחת חברה אחת, Teva Seiaku.

ב-2015, בעקבות חוסר ההצלחה היחסי בשוק היפני, טבע שינתה שוב כיוון והודיעה על הקמת המיזם המשותף עם טקדה, שטבע מחזיקה בו 51% וטקדה מחזיקה 49%. המיזם כלל כמה מהמוצרים הוותיקים של טקדה, וכן מוצרים גנריים של טבע, ומוצרים שהפטנט עליהם פג. גם תרופות מקוריות של טבע כמו הקופקסון משווקות ביפן. חמש שנים אחרי, מתברר שגם הפעילות הזו לא הצדיקה את הציפיות הגבוהות ממנה וכעת טבע מבצעת מהלך נוסף, יחד עם טקדה. המהלך הנוכחי יקטין משמעותית את פעילות טבע ביפן, הן ברמת הייצור והעובדים והן ברמת היקף המוצרים שיימכרו. טבע לא מפרסמת בכמה יקטנו המכירות עצמן. הציפיה היא שהרווחיות תשתפר משמעותית, בשל הפחתת העלויות ובשל העובדה שהמיקוד יהיה במוצרים מורכבים יותר או כאלה שיש למיזם יתרון בהם. נזכיר שגם בשווקים אחרים טבע ביצעה אופטימיזציה של פורטפוליו המוצרים שלה, ונכון להיום היא לא מייצרת את אותו מגוון רחב של מוצרים גנריים שאותם ייצרה עד לפני מספר שנים.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 13.2 מיליארד דולר. החברה צפויה לפרסם את דוחות הרבעון השני ב-5 באוגוסט.